AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
3.956

Lilla Hjulafton för alla BMWCSmedlemmar

Sida 3 av 3
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Då får jag kliva in i denna mycket intressanta diskussion. Verkar som att jag är den enda som förstår båda sidor av det här myntet.

Min argumentation baseras helt och hållet på att det finns någon sorts "kompisanda" i den aktuella BMWCS-sektionen. Gör det inte det så kan ni bortse från resten.

Om man lever i den föreställningsvärlden att medlemmarna i klubben faktiskt är kompisar så är det väl inte så märkvärdigt att man i så fall låter sin kompis som har ett faktiskt behov av en pryl köpa den billigt istället för att jag, i rent spekulativt syfte, ska bjuda över för att sedan göra mig en liten summa på Powerbörsen.
Så skulle i alla fall jag agera ifall jag ställdes inför detta valet när det gäller personer som jag ser som mina vänner.

Man behöver inte vara kommunist för att man lever i tron att ALLT trots allt inte handlar om pengar.

Ni som inte förstår stt m.fl: Är det fel att ibland släppa efter lite i sin jakt på profit för att man vill vara kompis med sina bekanta/kompisar. Man kan se det sähär om man är egoistiskt lagd: What goes around comes around. :)

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Tillägg:
Denna diskussion handlar ju inte om regler för hur en auktion ska genomföras, det vet förhoppningsvis alla här: Den som bjuder högst vinner. Punkt.

Det den här frågan handlar är till 100% etik och moral.

li
1.959
liste
535i -89
Etik och moral kan jag förstå rent allmänt, men inte i en diskussion gällande en auktion. Medlemsskapet i BMWCS är väl ett medlemsskap som alla andra som inte förpliktar en att ikläda sig någon form av moralklädsel, även om det naturligtvis är trevligt om man visar hänsyn till sina medmedlemmar.

Att man däremot skulle ha någon moralisk eller etisk skyldighet mot alla andra medlemmar per automatik köper jag inte, eftersom det inte fungerar så i någon annan form av medlemsorganisation. Jag känner mig t ex inte särskilt moraliskt skyldig gentemot alla andra SIF-medlemmar bara för att jag är medlem där.

Men det kanske bara är jag...?
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Nej, du har säkert rätt liste och jag håller helt klart med om att man inte har någon skyldighet mot alla andra medlemmar per automatik. Jag vet ju som sagt inte hur atmosfären är i klubben där uppe.

Egentligen tycker jag att det är moraliskt på gränsen att man systematiskt utnyttjar denna medlemsförmån till att tjäna pengar. Moraliskt tveksamt alltså, inte förnjudet. Det hade varit samma sak ifall försäljningen hade varit i formen av en loppmarknad. Men det kanske är jag som är annorlunda?
Exempelvis hade jag också reagerat negativt ifall något liknande hade inträffat på en av våra trevliga Karlskrona-träffar och man dagen efter hade hittat de flesta av prylarna ute på börsen till det dubbla priset.

A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Som vi kan se av inläggen så har människor olika sätt att se på denna sak , omoraliskt eller ej av en person att "agera" på det sätt han gjorde under auktionen.
Men det är väl tur att det finns olika åsikter annars skulle det vara bra nog trist ,eller ?
Detta var som sagt en vänlig gest från vår värd , BMW Sverige och meningen var att medlemmar i BMW CS skulle få möjlighet att förvärva en del prylar enligt Auktionsprincipen , någon tyckte att det inte var rätt att ha en auktion på en BMW CS träff , medans andra tycker att det är helt o.k men vad man än tycker så tror jag att de som ropade in något under kvällen blev nöjda med sitt förvärv.
BMW CS har genom åren haft ett antal auktioner och så kommer säkert att ske även i framtiden.
Sist men inte minst , Om man som besökare på något evenemang anordnat av BMW CS (eller sektion inom BMW CS) har någon synpunkt , positiv eller negativ TALA OM DET PÅ PLATS till någon ansvarig , det är alltid det bästa och samtidigt utvecklar det träffen till något som medlemmar vill ha och inte något som arrangören tror att medlemmarna vill ha !

Wolv : Det var inte någon sektion som anordnade denna träff , det var BMW CS .

liste:

Jag måste säga som Emil i Lönneberga " HUJEDAMEJ" , vilken jämförelse , BMW CS och SIF !!!!

Hälsningar
Ando Gunnarsson
Bitr klubbmästare
BMW Club Schweden

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Väl talat, AG.

Vänta bara tills vi börjar jämföra BMW CS med katolska kyrkan!
li
1.959
liste
535i -89
Ando - gillade du inte den jämförelsen? :) Jag tyckte den var rätt bra, faktiskt. :D
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Tretretti :

Det är O.K - Bägge handlar i grunden om en religiös tro , fast till olika saker förstås !!!

Ando

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
HEHE. Emil låg i tanken i förra inlähhet när drängarna slogs på auktionen i Backhorva :)) Det finns en liten Emil i de flesta av oss :))

///MVH Hasso
Länk
Ri
137
Ricobmw
BMW M6 Cabriolet 2007
BMW X5 4,6is-2002
wolv satte huvet på spiken!

"Det den här frågan handlar är till 100% etik och moral."

Simpelt....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.