AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.918

Knarrande rutor

Sida 1 av 2
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Mina rutor i dörrarna knarrar då jag kör bilen. Trycker man på rutorna utåt då man sitter i bilen så kan man höra knarrljudet. Jag har testat att smeta in med silikonstift runt hela gummilisterna i dörrarna men det hjälpte inte. Har en svag aning om att detta fenomen uppstår nog enbart på coupebilar då det inte är någon list runt rutan.
Tips någon?

///Daniel

Länk
Ra
385
Rammstein
523 e39 '99 Biarritzblå met
Det är inte bara i kupén, det knarrar i min också. Det finns massor av trådar som behandlar ämnet, men det står tusen olika saker i dem så ämnet är ganska öppen fortfarande tycker jag.

Knarrar i min med, dock bara då jag har rutorna (endast fram!) nere till ca hälften. Alltså inte då dom är helt uppe eller nere..

Har inte kommit på vad det beror på, eftersom jag sällan kör med rutorna så.. Kommer jag på något säger jag till :)

Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Alien: Då kan jag ju knarra ner till dig nästa Söndag då det är träff i Sundsvall :D
Så kan vi ju knarra om ämnet ;)

///Daniel

Länk
Haha, precis :)

Kanske kan utlysa en tävling om vem som knarrar högst... Fast i min bil knarrar inte rutorna så farligt, men några dörrsidor (som jag mekat massa högtalare med) och förarstolen är detsto värre!! Fy fan... =/

Hörs iaf :)

Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Seriöst , ingen som har åtgärdat detta problem..eller fått det åtgärdat av någon?

///Daniel

Länk
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Mina knarrar då rutorna är helt upphissade samt stolarna gnekar och lever rövare :(

///Daniel

Länk
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Japp, vi höres där nere!
Seriöst är jag besviken på att dessa små oljud ska uppkomma i en tysk kvalitetsbil. Jag hade en E34 535 tidigare och jag vågar påstå att man lagt ner bättre jobb på ljudisolering i kaross,dörrar,bagage på den bilen än den jag har nu.Bara ljudet av att stänga dörrarna i min bil låter lite väl "plåtigt". Då man stängde dörren på E34an så lät det tungt och dovt. Lät som att det var riktigt bra kvalitet.
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Håller med foppa om att kvalitékänslan är klart högre i E34 än i E36. Jag hade en 520-92:a innan 328:an(sedan) och den hade mycket mindre av alla dessa små irriterande ljud i kupén bl.a. så lider jag också av "knarrande" gummilster runt dörrarna, nu har jag fått bort det på förarsidan med hjälp av silikonspray med nu har det börjat låta från passagerarsidan och det har inte hjälpt speciellt mycket med silikonspray. Jag har även haft hela den långa listen som löper från framrutans nederkant till bakdörrens nederkant borttagen och rengjord.
Det finns även andra knirkande ljud från inredning/ instrumentering som kommer då man t.ex kör över vägskarvar, som sagt, denna typ av ljud är enligt mig det värsta som finns och får i alla fall mig att få lust att byta modell emellanåt.

Mvh/ Micke t
Knarrar i min med. Var redan inne med bilen en gång hos BMW för åtgärd. De sade de att det förmodligen berodde på att jag tidigare i vintras hade smort in gummilisterna med silikon. De gjorde rent dessa och problemet försvann ett tag. Nu är dock knarret tillbaka. Skall ta upp detta med dem igen på måndag då bilen skall in på oljeservice.
Det knarrar även i rattstången samt gnisslar om handbromsen när jag har denna åtdragen och kliver ut ur bilen. Otroligt irriterande då bilen endast är 1,5 år gammal. Det största problemet tycker jag dock är att kylsystemet trycker ut vatten vid körning. Har redan fått fylla på med kylarvätska 5 ggr sedan bilen hämtades ut ny i mars 2002. Det skumma i sammanhanget är att visaren för vattentemp. aldrig visar att motorn tenderar att överhettas. Har påtalat detta vid två tillfällen jag hade bilen inne för diverse justeringar men tydligen hade meckarna aldrig provtryckt systemet trots mina påpekanden (när jag läste i åtgärdsprotokollet som skickats till BMW Sverige). Grymt nonchalant tycker jag.
Hoppas att denna gång skall de åtgärda alla fel jag påpekar, annars jävlar skall jag skriva ett brev till Generalagenten med klagomål.
/D
Bu
173
Butcher
320 2.5 TIC -85
325 Touring -88
Åker ni sänkta bilar???
Ka
32
Kallekula
318i 2000
Min knarrar också, från rutorna och växelspaken. Jag ryckte loss knoppen och hade på lite fett och den blev tystare. Smorde lite fett vid ena dörren också och den blev faktiskt tystare
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
micke t: Verkar som BMW inte lagt ner lika mycket möda på E36 som E34. Jag har även ett gnekande ljud framför mittkonsollen. Mittkonsollen skaver på nåt konstigt sätt mot framrutan. En polare med 328 har samma fenomen och han har pulat dit gummit från en vindrutetorkare mellan framrutan och mittkonsollen och då försvann ljudet. Jag är besviken på att dessa irriterande småfel ska uppkomma i en BMW. Vart kan man få tag på silikonspray?

dominik: Jag tror inte mina öron!! :( ..vad är det jag hör?! Det är helt ofattbart att du som har en ännu nyare bil kan få dessa irriterande ljud. Och nonchalans bland besiktningsmän och bilmekaniker är bland det värsta jag vet. Det kostar trots allt mycket pengar att lämna in bilen varje gång. Men det har inte bara med priserna att göra utan det är en ren principsak.

Butcher: Varför undrar du om vi åker sänkta bilar? Nej, jag åker inte sänkt bil.

Kallekula: Vilken typ av fett smorde du in? Vart köper man det?

///Daniel

Länk
Dufvis
Har haft en 318i -99..där knarrade förar-rutan vid uppvevat läge. Problemet var att bilen tvingade upp rutan för långt. Åtgärdades med ett par brickor inuti dörren vid mekanismen. Efteråt? Kalas!
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
foppa, silikonspray kan du köpa på dom flesta biltillbehörsfirmor, t.ex mekonomen, OK/Q8 eller biltema. En grej som fick bort en hel del oljud var när jag smorde in dörrlåsets "låsklyka" eller vad man ska kalla det, med fett på dom plastbelagda glidytorna(testa med det på samtliga dörrar.)
Eftersom jag har haft på silkonspray på listerna utan märkbart resultat så ska jag ta och tvätta rent listerna istället ordentligt och se om det hjälper ;) jag har tidigare provat silikonstift(biltemas) som var som ett fett i konsistensen och då blev det tyst men bara så länge silkonet var kladdigt, efter några dagar hade det torkat och då var oljudet tillbaka :(
Jag har också ett ljud från mittkonsolen någonstans, jag ska testa att lägga ngt mellan ruta och instrumetbrädan(som du beskrev) och se om det försvinner.
Butcher, jag har sänkt min bil med en Weitec-sats med ställbara dämpare och visst bidrar det till att fler oljud kommer fram då bilen blir stötigare men även min f.d 520 var sänkt(org.sportchassie) och den var inte i närheten 328:ans skrammel, knirkande och dyl.

Mvh/ Micke t
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Knarrande stolar har jag haft på alla mina 3-seriebilar (en E30, tre E36 och en E46). På alla utom den senaste har jag tagit bort stolen och smörjt in alla rörliga delar i justeringsmekanismen med kedjespray för motorcyklar. Det har tagit bort missljudet och varit hållit sig bra länge (kedjespray för MC innehåller något klisterliknande som håller kvar smörjmedlet). På min nuvarande E46 verkar knarret komma då skinnklädseln trycker på panelen runt handtagen för stolsjusteringen. Den panelen känns för övrigt rätt plastig och smäckig. I högerkurvor uppstår nästan alltid detta ljud, men eftersom det verkar uppstå på ett ställe där man inte gärna smetar ut smörjmedel vet jag inte riktigt vad som skall göras.
I övrigt har jag inte mycket att klaga på E46:an, tvärtom.
Tack för tipset om kedjespray, Nockenwelle! Min förarstol knarrar ungefär som om den var... tja, en träpall eller nå't liknande. Visst är det lite smågnirk från en del inredning mer, men det är nog dörrsidorna som är värst! Som sagt får jag nog skylla mig själv där, eftersom jag haft av dom ett gäng gånger. En del clips är paj..

Stolen är jag dock förbannad på, och så fort jag har råd åker den och den andra ut, och två sportstolar in :) (inga wrc-stuk dock :)
Skall dock testa med sprayen först.. Lite billigare, hehe :)

Halloj!
Min förarstol knarrade också. BMW lade in en slags textilremsa mellan skinndelen och stolens yttre plasthölje. Fungerar kanon.

/D
No
5.161
Nockenwelle
dominik:

det skall jag prova, var du in till din lokala BMW-handlare och fick det åtgärdat?
Nockenwelle>>>Ja, detta utfördes av BMW i Uppsala. Tydligen ett ganska vanligt problem på bilar med skinninredning.

/D
No
5.161
Nockenwelle
Bra, jag bor själv i Uppsala, så då kan jag utgå från att Novation gjprt det förr.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.