|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Om jag vore du tretov så skulle jagv isa god min och betala reparations kostnaderna och aldrig sälja till vänner/släktingar. Inte alls bra om han känner sig lurad.Visa god sed. Mvh Mohsen |
|
|
Mohsen: Varför skall inte släktingen visa god sed? Vad säger att det är tretov som har lurat köparen och inte köparen som kört sönder bilen och nu vill slippa den och utnyttjar släktingförhållandet för att göra detta. Tretov säger ju här att bilen inte var trasig när den gick iväg, och vad vinner han på att ljuga här? Om köparen är så puckad att låta stereon vara på under provkörningen så får han faktiskt skylla sig själv, ÄVEN om det skulle vara så att felet faktiskt fanns där vid provkörning. Nej, tretov du har hamnat i en tråkig sits och jag förstår att det känns fel oavsett hur du gör, men tänk på att din släkting också har släktband till dig och vet du till 100% att ljudet inte fanns där innan så tycker jag du skall sätta hårt mot hårt. Då är det hans val om han vill äventyra vänskapen/släktbandet. Hela ansvaret ligger inte på dig och hur du behandlar honom utan han är lika delaktig. |
|
|
Mohsen, faktum är att han inte överhuvudtaget vill ha bilen - " jag kan inte ha den i det skicket, jag vill inte veta av den alls". Den har inga missljud, den går att köra med hur bra som helst. Problemet ligger i att "han inte vill ha en sån bil som har såna fel". Jag har erbjudit mig att hitta billiga(re) reparationsdelar typ från demonterade bilar, men inget är bra, han ska prompt lämna tillbaka den... Han har begärt pris på helt nya delar till den, vilket jag anser HELT befängt, att lägga splitternya dela ri en 15 år gammal bil som ändå inte har mer än 5-8 år kvar är rent vansinne. Delarna kostar 1500, bilen kostade 4000, betalar jag det har jag 2500 kvar, som ska täcka importskatt på 3700 euro plus försäkring på nya bilen på 600 euro. Rim och reson? Nej. /Tretov Vänster hand är där tummen sitter till höger. |
|
|
Håller med Hubbe 325. Det krävs två för en tango och de krav din släkting har är inte på något vis rimliga. Mellan raderna tycker jag mig märka en liten orm som iskallt utnyttjar det faktum att ni är släkt, helt till sin fördel. Jag tror inte han skänkt din situation en enda tanke. Om ni inte varit släkt, hur stor är möjligheten att han då skulle kunnat häva köpet? Har han i och med bilköpet tagit på sig för stort ekonomiskt åtagande, som han nu via dig försöker reda ut? Stå på dig, sätt hårt mot hårt. Och du, riktiga släktband självläker alltid. Länk |
|
-BeeMWe- |
Min köpare har inte hört av sig något mer... Kan det vara så att han hittade mina manchettknappar i guld i askfatet i fram och ville behålla dem. Jag smsade nämligen dagen innan och frågade om han kunde kika om det låg där. Angående släktingen som ville lämna tillbaka bilen, jag hade gjort som du, erbjudit honom reservdelar men inget mer. Hade inte tagit tillbaka bilen. Hade tagit ett rejält snack med honom om att han inte ska utnyttja situationen att ni är släkt. Jag saknar bil, snart köper jag fan vad som helst... |
|
Tretov jag är ju den, som kommer från kulturen, som anser att hur illa motparten än beter sig så ska man bete sig som ett gott exempel och ALDRIG låta något matrealistiskt, även en BMW, paja bandet ni har, han beter sig jävligt naivt men jag tycker ändå att det inte är värt det, sälj bilen till sammans, han tar pengarna ni får för bilen., om han får till ex 3000 Euro så tycker jag att du ska fylla på me det resterande, det är som sagt itne värt det, och jag vet att du tycker så, i alla fall lite, annars hade du itne skrivit här från allra början, om för du är itne övertygad om att du gör det rätta genm att vända honom ryggen, hur dåligt han än beter sig. Jag skulle visa god sed, låna om det behövdes, sälja den nuvarande bilen,, bara för sakens skull. (Högst personliga åsikt) Tack för ordet Mvh Mohsen |
|
|
Mohsen: Borde inte släktingen visat god sed och inte ens tagit upp det hela med Tretov? Jag förstår vad du menar, men jag skulle själv inte gjort så. Tycker bara att det är väldigt fult gjort av släktingen. Sälja nuvarande bil och låna om det behövs för att hjälpa släktingen?? Oooh vad vi är annorlunda, men det respekterar jag såklart...du måste ju vara väldigt godhjärtad om du själv skulle agera så :) __ Länk |
|
|
Ja, det verkar som om det är svårt med det kulturella, vissa anser att döttrar skall mördas för att de inte lever det liv som föräldrarna kräver, andra vill böja sig baklänges för att inte förstöra släktbanden. Och jag har inte förståelse för ngt av dem. Du har ju till och med erbjudit hjälp, men blivit bortviftad. Skulle inte ge ett ruttet lingon för en sån släkting. Låt honom inte rövköra dig! Sätt stopp. |
|
|
vlj själv släkting eller pengar... vill du vara vän med honom efter detta? vad är viktigast vänskapen eller pengarna, det går ju ganska lätt att koll vad sok är nya o vad som är gamla fel.. Det gjorde en verkstad åt mig i måndags... Själv sätter jag hedern att inte luras först... Men om du är säker på att han vill lura dig så be han dra.. Min halvbror försökte ta grejor av vår farsdödsbo (lite borr maskiner o andra verktyg) jag sa försvinn ur mitt liv jag var så arg att han inte ännu har hört av sig det är nu 20 år sedan.... vi bor i samma stad.... Länk |
|
|
Kilen, det handlar om mer än så, men du kanske inte har läst hela tråden. Släktingen håller på att, som Hubbe325 så vackert uttryckte det, att rövköra honom. Det är en annan sak och om han betalar så har han låtit släktingen utnyttja honom. Vad har släktingen för heder och hur värderar han vänskap/pengar. Har du en halvbror? Jag todde vi kommit överrens om att du inte får ha några hemligheter för mig : ))) Länk |
|
|
Tretov. Ta bilen tillbaka. Dra av för bilhyra. Hitta en "rent a wreck" firma som hyr ut likande bilar kolla priset av dra av. Du skriver att han hade bilen i 3 veckor. Då tror jag att du får merparten av dina 4000, eller hur. Sedna kan du sälga bilen igen och då har du nu prutmån som motsvaran hyrespengarna dessutom... ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Vi har gjort upp i godo, som det ser ut just nu så behåller han bilen och försöker själv sälja den alternativt laga den med billigare delar från ställen som jag tipsat om. Det är ju olyckligt när det den som köpt en bil inte är nöjd med köpet, ännu värre är det när det är släkt/bekanta, men nu verkar det iaf. ha rett upp sig lite. Tack för alla goda råd och åsikter! /Tretov Vänster hand är där tummen sitter till höger. |
|
|
Skönt att ni kom överens i ett läge där du slapp ta tillbaka den. Hoppas det inte kostade skjortan... |
|
|
kilen, såg din nya signatur....ska du till Norge til våren? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Nu ska jag försöka svara på alla. Wolw: 1. Jag själv skulle aldrig sätta mig i sitatuonen, sälja och så till nära vänner och släktingar är bra, tills något uppstår, som här. 2. Absolut att släktingen borde visat god sed. Men om slätkingen beter sig omoget och och vädjar om en sak så skall hans önskan uppfyllas.Det är ju en sak om han försöker blåsa sitt kött och blod men om han har sparat jätte länge för en bil och känner sig lurad, jag tror inte då att Tretov mår så bra av det heller. Han får definitivt inte känna sig lurad och man måste nån gång inse att relationsband är viktigare än pengar, livet är för kort för att kontakten ska starkt försämras pågrund av en mindre summa pengar. Jag förstår Tretov i hans situation men han borde visa framfötterna och göra så att släktningen deifinitvt inte har någon som helst känsla av att han blivit lurad, för det är så lätt att nån inte vill svälja stolheten och att höra av sig, där sitter de 20 år senare, ovänner på grund av en bil. Vet ju inte hur Tretovs släkting är men rent generellt så tycker jag att det är mänskligt förfall att bra relationer försämras katastrofalt för en egentligen s*it sat, Alla borde tänka så, att jag får dra det tunga lasset, vill motparten inte göra det ska man visa gott föredöme. Absolut. Vi har förmodligen HELT olika åsikter om den här saken men jag kan bara säga att vi ser på det ur olika ögon, olika perpektiv. Och det finns inget jag respekterar lika mycket som just din åsikt. Hubbe: Hoppas det är okej men jag citerar det du skrev i ditt inlägg i denna tråd. "Ja, det verkar som om det är svårt med det kulturella, vissa anser att döttrar skall mördas för att de inte lever det liv som föräldrarna kräver, andra vill böja sig baklänges för att inte förstöra släktbanden. Och jag har inte förståelse för ngt av dem." 1. Det jag inte förstår är att inte du har någon förståelse för mitt sätt att se saker och ting på. Jag tänker långsiktigt(enligt mig själv) och skulle rent utav sagt må förjävligt om jag sålt en bil till min bästa polare och att han kände sig lurad, du får jätte gärna utveckla det du sa, kan vara så att din egentliga åsikt inte gick fram. 2. Jag tycker det är ett jävligt stort fel att dra "hedersmord" och "andra vill böja sig baklänges för att inte förstöra släktbanden" med att de kommer från samma kultur. Det är en stor skillnad på de här två sakerna som jag inte ens tycker att vi ska gå in på . Tycker bara att det är lite fel att nämna det i samma mening, för jag vill bara väl, den som skjuter sin dotter i huvudet vill inte väl. Tretov: Det finns antydningar om att släktingen försöker "rövköra" dig, då ska du ju sätta hårt mot hårt men jag personligen tror inte att det är fallet. För av det du skrivit, så verkar det som om du har lite dåligt samvete.J ag tror samtidigt att vårt samvete är en övertygelse om vad som rätt och fel. Tack för ordet! Mvh Mohsen |
|
|
Dog den här tråden? Mvh Mohsen |
|
|
Det löste ju sig för killen.. Två bilar är fler än en.. |
|
|
Ja, jag avvaktar situationen lite. Det hela är egentligen lite mer komplext än vad jag beskrivit det tidigare, och vi kan ju spinna vidare i tråden på detta. Som en delbetalning (500 euro) tog jag emot hans gamla bil, en E21 315 från -82. Jag sålde den formellt vidare till en polare för 400 euro. Denne polare till mig har slipat upp diverse fula rostblemor etc. och fixat den till ett tämligen fint skick. Han har dock inte betalat de 400 till mig ännu, så egentligen är väl bilen min. (...) Nå, i alla fall så vill min släkting och tillika köpare av min gamla bil, NU HA TILLBAKA SIN BIL med motiveringen att "han blev så besviken och missnöjd med den bil han köpt så att därför kunde vi vara sjyssta och ge tillbaka den han haft", och han är villig att ge 500 euro för den, alltså det den hade i värde vid inbytet. Grejen är dock den, att min polare lagt ner rätt mycket arbetstid på den, slipat och spacklat, så att den i princip är skitfin, rätat ut bucklor och så, lagt i sportratt osv. Och att då ge tillbaka bilen för samma som jag fått den (500) vore ju att i princip ge bort reparationerna av den gratis. Där hamnar jag emellan igen! Vad tycker ni om detta? /Tretov Vänster hand är där tummen sitter till höger. |
|
| Jag säger bara det: sälj aldrig en bil till en vän eller en släkting. Avundas verkligen inte din situation. | |
|
tretov, Det är absolut dags att säga upp kontakten med denne släkting, tycker jag :( Mvh, Kalle Hansen FKA nofx16 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.