AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.242

dåligt vrid och förlorade hp

Sida 1 av 2
bl
22
blomR1
323i-84
jag har en 323 84a som det är dåligt vrid i och det felar säkert 20 hp iden. har ni några ideer om vad det kan vara? den går bra förövrigt men det är inte kul att bli ifrån åkt av en ford sierra..
changco
Orginal eller har det varit nån bonde och skruvat på den? Har den varit så hela tiden under din ägo?
bl
22
blomR1
323i-84
den är original och den har varit så under min ägo, har bara haft den i några månader.
bl
22
blomR1
323i-84
ingen som har några ide`r? vill ju få snurr på bilen nu
Si
765
Simon01
120dM -08
har du gjort service nyss? nytt luftfilter och nya stift brukar göra underverk på äldre bilar
bl
22
blomR1
323i-84
nya stift har jag.. men ingen skillnad?
changco
Drar den mycket olja? Går de ojämt eller låter konsigt mm?
min gick urkast och nästan sota igen totalt, fixa problemet, då blev det en mycket stor fläck med oljeklumpar, sen fick jag den effekt jag ska ha. Mer info lättare att lösa problemet.

ps, under problemet fick jag stryk av en helt orginal 320.
tog dock revansh.
Hmmm...Kan de va min gamla EJC-XXX du har??I så fall låter de lustigt för nån original Sierra får den inte stryk av så bra som den gick...Skulle börja me o kolla tändinstälningen...sen byta till fräsch fördelar kolla tändkablar mm.....Har en Polo som gick klent, nåja ännu klenare än vanligt o ryckte dessutom vid låga varv o ville dö...Orsak??Jo rostig/kass kabel mellan t-spole o fördelare....så efter byte o justering av brytarspetsar går den nästan som en snigel!!:-)

fördelar-lock ska de ju stå...asså därifrån kablarna går till stiften...

Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
Komptesta den å se så inte toppen är kass
ri
2
rickardz
328 sedan -95
Kontrollera också att kamremmen sitter rätt. satte ihop en 320 förut och fick kamremmen en kugg fel, den fungerade "felfritt" men blev väldigt slö.

Hoppas det löser sig!
Prova att varva upp till ca 2000 varv, sjunker den efter en liten stund så en sak sönder...

____
En bil skall ha minst 6 burkar

Länk
Bl
92
Blarwp
BMW 325iT -89
Har en 320 som står å hänger i garaget här hemma.
bilen är fräsh, bakvagnen nyrenoverad med nya bussningar å dämpare m.m.
men har inte lyckats sälja den till priset som ja vill ha pga. att motorn e slö.. antagligen sitter kammen ett snäpp fel. för den startar alltid å låter fint.
Har dock aldrig tid å fixa det.. men får väll göra de för nu måste den fan bort innan vintern.. vill inte va utan garage en vinter till.
bl
22
blomR1
323i-84
ja det är EJC-XXX.. vet inte om det var dig jag köpte den av? men isåf så snackade du ju om att den var i ordninggjord i motorn mm.. den går ju fint men är som sagt slö. och vid gas på darg så kommer den lite sen slår den av och sen kommer den igen osv..????
Nej du köpte den av Jimmy...Ja e den som hade bilen i ca 4 år innan han köpte den....Hade aldrig bekymmer med slöhet eller liknande med bilen!Toppen är iordning gjord seriöst vid 21700mil pga knäckt vipparm.Ja vet inte hur den går nu men då jag ägde den gjorde den 210 på mätaren med 215/40 -17 o tycker nog att den skall klara det än,fast de går segt efter 190 iofs...Ja tror INTE de är något fel på motorn mekaniskt utan ditt problem ligger nog i tänd/bränslesystem...Har du kollat tändinställningen med lampa???Den var korrekt inställd när ja sålde den men han du köpte bilen va bytte ju rem o de e lätt hänt att man förställer tändningen en aning...Sedan fick ju han lite problem med motorgången oxå efter rembytet så ja vet inte om han missat nåt....Som sagt dubbelkolla att remmen sitter EXAKT rätt,kolla sen att tändningen vid 3000 varv o borkopplade o pluggade vakumslangar till fördelaren står rätt(detta görs med lampa).Har du fler frågor så maila mig för den bilen kan ja utan o innan...Tyckte att Jimmy skrev nåt om bilen ibland gick bättre om man slog till den på instrumentbrädan??Ja har alldrig fått spö av nån Sierra när ja hade den..Hängde t o m på en 9-5 2.0 (150kh) upp till ca 200 innan ja gav mig o han lyckades inte dra ifrån mig...."klippet" i motorn skall komma mellan 3500-4000 o sen ska den dra utan tvekan till varvstopp...

bl
22
blomR1
323i-84
jepp du har mail...
Det är antagligen så att den senarelägger tändningen istället för tidigare då du varvar upp den, prova därför att varva upp till ca 2000 varv om den senarelägger tändningen sjunker den då till baka till nästan tomgång.
Då skall några slangar omkopplas, men det är så svårt att förklara så prova först så förklarar jag om den gör så.

____

Länk
bl
22
blomR1
323i-84
OK. kan tillägga att det lucktade sopa om något stift oxå.. men jag ska testa så får du förklara sen
js_nicke:Du tror alltsa att de 2 vakumslangarna som förställer tändningen är felmonterade??Det är min gamla "pärla" vi talar om här o de slangarna har jag i vart fall satt tillbaka rätt efter topprenoveringen o inte behöver man dra loss dem vid kamremsbyte så de sitter nog rätt om inte killen som köpte bilen av mig har rotat där...:-)
BlomR1:Det finns EN slang som går till kallstarts-ventilen..denna e halvt om halvt kass så ja hade tejpat den med dubelhäftande tejp samt eltejp...kolla så den fortfarande e tär där..e den inte de så blir tomgången väldigt dålig!För övrigt så räcker de me o glömma o sätta tillbaka oljestickan efter oljebyte(vilket jag gjorde en gång) så är tomgången kas...:-).Lite kan göra MYCKET!!

bl
22
blomR1
323i-84
jo det märkte jag när jag fylde olja och glömde att sätta tebax locket.. men det var ju lätt fixat.. men bilen går bra på tomgång, det är när jag ska köra lite mer aktivt med den som den inte presterar vad den ska.
Dom är inte felmonterde antagligen men därmot brukar den där klockan ha en tendens att gå sönder, har hjälpt en del som har haft det här felet nu.
Man kan koppla förbi den på ett sätt. Det här brukar även fast klockan är hel hjälpa till så att bilen blir piggare.

____

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.