AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.351

Polisen leker lapplisa

Sida 4 av 5
-Daniel-
förresten var får du för dig att jag är omogen och har dålig förståelse för trafiken

jag har väl rätt till min åskit precis soma alla andra utan att du ska börja kasta skit
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag kastade ingen skit, jag tolkade bara ditt inlägg som jag såg det (och alla hade ju rätt till sin åsikt sa du).
Jag vidhåller vad jag skrev, jämförelsen är otroligt dålig och långsökt. Att köra lite för fort (nu talar jag om 100 på 90-väg, inte 200 på 30-väg) är en väldigt ringa förseelse och kan lätt ske av misstag, alltså helt oavsiktligt. Förseelsen är så ringa att den normalt sett inte ens föranleder böter och kan mycket väl slinka genom vid en gidkänd uppkörning för körkort.
Att däremot helt avsiktligt köra mot rött ljus är totalt förkastligt, oavsett omständigheterna. Det är en allvarlig trafikförseelse med kraftiga böter och risk för körkortsindragning som straffpåföljd.

En duktig och ansvarsfull bilförare kan råka köra för fort någon gång, det tror jag alla har gjort. Däremot att köra mot rött är helt otänkbart för de allra flesta bilister, tack och lov!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
PAUS PAUS!!!! Nu drar jag hårt i handbromsen för denna diskussion.

Den största anledningen jag ser till att inte parkera felvänt, SPECIELLT på kvällen, är att man faktiskt har något som kallas för reflexer i baken på en bil. Vad jag vet finns det inte fram på några bilar.

Detta medför att om man parkerar front mot front som nu var fallet, och den rättvända bilen får för sig att ge sig av så står din egen bil kvar där med näsan åt fel håll utan reflexer en mörk söndagskväll. Jag kan inte tänka mig annat än att man blir ansvarig för vad som ev. kan hända vid t.ex. kollision, där någon kör in i stillastående, omärkt hinder...

Tänkvärt kanske...?

Diesel-räsern
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Dessutom så vet ju inte polisen när du tänker åka därifrån, du kanske står där till nästa dag.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
tarzan325: Din handbroms verkar väldigt dålig. Du drog hårt i den, sen fortsätter du ändå diskussionen direkt igen!

Jeppe

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Jeppe: get the point please...

Diesel-räsern
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Tja, om man har tänkt att avsluta en diskussion så bör man nog inte göra det med orden "Tänkvärt kanske...?"

Men, men, jag ska försöka att respektera handbromsen, även om den tog ganska ojämt.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Jag försökte bara ge lite utav mina tankar som en liten tankeställare, men med dom svaren t-bax så ska jag bara hålla min mun stängd. diskutera vidare ni...

Diesel-räsern
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Jeg tycker visse regler kan tøyes sent på kvelden og natten, men det blir litt feil å diskutere det på en måte som gjør det "allment akseptabelt." Det kalles dobbeltmoral. Resten lar jeg være usagt.

Om jeg bryter en regel medviten, så -regulerer- den meg likevel! Som til eksempel fartsgrensen. Den forteller meg hvor mange km/h for fort jeg kan kjøre uten at det er farlig. :)

Rødt ljus har jeg særskilt respekt for, et innlært prinsipp. Hvorfor er det ikke blinkende gult ljus kl 5 hvis det er sånn at det ikke er farlig å kjøre på rødt på dette tidspunktet?

Jesperado: "Har man däremot inte kännedom om gällande regler har man i teorin ingen rätt att framföra fordonet..."

Det må være din personlige åsikt, for på teoriprøven på biltilsynet (i Norge) tillates det omkring 35 feil. Litt slapt enligt min åsikt. (Man har jo akkurat pugget og lest før testen tas!).
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
En tänkbar anledning till att man inte får parkera mot färdriktningen är ju att man för att kunna parkera bilen så, måste köra bilen i fel fil, både när man parkerar och när man ska därifrån.

Daniel:
Har haft körkort i 11år. Inte en enda böter för någon trafikförseelse.

///Jesper
NOLL7NOLL
Daniel: Varför värderar du andras personliga åsikter så högt. Det är väl vad du själv tycker som betyder ngt. Det är självklart att vissa tycker det är fel att köra mot rött. Men det hindrar ingen från att göra det. Det finns nog fler än dom här som skulle tappa skägget när de hör ngt så hemskt som att man kör mot rött kl 0500 ute på landet utan trafik. :)

Tror inte de som yttrar sig i denna fråga är några paragrafryttare i andra frågor.
-Daniel-
Dredd: grattis :) eller grattis kanske man inte ska säga du kanske verkligen kör så bra och rätt så du inte har förtjänat några böter (absolut inget illa menat)

själv har jag lite mer böter på mitt samvete

6 fortkörningar tror jag det är samt faktiskt en för att jag inte stannade vid sopplikt men det var faktiskt så att det var 1 på natten inte en enda bil i sikte utom en som kom långt långt bort just där vägen började och vad var det för bil jo en polisbil...men det är inte så mycket att göra åt det man får ju skylla sig själv i det fallt

har haft körkort i 5 år men då kör jag väldigt många mil per år
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det här handlar egentligen inte om personliga åsikter. Dom flesta lagarna i detta land finns det en tanke bakom. Den tanken är oftast att minnimera risken för att folk ska råka illa ut på något sätt. Sen att påstå att det är lika illa att köra för fort som att köra mot rött är en lite konstig jämförelse. Kör man mot rött så blir man av med körkortet, det blir man inte om man kör lite för fort. Man har där vägt vad som anses som allvarligast. Detsamma med fallet om parkering på fel sida. Det blir bara en liten böter. Att då själv ställa sig över lagen och själv bestämma vad som är allvarligast är inte rätt hur man än ser på det. Tycker man att en lag är fel så får man ta upp det till en lagändring. Har iofs svårt att tro att man skulle kunna få igenom en lag som säger att det är tillåtet att köra mot rött bara för att klockan är 5 på morgonen. Däremot kanske en lag om hur parkering får ske på vissa gator efter kl 18 tex går att få igenom.

///Jesper
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Daniel: Kan tillägga att jag arbetat som lastbilschaffis i flera år = många mil i Sthlm-trafiken.

///Jesper
NOLL7NOLL
J.dredd: jesperado framhöll sina personliga åsikter och daniel verkade ta illa upp. Därför undrade jag varför han brydde sig om vad jesperado tyckte. Klart som korvspad att folk tycker att såna saker är fel.
Man får bilda sig en egen uppfattning och sen handlar man därefter.

J,dredd: sen kan jag ju tillägga att ett fordon jag respekterar i trafiken är just lastbilar. Ni underlättar jämt och visar ofta hänsyn. Sen att ni e lite grymma om man råkar tränga sig före er, det är en annan sak :), Ni ger er ju aldrig.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Kör dock inte lastbil längre.. Det var längesen. ;)

///Jesper
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Morten M: Det är inte endast min personliga åsikt, utan även svensk lag. Ska man framföra ett fordon i Sverige krävs det enligt lag dels en giltig körkortsbehörighet för fordonstypen, men även goda kunskaper om gällande regler och om fordonet i sig...

Jeppe

-Daniel-
kan inflika att man blir inte av med körkort om man kör mot rött...har själv gjort det fick inte ens in varning därimot 1000 kr i böter

men man kan väl säkert bli av med det om man kör rakt ut på en väldigt trafikerad väg precis som man kan bli det om man kör 30 för fort tror jag att det är
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag sa inte att man nödvändigtvis blir av med körkortet vid en rödljuskörning, jag sa att man riskerade att bli av med körkortet.

Jeppe

-Daniel-
det var inte dig jag pratade med utan Dredd
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.