|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Min 325 turbo laddar 0,5 börjar ladda vid 3.500 varv men vid 5000 varv dör motorn. det finns inget mer att ge Den varvar inte ut känns som en gamal zundapp som börjar fyrtakta /Tommy | |
| Nån som vet?? | |
| Så där var kompisens 318 turbo förut, då minskade vi elektrodavståndet på stiften. Då gick den bra sen ! | |
| Hej! Du skall ha ca.0.5-0.6mm i gapet på stiften.Jag håller med niklas g,jag hade samma problem. | |
|
Hur kan gappet i tändstift ska var mindre när man har turbo?? JAg har dubbla pigar till elektroden ska jag ställa in bägge typ 0,5 mm ??? /Tommy |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Om motorn dör så får den väl inte tillräckligt med bränsle kontra den ökade lufttillförseln dvs bränsle/luftblandningen blir inte optimal, att elektrodgapen skulle ha betydelse skulle jag vilja ha en vetenskapligare utvärdering av. ///MVH Hasso Länk |
|
Orginal tändningen orkar inte tända på höga varv/höga cylinder tryck om man har orginalgap. Prova minska det till ca 0,5-0,6 (det lärde jag mig under min tid som Ford/Cosworth fantast) mvh Kristian |
|
|
Exakt,tändningen orkar inte.Gnistan släcks inte lika lätt med litet elektrod avstånd. |
|
| Här har du ett liknande problem ! Länk MVH/Niklas | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Stämmer ju rätt bra, men hur blir det med egenskaperna på normala varvtal då, ingen som märkt av nån "försämring". På den tiden jag trimmade V8 så förstärktes tändsystemet med hårdare stift, Och mallory högeffekttänspole, kablage, dubbelbrytar fördelare mm men det var ju på stenåldern :)) ///MVH Hasso Länk |
|
Om du har dubbla sidoelektroder på stiften är väl dessa inte tänkta att kunna ställas? Stiften jag tänker på har sidoelektroden på sidan och är avrundade mot elektroden. Om du då böjer dessa kommer sidorna vara närmre än mitten. Detta märker du om du lossar ett stift och tittar på det. //Magnus |
|
|
Precis du lär ha tändstift med en elektrod för att kunna justera! |
|
|
Vad är skillnaden mellan stort och litet elektrodavstånd? Förlorar man något på att ha mindre? Jag kör med 0,45mm |
|
|
Jag har ju tändstift med två stift på sidan om elektroden jag slog in dom lite granna men det vart ingen skillnad... Är det nåt annat fel eller ska jag köpa stift med ett stift mot elektroden och minska gappet på denna??? Jag tycker inte det borde vara soppan som är fel. För jag har tilläggsprut som jag ställer just nu provisoriskt i coupen och den dör vid 5000 varv än hur mycket eller lite soppa den får |
|
|
Om det nu kan vara detta fel vilka stift ska jag köpa?? /Tommy |
|
| ..... | |
|
NGK e bra.. jag skulle nog köpa några olika typer(olika "hårda") och testa mig fram. |
|
| Vad kör du med för aggregat? Kan hända att det är alldeles för litet och bottnar vid 5000varv... | |
|
Johankihl... Jag kör med ett kkk aggregat i från en merca 2,6 diesel vet ej beteckningen men den är ganska stor Jag har inte byggt nytt grenrör.. Bara förlängt det gamla och dragit det upp till turbon. Turbon sitter där spolarvätske behållaren ska sitta. Kan det var detta fel ??? |
|
| ... | |
|
Det är nog inte allt för stort tyvärr... Skulle mycket väl kunna bero på det. Grenrörets utformning (läs alla rör lika långa och tillräckligt långa) har stor betydelse för att få maskinen att varva. Om det är gnistproblem borde det märkas/höras att det just missar på gnistan. Jag själv fick banka ihop stiften till 0.3-0.35 för att det skulle fungera vid högre laddtryck, 0.45 fungerade inte. Den rätta vägen att gå med tändningsproblem är att byta spole eller montera en cdi-box som förstärker signalen till spolen ordentligt. Då går det fin att köra med 1mm gap. Storebror Kilander |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.