AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.850

Konstigt ljud från styrning efter start

Sida 1 av 2
När jag startat bilen och ungefär vid andra vridningen av däcken så tjongar det till svagt, både hörbart och kännbart i ratten.Känns som att det händer när oljetrycket för servostyrnignen är uppnått. Bytte servopumprem nyligen och det är efter det som ljudet startat. Är det remmen som glider (hoppar till) eller vad kan det vara?
Su
554
SunKi
325i -92
Har exakt samma sak på min 325:a -92
Jävligt störigt.. ingen aning om vad det kan vara.. men jagar ett svar.
Har du också nyligen bytt remmen till servopumpen, eller gjort något annat ingrepp i bilen, eller kom bara ljudet av sig själv? Jag har haft mitt ljud i ca 3 veckor, bara att hoppas inget går sönder.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Har ni kollat oljenivån i "servobehållare"
//Marin

Får åka en skitig Golf-92 nu:-(

Gjorde det för kanske en och en halv månad sedan, men kan ju vara värt att kolla igen.
Su
554
SunKi
325i -92
Nej har inte gjort några ingrepp som helst.. hmm, måste ut och titta nivån i servobehållaren. Jag hoppas att något går sönder, så kommer det ju iaf fram vad fan det är som låter.. kan man göra något åt saken :)
Su
554
SunKi
325i -92
Marin: låter btw skummt i mina öron att eventuell brist på servo-olja skulle orsaka ett sånt missljud, iofs.. jag kan nada om motorer.. :)
Ko
663
Koffe
320iC -93
Jag vill minnas att det hät har varit "på tapeten" tidigare, och du är inte ensam om problemet. Jag har själv samma symptom vid start. Det spekulerades föut om att ABSen kanske gör nån "självkontroll" strax efter start. Det är ju trots allt bara direkt efter start "problemet" uppkommer, sen försvinner det ju. Nån/man kanske skulle höra med BMW? Jag tror som sagt inte att det är nåt fel, snarare något "inbyggt kontrollsystem" el. dyl...

//Koffe
Mitt problem har ju bara funnits i några veckor, innan dess varken lät eller kändes det i ratten. Ljudet uppstår ju vid själva vridningen av hjulen och har så vitt jag märkt ingen koppling till bromssystemet, men man vet ju aldrig.
Froz-523
ABS:ens självkontroll låter bara som ett dovt fjäderläte och är absolut inget som känns i ratten eller är beroende av styrutslag. Det här måste vara någonting annat, förmodligen något med styrväxeln.
Ko
663
Koffe
320iC -93
Ok, my mistake!

Läste nog Jdrives inlägg lite snabbt å slarvigt =/

//Koffe
Su
554
SunKi
325i -92
Som sagt, ljudet har inte alltid funnits.. och allvarligt, är det verifierat av typ nån BMW mek att det verkligen låter så av nån abs-check? Låter ju heltskummt att den skulle avge ett sånt ljud?
bmwnisse
Har samma "problem" både innan och efter rembyte,
och ljudet kan i bildspråk översättas till:
"rapande ljud, ungefär som bluööörrrr", dvs. det verkar vara något med servon vid starten.
bmwnisse
kom att tänka på att servon ska luftas. har för mig
att servooljenivån ska kollas, och utan servooljelock
vrida sakta ratten till ytterlägena. och därefter
checka oljan igen. ?
La
67
Lalle
E34 525IX -92
Tror inte detta är anledningen till era missljud, men jag hade ett liknande missljud på min E30, så jag tänkte att jag skulle avyttra mina erfarenheter. I mitt fall var det en kulled på ett stabilisatorstag som var fäst i fjäderbenet som orsakade ett "knarrande" ljud, så jag "bytte" staget (läs vände...) och ljudet försvann.
Diesel_Power
knarrande ljud u styrningen kan ju vara vad som helst, allt från torra bussningar i kulleder till luft i servon, men, börja med det enklaste först å lufta servon, det är bara å stå på tomgång å vrida ett tag till ändlägena åt båda hållet, sen äre bara å gå vidare, kan va skitfel osm man lägger ut hut mycket som helst på, ha vart med om det på allt från 74ans merca till 96ans sudi a4 :/

Turbo Diesel är det enda rätta
Su
554
SunKi
325i -92
Pinsamt att fråga men, vad ska det vara för olja till servon? Är det något man bör tänka på när man fyller på oljan i servon?
ni har inte kollat servopumpen då????? kan bli utsliten efetr att man har kört mycket på fulla ratt slag...eller jag kanse har fel...

har nys solt min audi så nu ska jag köpa mig en lite "heroin släde"(bmw...)någon som har en sådan till säljes????helst en 325...
Tack för alla tips. Jo det verkar vara ngt med servon när den skall starta upp, fungerar ju alldeles utmärkt sedan. Skall ta hjälp av någon som kan lyssna i motorn när det händer för att försöka lokalisera var ljudet kommer ifrån. Annars skall pärlan in på inspec II senare i höst, mend et är ju inte säkert det hjälper. /Joar
Har haft samma problem med en 323 96:a, bytte hela styrservon- kostnad 14 000 Kr, som tur var så hände det när bilen gått 5 000 mil och var 2½ år gammal , BMW sverige tog det på Goodwill.
För de pengarna kan man ju ha roligare, så mycket är inte ljudet värt att ta bort.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.