|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
-BeeMWe- |
Sålde min 535a igår och det var 2 killar som kikade på den och köpte den. Båda gick igenom bilen riktigt grundligt, kikade säkert 30 min och provkörde den sedan. Nu hävdar han att det kluckar från kardanaxeln och säger att det gjorde den även när han köpte den men att han inte skulle ha hört det pga stereon var på i bilen när han provkörde. Det har ALDRIG kluckat under den tid jag haft bilen och det är jag 100% säker på. Bilen köptes i befintligt skick enligt kontraktet. Det är ingen risk att jag behöver betala tillbaka? Ord står mot ord och jag är 100% säker. Jag tror fan han har kört loppan med den eller att han ångrar att han köpt den. |
|
Du behöver inte oroa dig det minsta. Vid en eventuell tvist gäller det som står i kontraktet. /D |
|
-Daniel- |
han har väl ansvaret att kolla igenom bilen innan har köper den...tyckte han att sterion var hög så måste han väl för h-vete kunnat sänka den... är du helt säker på din sak så skulle jag inte ge efter en milimeter |
|
Vid privatförsäljning säljs bilen alltid i "befintligt skick" och det åligger köparen att göra en besiktning av varan även om man inte skriver in det i köpekontraktet! Möjligen skulle han kunna stämma dig civilrättsligt om det rör sig om rent bedrägeri från din sida..... Att skylla på stereon tyder väl inte på överdriven IQ-nivå! ;o)) (hittade han inte avstängningsknappen?) Tror nog att köparen får bita i det sura äpplet i detta fall! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Säljes i förevisat skick är en bra term att skriva på ett försäljningskvitto. och se till att ha "kalkerpappret" i mellan så bägge får en kopia av kvittot. Befinligt skick kan tolkas lite si och så ibland och har varit ifrågasatt som term. ///MVH Hasso Länk |
|
Oroa dig inte, han har ingenting att komma med. Mvh, Kalle Hansen FKA nofx16 Länk |
|
changco |
Håller med de andra, kan han inte äns komma på någon bättre bortförklaring så borde han skämmas att äns besvära dig, är nog som du säjer han har kört loppan med bilen eller så kännde han att bilen var alldeles för smart för hans ego. |
|
Förr kunde man rättsligt skydda sig genom att skriva " I befintligt skick", "I förevisat och provkört skick" eller liknande. Denna möjlighet finns inte längre enligt lagen. Säljaren är nu enligt lag skyldig att upplysa en ev. köpare om alla brister på fordonet han känner till som "kan vara av nytta att känna till" för köparen. Problematiken ligger ofta i att bevisa vad säljaren kände till eller inte kände till vid försäljningen, bevisbördan ligger på köparen av fordonet. I detta fall har du definitivt inget att oroa dig för, skulle det komma till en rättslig process har köparen inte en suck! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Vet att det är lite sent, men det finns ett jättebra kontrakt på konsumentverkets hemsida. Kan vara bra att använda nästa gång. Kontraktet är för försäljning av begagnad bil mellan privatpersoner. //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
|
Som redan sagts har du inget att oroa dig för. Kalle, ska du bygga varumärke runt Kalle Hansen? : ) Länk |
|
|
Har nyss hamnat i en liknande situation, killen som köpte min 520iA ringde idag och ville absolut att köpet skulle gå tillbaka, eftersom han tyckte "att det var så mycket som behövde fixas på den och sån bil ville han inte ha alls" ... (...) ... Innan han köpte den kollade han på den två gånger (MKT noga), provkörde ordentligt, funderade länge... Nu efteråt (tre veckor senare) när han haft den till verkstad hade de konstaterat att den visst hade lite defekter (som skulle kosta 1500 euro att laga, nåt oljeläckage från bakaxel + bussningar som e slut) och nu är bilen inte så bra längre... Bilens pris var 4000 euro (vilket är billigt i Finland för en 520iA -88). Problematik: Killen är a) bra bekant med mig b) släkt med mig Idéer? Jag har just köpt en 535:a och har absolut inte råd med att ta tillbaka bilen. Och jag (lär ska) ha lagen på min sida. Observera att situationen är i Finland. /Tretov Vänster hand är där tummen sitter till höger. |
|
|
Om bilen var i ett sämre skick än vad köparen kunde vänta sig (naturligtvis i förhållande till ålder, körsträcka och framförallt priset) har han rätt att häva köpet (enligt svensk lag, känner inte till finsk lag). Men om nu bilen var förhållandevis billig håller det inte. Hans andra chans är om du underlät att upplysa om brister du kände till vid försäljningen, även i detta fall har han rätt at häva köpet... Är det någon du känner kanske du kan hjälpa honom hitta delar, kanske mecka lite åt honom eller ihop med honom...? Vad som helst som får honom att känna att du vill hjälpa till och inte hade för avsikt att lura honom... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
-Daniel- |
Tretov: du har verkligen hamnat i en svår situation det låter nästan som att hur du än gör så förlorar du men ni kan ju kanske komma överens om att dela på reprationskostnaderna eller något sådant? rent rättsligt så behöver du inte men det kanske vore bra eftersom ni är släkt sista man vill e ju att nån ska gå å snacka skit om en att man har lurat på någon en bil (fast du inte har gjort det) |
|
Bilen är en 520iA från 1988, den är alltså 15 år gammal. Man kan ju inte vänta sig att den är i nyskick, och själv är jag inte över huvudtaget nån mekaniker-typ, så jag har aldrig haft nåt eget intresse att kolla upp bilens generella skick närmare, utöver de problem som uppstått och som jag då genast fått åtgärdat på en auktoriserad verkstad. Felen som bilen har gör det inte heller på något sätt okörbar, den är i mycket gott brukskick och har ett i både mitt (och hans tycke fram till alldeles nyss) mycket attraktivt utseende. Reparationen skulle tydligen kosta 1500 euro, men då bilen inte var dyrare än 4000 euro tycker jag inte man ska förvänta sig att allt är perfekt. Övriga liknande bilar kostar de facto 5000-7000 euro (min var i nästan nyskick inuti, med helt oskadad inredning) och det lämnar i mitt tycke en viss marginal för reparationer. I dokumentationen som medföljde bilen nämndes visserligen visst oljeläckage, men redan första gången han kollade på bilen visade jag pärmen med alla papper, och berättade att detta var bilens historia, "varsågod och kolla igenom, i lugn och ro". Till saken hör också att jag köpt en 535:a, som inte var helt billig varken i inköp eller import, så att sedan börja betala på en bil som man sålt just därför att den hade en hel del småskavanker (rost bl.a.) känns ganska onödigt när man faktiskt har en "ny" bil att ösa pengar i ... Fan med allt... /Tretov Vänster hand är där tummen sitter till höger. |
|
|
Nu kommer du iaf aldrig att sälja en bil till en släkting eller bekant igen! "I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland |
|
|
"Nu hävdar han att det kluckar från kardanaxeln och säger att det gjorde den även när han köpte den men att han inte skulle ha hört det pga stereon var på" Hur vet han att det lätt från bakaxeln när han köpte bilen när han samtidigt säger att han inte hört något under provkörningen?! Mvh Abbe Länk |
|
|
Tretov, du verkar ha argumentationen klar för dig. Ta den med din släkting istället för här på forumet, så tror jag att det löser sig. Om du frågar mig så tycker jag inte att du har anledning att ta tillbaka vagnen och det faktum att du oroar dig för att stöta dig med en släkting är ju en fin tanke, men samma goda ambition om att bevara familjefriden verkar inte ha gått upp för han som vill häva köpet. 4000 euro för en 520! Otroligt bra betalt. Länk |
|
|
4000 euro för en 520 är billigt, tänk på att jag bor i Finland, den är importerad till Finland en gång i tiden för 10.000 euro. Vi har mycket strängare importregler än Sverige, med höga skatter och acciser etc., typ som i Danmark. /Tretov Vänster hand är där tummen sitter till höger. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Även om det skulle bli en civilrättslig process så kan man alltid hävda att man upplyste köparen muntligen om kluckandet så är man tillbaka på 0. |
|
Copy!! Det är i Finland, 4000 är dåligt betalt snarare... Länk |
|
|
men var ärlig säg som det är... Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.