AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.564

Hur mange røker i sin bil?

Sida 2 av 4
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Jag struntar också i vad folk gör i sina bilar, dock så om jag är tilltänkt som nästa ägare så finns det sånt som jag inte accepterar: Rökning, hundar eller andra håriga varelser, restaurangvagn, wonderbaum (otroligt vad länge sån doft sitter kvar) m.m.
Det får inte lukta annat än bil i bilen, annars får den stå kvar hos tidigare ägare.
Så självklart påverkar rökning m.m. i bilen, andrahandsvärdet.
pa
109
patand
520i Touring -02
316g Compact -98
F650GS -00
COPY: "Självklart kastar jag ut fimpen genom fönstret när jag är klar."

Jag hoppas att det var menat som ett skämt, att du var ironisk alltså! Annars var det nog det absolut dummaste jag någonsin läst i detta forum!

Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
pantad, jag avskyr hycklare och menar därför att det jag skrev var sant. Måste kontra med att ditt inlägg var ett av det mest onyanserade jag läst på detta forum. Vad är det du är ute efter? Miljöaspekten? Faran för att andra bilar ska springa i luften? Att fimpen ska landa på någons lack och förorsaka skador?

Miljö: vi sitter i en bil, som i sig är en av de största miljöbovarna som finns. Att börja gapa om miljöförstöring som bilägare är lite som att skjuta sig själv i foten. Tror att de utan katalysator ställer till det mer än vad en fimp gör, bara för att nämna ett exempel.

Faran för andra bilar: Inget man direkt hört talas om, men visst finns det en tanke i det resonemanget.

Landa på någons lack: Finns inte på kartan i mina fimpsmättningsräder.

Om du läste hela mitt inlägg så handlar det i mitt fall om tjuvrökning och vi snackar storleksordningen 3 cigg/vecka. Kommer absolut fortsätta med att smätta ut fimpen i motorvägens dikesren.

Ha en fantastisk dag.
MVH
Robban

Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Go Copy go...
Vad beträffar hur långt bakom fimpen hamnar: JA DET VET JAG, DEN STICKER RÄTT NER BAKOM BAKLUCKAN...

*BAWORAK*
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Bara för att en bil smustar ner mer, så ger det dig rätt att smuttsa ner ännu mer i naturen? Underbart resonemang..

///Jesper
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
J.Dredd, du har naturligtvis rätt. Föreslår att du skrotar dina okatatysatorade och bränsletörstande bilar och köper en som värnar lite mer om milön. Först då kan du tala om för mig att jag är en miljöbov.

Din lilla miljörackare : )))

Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Har aldrig påstått att jag inte är en miljöbov med min fordonspark :) Var bara själva resonemanget jag anmärkte på.

///Jesper
changco
patand: De som röker betalar själv sin sjukvård genom momsen de betalar för varje cigg. Men skulle en cigg hammna på min bil skulle jag hämta traktorn.
pa
109
patand
520i Touring -02
316g Compact -98
F650GS -00
COPY: Helt rätt att vara ärlig angående vad du gör! Det ska du ha credit för.

Jag har inte lagt någon miljöaspekt på detta med rökning, det är säkert som du säger att det är försumbart! (Om vi nu ska prata om miljö så kör jag en 316g (biogas) som pendlarbil....)

Tror inte heller att det är någon större risk angående bensin och fimpar. Men Den borde trots allt finnas där precis som du också håller med om.

Att fimpen skulle stanna kvar på någons lack så länge att den hinner orsaka skador är nog inte troligt heller.

Nej det som jag blir mest irriterad över är just det att det är så accepterat med att slänga fimpar lite varsomhelst. Om någon slänger t.ex godispapper så tittar nog de flesta lite snett på personen men inte när det gäller fimpar. Det som stör mig i detta är den arrogans som jag tycker ligger i beteendet med att slänga fimpar, man verkar inte alls bry sig om att de faktiskt hamnar någonstans där de inte hör hemma!

Om folk vill röka så får de göra det för min del. Bara jag slipper andas in röken och slipper en massa fimpar överallt. Snus tycker jag är bättre (snusar dock ej själv) då det inte sprider sig ner i mina lungor. Men tyvärr så hittar man ibland snusrester där de inte bör vara heller.

Om det dessutom stämmer som changco säger att rökarna betalar den vård de kostar med skatten på ciggaretterna, ja då har jag absolut inget att säga om det heller!

Missförstå mig inte nu och tro att jag är en puritan som måste ha kliniskt rent och inte nyttjar några droger eller rusmedel. Jag dricker alkohol ibland och jag har säkerligen också skräpat ner någon gång med tuggumipapper någonstans.
NOLL7NOLL

Chanco: Momsen betalar dock inte min sjukvård som passiv rökare. Nu slipper jag ju det problemet iof när ni e så duktiga o röker i bilarna :)

changco
NOLL7NOLL: Där får jag väl erkänna att du slog mig på fingrarna har inte siffror framför mig vad en rökare kostar sammhället och vad den "drar" in med moms.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Skadorna från rökningen kostar samhället mer än vad cigaretterna drar in. Detta är redan räknat på och "bevisat".
Detär inte momsen man räknar på utan punktbeskattningen och tobaksskatt.
Moms är en konsumtionsskatt.
Kommer ej ihåg var jag läste artikeln, tyvärr.
Samma sak gäller alkoholskador. Sjukvårdskostnader är fruktansvärt höga.
Vi borde kanske slopa skatterna på dessa varor och istället avgiftsbelägga sjukvården när det gäller skador som är tobak/alkohol relaterade?

Det jag anser är borttappat i diskussionen om slängda fimpar är brandrisken, folk släcker ju inte ciggen innan den far ut genom fönstret, OK vintertid, men sommartid med torka och sånt, då måste man tänka sig för.
Tyvärr lever dagens rökare för länge för att betala "tillbaka" sin skuld till samhället. De betalar mycket skatt på sina cigg men sjukvården för rökningsrelaterade sjukdomar kostar mer. Dessutom har de inte den goda smaken att kola innan pensionsdagen och på så sätt återföra pensionen till kollektivet.
pa
109
patand
520i Touring -02
316g Compact -98
F650GS -00
Låter som om det är några som håller med mig i en del av det jag sagt iaf. :-D
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Mina fimpar blir det bara aska kvar av, röker utan filter så det så...:-)
Och som alla vet är aska det renaste som finns...nästan iaf

*BAWORAK*
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
patand, jag köper dina tankar. Samtidigt tror jag att de flesta, med handen på hjärtat, tar till övertoner när de klagar på någon som slänger en fimp på motorvägen. Det kastas nog en och annan sten i glashus. Sedan kan jag hålla med om att det är lite noschigt beteende. By the way så är jag från och med igår Miljödiplomerad, fint va!

Länk
pa
109
patand
520i Touring -02
316g Compact -98
F650GS -00
COPY: du verkar ju klart vettigare än första intrycket gav (det kanske var det samma med mig iof...).

Sten i glashus händer då och då och visst kan det väl bli lite onyanserat ibland, men det är väl så med allt att irriterat man sig på något så ser man kanske inte lika lätt sina egna fel.

Vad innebär Miljödimplomerad? Grattis iaf, antar att det gräver lite jobb att bli det! :-D
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Det burde være røkfabrikanten som burde stå til ansvar for de skadene som samheldet må betale for (...). Drar ikke i gang den diskusjonen i denne tråden.

Glo antenner ikke bensin?

Personlig så kunne det aldri falle meg inn å røke i bilen. Både pga. lukt, sot, møkk, senker nybil-kjenslan direkte, og minsker verdien på bilen for evt. kjøpere. Den viktigste årsaken er at det er ubehagelig å sitte i røk. Nå røyker jeg ikke inne i huset heller.

Har man fønsteret nede, tror jeg at minst 80% (?) av røken og dermed lukten forsvinner ut.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Morten: Som du säger. Glöd antänder inte bensin.. Jag har försökt..:)

///Jesper
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
patand,nu svänger vi tråden åt ett nytt håll :))) Miljödiplomering innebär att man utbildar personalen på företaget för att ge kunskap att göra bättre val, samt att man förbinder sig att följa en checklista till minst 75% Vidare ska en miljöpolicy och miljöplan fastställas. Miljödiplomeringen är en del av ett miljöledningssystem och ett relativt kul sätt att enas mot ett gemensamt mål. Inte så svårt, utan det handlar mer om insikt och aningens annorlunda tänkande. Så nu slänger jag mina fimpar med lite bättre samvete eftersom jag är så hiiimla duktig på annat avseende miljön.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.