|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
har haft bilen på verkstad för att hc:t va för högt.dom bytte lambdor o en luftmängdmätare,för att sen upptäcka tjyvluft på 9:ans insug.packningarna byttes men bilen bluddrade,då upptäcktes en bränd avgasventil på 9:ans cyl.topp av,byte ventil.bilen gick skitkass o motorn "hoppar" o går ojämnt,som om nåt vore oballanserat.då sa man att viscokopplingen i kylfläkten va kass,byttes utan resultat.då konstaterade man kallt att det måste va kolvringarna på 9:an som tagit skada av dom andra felen.9:ans stift blir koxigt o slår igen,bilen drog 3 liter olja på 80 mil landsvägskörning,ryker vid kickdown o gaspådrag ibland.vill inte tro på att ringarna e väck,tror att verkstan tabbat sig med nåt,men vad?om nån har ett tips mottages det gärna,ifall detta inlägg får va kvar vill säga. | |
| Dåliga ringar borde väl upptäckas med ett komp-prov? | |
| precis,det är därför jag tycker det luktar surt.när han tagit det första kompprovet så rev han ju av toppen o 9:ans avg,vent var ju faktiskt bränd.loppen såg skitfina ut så ventilen byttes o toppen åkte på igen.tydligen kollade han inte med ett kompprov efteråt.men det ruskar ju som fan oxå??? | |
big-K |
Ringen e friterad säkert! Byt ring och fyll på olja enda rätta lösningen! |
| ja det e nog tyvärr så,men det e ju inte direkt som att byta ring i en puch dakota*ler* har hört att det ska va ett litet helvete att få isär motor o låda.mycket specialverktyg kanske.men jag gör nog ett försök i vinter. | |
Paap Reeder |
Hej jacke! Det låter som om Du investerat i Din 750:a och det är bra i sig om än dyrt. Alla nya delar gör bilen bättre om de än ej löser felet. Precis som jag fått lära mig på detta forum så vdb jag till Dig: Tag först reda på felet - laga sedan! Vet inte vad som gjorts med just Din motor men med krånglande otto-motorer börjar allt egentligen med ett kompressionsprov. Är kompen bra tittar man på gnist-sidan. Har Du mätt Dina tändkablar. "Tändkablarna på en M70 är lika sköra som motorn är stark". Finns komp + gnista så återstår bensinen. Har Du mätt upp bränsletrycket? Är dessa tre grejor OK måste man sedan vidare på just M70:ians "specialiteter": 1 - batterispänningen - skall vara tillräcklig och stabil 2 - LMM - fungerar båda eller går den på bara ena sidans värden? 3 - spjällmotorerna - hur är de Vissa av dessa info kan fås ur en DIS - är det gjord ngn DIS? MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
tillägg: att BARA EN ventil av 24 st skulle vara sämre än alla de andra 23 är ytterligt otroligt ....... iaf upp till 40´ mil. MVH /// Paap R |
big-K |
Jag e bara 12 =) men säg till om du behöver hjälp! / big K |
|
att en ventil var bränd berodde ju på att bilen körts med tjyvluft på insuget enligt bil o motortrim i huddinge.inget ont om denna verkstad,men det som var tänkt som en felsökning ang hc-värdet för ett par tusen blev istället chansmekning för 25000 och felet har ju faktiskt bara blivit värre,när jag fick 2:an på hc så gick ju bilen riktigt bra iaf.jag har själv skruvat bilar i över 20 år,både på bilverkstad samt i många motorsporter,men pga avsaknad av garageplats+att jag tyckte det va bäst att nån som "kunde" 750 skulle klara det billigare än mig,så lämnade jag bort jobbet,BIG MISSTAKE.har misstänkt t-kablarna,men samtidigt är det ju skumt att bilen plötsligt drar massor av olja o slår igen ett stift,tyder ju på ringarna men man vet ju inte hur en haltande cylinder påverkar undertrycket i motorn. |
|
|
dis är inte gjord förresten,vill gärna få till detta problem då jag plöjt ner massor av deg i bromsar o fjädring+bussningar oxå.bilen e helfin annars |
|
|
vad ska värdet vara på en tändkabel? |
|
|
Hej Jacke.. Värdet skall vara 5,5-6,0 ohm. och 2ohm på tändspole kabel. Mvh Skalman HEJA TIMRÅ! |
|
| tackar skalman,så du e oxå från timrå?flyttade därifrån för fem år sen.är det eran verkstad som ligger på baksidan av "ladan"? | |
Paap Reeder |
Hej jacke! Ta bort höger spjällmotor - den styr cyl 7-12 - (kan göras på OK-macken tar max 20 min) och kika framifrån in i insugskammaren. Hur ser det ut? ligger det olja och skvalpar? Finns det mycket olja där kommer det från vevhusventilationen. Kan bero på slitna ringar som höjer trycket i vevhuset och trycker upp oljedimman i insugsröret. Inte tror jag att Bil o motortrim i Hu-e skulle lämna ifrån sig en bil som gick sämre när den går därifrån än den kom dit? Vad säger firman om det hela?? MVH /// Paap R |
|
testa att leda vevhusventilationen till en flaska vid sidan om ett tag. Torka rent som Paap reeder säger. Dels märker du ju ifall flaska fylls snabbt och även om 9:ans stift fortfarande sotar igen lika illa. Diesel-räsern |
|
|
bil om-trim är en seriös verkstad o jag tror att de tycker att det hela är lika pinsamt som vad jag tycker att det blivit dyrt.trots allt är det ju dom som gjort felanalyser hela tiden,och det hade stannat vid tjyvluft i insuget om dom inte lämnat ifrån sig bilen o sagt att den va ok så att fler delar hann ta stryk,när felet egentligen inte var korrekt åtgärdat,men som jag skrev tidigare,detta handlar ej om nån fejd mot dom,tvärtom,alla kan ha otur.men jag vill ju naturligtvis få en fungerande bil,och ska dom fortsätta så rinner ju stålarna iväg till den gräns där bilens värde redan är passerat,så jag tänkte fiffla lite själv.har ju lixom inget att förlora längre. |
|
|
och tack för tipsen paap o tarzan!!!ska kolla upp bägge varianterna. |
|
|
jo jag glömde en sak,paap, vart kan man få en dis-analys gjord? |
|
Paap Reeder |
Hej! Jag tycker Du skall höra med Skälby bil och lack för en DIS-körning samt passa på med en 4-gas också. 0171-31588. Han är jäkligt bra att ha att göra med. Du kan för rimliga pengar "få stå lutad tillsammans över diagnosen och få ett kvalificerat snack om läget". OK det är 2x7 mil highway men det är det värt. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Hej jacke! Hur är läget med 9:an? MVH /// Paap R |
|
hej paap! har konstaterat att det e grillade ringar på 9:an.kan nästan inte va nåt annat.vore det vevhusventilationen skulle ju alla cyllar på den raden få i sig olja,men det e ju bara 9:an som slår igen.tänkte riva motorn när det blir dags för vinterförvaringen.men det ser ju minst sagt lite bökigt ut,blir jobbigt att dela motor o låda tror jag.men jag ska rapportera hur det går när jag satt igång,misstänker att jag kommer ha lite mer behov av tips*he he he* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.