AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
3.957

Lilla Hjulafton för alla BMWCSmedlemmar

Sida 2 av 3
st
54
stt
740iL -99
A.G!

Det är ju bra att klubben tar sitt förnuft till fånga och tänker gå igenom hur auktioner i framtiden hålls och vilka regler som ska gälla, jag kan dock se det svåra i att sätta upp ett regelverk för att förhindra att spektaklet åter inträffar.

Jag håller med dig till fullo att det är mindre lyckat att transportera tillbaka delar som inte säljs och det är inte det frågan handlar om!!

Jag har bara tagit upp "sättet" som auktionen urartade på, där en viss person enligt vad jag tycker, bjöd på i princip allt av mer eller mindre rent pin ki vilket knappast kan kallas "kamratligt" och värdigt beteende i en sån fin club som BMW CS de facto är!

Att du ropade in ett par BBS-fälgar är bara att grattulera dig till och du köper säkert en trevlig bil att montera dem på !!

Däremot tror jag med största sannolikhet att den person som ropade in i princip allt på auktionen knappast kommer att köpa in ett tjugotal bilar, vilket krävs för att kunna montera alla delar ;-)

Att någon köper saker på auktion är ju meningen, det är bara sättet som den här auktionen förlöpte på som jag (och även andra) vänder mig mot och det hoppas jag att du förstår.
sh
820
shu!
525i -91
okej , bara joina upp då ! :)

// Giv en olle! å gär`n rivar!
Bo
565
Bosse J.
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Som alltid så är det enskilda personers beteende som får stå för dem själva. BMW och klubben kan inte lastas för eventuella missbruk. Vi har dessutom sett dessa exempel tidigare genom åren så det är inget nytt.
En hel del av mina, genom åren, inköpta prylar skickades till Knutstorp eftersom behoven ändrar sig med tiden. Har ju ingen E28 längre.
Viktigast av allt, det VAR en trevlig träff i höstmörkret!!!

Bosse J.

Bosse J.
327-41
2800 CSA-69
325iX-92 (hittills enda 3-serien)
525 -92
528-98
st
54
stt
740iL -99
Det är klart att det var enskilda personers beteende som var problemet men jag hävdar fortfarande att det var auktionsförrätarens uppgift att inneha den ledande rollen och påpeka det olämpliga i beteendet till den person som utmärkte sig på detta negativa sätt.

Det är ju en klubb "för medlemmar...", dvs. för ALLA medlemmar. Inte bara för en enstaka individ som beter sig oerhört korkat och burdust åt. Klubben ska ju vara en trevlig samlingsplats för bilentusiaster, inte ett ställe där man blir irriterade på varandra.

Jag håller med dig Bosse J. att det VAR en trevlig kväll, såsom dem alltid brukar vara, det är ju inte det den här diskussionen handlar om, eller hur?
Bo
565
Bosse J.
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
stt, vem Du nu är, dold bakom en signatur och andra.
Vi ÄR gäster hos BMW och det är en gammal tradition sedan 1978 då den första Novemberträffen hölls. Alltså äldre än många av klubbens medlemmar och äldre än klubben. Det är BMW som bjuder in oss till denna trevliga träff i höstmörkret och BMW sätter spelreglerna för kvällen. De prylar som genom åren sålts eller som senast, auktionerades bort, är sådant som BMW tagit fram ur lagret för att ge en liten "guldkant" på träffen och till allas förnöjelse. Det gäller också ofta att känna igen reservdelarna och där har vi gamla "uvar" en klar fördel.
Auktioner syftar till att inbringa så mycket pengar som möjligt och den som bjuder högst är köpare. På en auktion så går det alltid upp och ner med bud och priser men den som bjuder högst är troligen den som ser mest nytta och användning av det saluförda. Därmed bjuder han upp till sin beslutsnivå. Se bara hur jag bjöd för hjulsatsen, men jag vet vad den kostar, har användning för den och skulle inte ha haft råd att köpa den som ny. Inte ens tänkt mig att göra det. Ett bra klipp för mig.
Sen kan man ju diskutera det moraliska i att göra "business" på prylarna som köptes dagen innan men det måste var upp till vars och ens samvete. Dessutom kan man ju ha köpt fel grejer och drabbats av "eftertankens kranka blekhet". Hustrun kanske stod i dörren med brödkaveln och saknade mjöl till baket. Vem vet?

Låt oss lägga ner denna tråd i och med detta, mitt sista inlägg i debatten.
Bosse J

Bosse J.
327-41
2800 CSA-69
325iX-92 (hittills enda 3-serien)
525 -92
528-98
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ricobmw: Tackar. Det finns ett antal BMWs både i närsläkt och i bekantskapskretsen som försågs med delar. Måste tyvärr ha busskrället för att frakta fina aerokittet till lackaren till Askemors 330Ci. Pryltokig kan man kanske säga:)
Mvh
Asken
Bosse J,

Mycket väl talat, som alltid annars! Dagens sanning: "Auktioner syftar till att inbringa så mycket pengar som möjligt och den som bjuder högst är köpare. På en auktion så går det alltid upp och ner med bud och priser men den som bjuder högst är troligen den som ser mest nytta och användning av det saluförda. Därmed bjuder han upp till sin beslutsnivå"

Det bygger ju på "You snooze, you loose".

Vad som är kamratligt, moraliskt rätt och så vidare eller ej kan diskuteras in i oändlighet, men faktumen som Bosse nämner är enligt min mening obestridbar.

Synd att man inte kunde närvara vid denna toppentillställning, och att det inte tycks bli någon höst-klubbkväll här i Malmö i år. Vi får roa oss med "Bimmerabend Mit Öl" på Lördag istället, VERKLIGEN INTE fy skam :)))

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Ri
137
Ricobmw
BMW M6 Cabriolet 2007
BMW X5 4,6is-2002
Jag tycker bestämmt att aktionen urartade och den trevliga stämmningen försvann, och tydligen fler än jag.

Kan bara hoppas att inblandade parter fått sig en liten tankeställare.

Nog diskuterat om detta jag tror att alla som har något att säga har gjort det nu.

/Rico fd. pryltokig :)
Numera helnöjd Z8 1:12 ägare ..TACK BMWCS !!

1. En auktion är en auktion. Om man ser en sak man vill ha och sedan ropar till det pris man är villig att betala och sedan får man snällt betala för prylen om man skulle bjuda högst.

2. Skulle det vara så att man sedan inte vill ha avsättning för allt är det väl OK att sälja en eller ett par av sakerna, det är ju den ensklides rätt att sälja saker man äger.

3. Skulle det nu vara så att man råkar veta vad inköpspriset var är det väl en bra prutmån som man kan ha, eller hur? Det är väl en himla fördel som köpare isåfall. Skulle köparen inte veta det betalar ju han vad han anser det vara värt.

Jag tror säkert att BMW CS kommer att komma på någon kul regel om nu detta skulle anses som "stötande" inför nästa auktion, MEN. Som BMWCS medlem vill ju jag att klubben ska få in så mycket pengar som möjligt och det får man genom att folk bjuder på prylarna efter deras rätt värde och inte att man sitter och gnäller på någon som har sett till att klubben får pengar...

Från min sida #EOD
st
54
stt
740iL -99
HOLD YOUR HORSES!

Vad är det vi pratar om här???
Är det HUR en auktion ska hållas? Näe!
Är det om huruvida BMW ska få in så mycket pengar som möjligt? Näe!
Är det huruvida BMW CS är den bästa klubben i världen? Näe!

Vad jag ville lyfta fram var på det SÄTT som auktionen förlöpte, hur MÅNGA av DELTAGARNA (inte dem som INTE var där!) upplevde och REAGERADE på en persons inrops-sätt, där han (som jag tidigare skrev) på rent pin ki bjöd emot på prylar som garanterat kommit andra medlemmar bättre till glädje.

På plats fanns ett antal deltagare vid auktionen, många ruskade synbart på huvudet åt spektaklet och jag vet även att du Bosse J reagerade på hur auktionen "genomfördes".

För att spåra ur den här diskussionen ännu mer får jag väl bara säga att BMW's nya 645'a är oerhört lyckad och det var verkligen roligt att få se den IRL.

Utöver det, stort grattis till dig RicoBMW som vann den fina Z8'an, den såg dyr ut!
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Måste få hålla med både Kalle och CBM att den som betalar högst är ägare och får göra vad han vill med dom. Känns som rena kommunismfasonerna att gnälla att de sedan är till salu och säljaren gör en ev. vinst (eller förlust). Som CBM säger så kan man vända det till sin fördel om inte annat.
Om det vore fult att tjäna pengar så hade vi inte haft alla saker vi har hemma eller hur?!
Tack för ordet

M V H
Stephan

st
54
stt
740iL -99
STEPHAN:

Var du på auktionen?
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Stt:
Ja, hurså?

//Stephan

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Inte undra på att det blev slagsmål på bonnauktioneran förr i tiden:))
Tyvärr kunde jag inte närvara, men det fanns ju ändå bekanta som kunde ta till vara på en intressen för div tillbehör.
Och för oss lantisar som är uppväxta med auktioner och vet hur det går till, men tjyv och rackarspel så är det ändå den som har högsta budet som är ägare och disponerar fritt över inköpt material utan moraliska skrupler. en dels hobbykassa kommer alltid vara större ens en egen hur mycket eller lite det ryms än i den. Och en auktion är ett normalt ett ställe där avundsjukan frodas oavsett auktionens innehåll. Det är ju inte ovanligt att företag ropar in stora delar av en lösöreauktion för att sedan sälja vidare i sin egen butik.

///MVH Hasso
Länk
st
54
stt
740iL -99
STEPHAN:
Och du tyckte inte att den förlöpte anmärkningsvärt illa med en specifik inropare's otrevliga attityd till sina klubbkamrater?
Vem kopplar samman otrevlig attityd och viljan att betala??

Jag tycker att det är både en gnällig och otrevlig attityd att tjata på detta ... vill någon betala för det så måste väl han få göra det.
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Tråkigt att auktionen upplevdes otrevlig för vissa. Men som fler skrivit ovanför, högst bud plockar varan, inte svårare än så? Jag tycker tyvärr det luktar avundsjuka ganska tydligt här. Tråkigt att se. Må vara att vi alla är med i klubben, men jag skulle inte banga på att tjäna lite pengar om det gick! Om jag kan ropa in varan X för 50% av nypris och sedan sälja den för 75% av nypris anser jag det vara ett typiskt fall av vinn-vinn i slutänden. Möjligtvis är källan förlorare, dvs BMW i det här fallet. Känns säkerligen surt för den som bara orkade buda upp till 49%, men sånt är livet. Som hasso så klokt skriver finns det alltid någon annan med större kassa, så enkelt är det.

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
Kan bara instämma med Kalle, Cash is King. De är så vår värld fungerar.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
li
1.959
liste
535i -89
Jag förstår ärligt talat inte riktigt... En auktion är en auktion - den som bjuder högst "vinner". Vad denne vinnare sedan ämnar använda det inropade godset till spelar väl ingen som helst roll för någon annan än vinnaren? Om man köper något för 100 kr och har möjlighet att sälja det vidare för 200 kr - får man inte göra det med hänsyn till etik och moral gentemot de övriga auktionsdeltagarna? Vem avgör vem som mest "förtjänar" eller har "mer nytta" av ett auktionsobjekt? Jag förstår som sagt inte riktigt vari problemet ligger...
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag måste få hålla med Hasso här, men så är jag ju från landet.

Det är ju den som ropar in en vara till högsta pris får den. Så går det till på stallbacken i Kumla och på Sotheby´s i London och det blir ofta konflikter. På stallbacken blir det slagsmål, på Sotheby´s blir man utfrusen från nästa cocktailparty. Oaktat att jag inte deltog på evenemanget i fråga har jag svårt att begripa vad några här är upprörda över. Såvitt jag vet har ingen brutit mot "reglerna" för hur en auktion går till.

Två reflektioner:

1. Jag tycker inte att en auktion är ett lämpligt förfarande när en klubb ska ha en träff under gemytliga former. Det är mycket generöst av BMW att ställa upp med grejor, men är det inte smartare att ha en "Garage Sale" där man kan gå runt och fynda prylar till sin älskling (bilen). Alternativet är nån slags fri prövningsrätt för auktionsförättaren alt. begränsningar av typen "Nu har Sven-Benny köpt både vinterdäck och ögonlock, så han får inte bjuda på avgassystemet." Men jag tror inte på det, för det blir ingen riktig auktion.

2. Anonyma anklagelser på forumet mot "vissa personer" är inte trevligt. Jag kan förstå om någon eller några inte hade en trevlig kväll. Men prata direkt med den eller dem ni har synpunkter på istället. Det känns mer renhårigt, och så använder vi forumet till roligare saker. Våra fina bilar, till exempel.

/330

PS. Min idol Peps Persson har gjort en underbar reggaeversion av ett gammalt skånskt skillingtryck om en bonnauktion. Där får de hämta både ambulans och hjälppolis från stan... ;-D DS.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.