AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.352

Polisen leker lapplisa

Sida 1 av 5
-BeeMWe-
Här i Uppsala har de visst tid att ge mig parkeringsböter på 500 kr för att jag hade vänt bilen åt fel håll när jag parkerat på gatan...

" på ej tillåten sida av vägen 2 kap 52§ "

Så jävla löjligt så det är inte sant.

-Daniel-
får man fråga hur du gör när du (antar att du fickparkerar) in bilen åt fel håll?

fickparkerar du inte bilen så kan du väl bara komma in åt ett håll om du inte är över på andra sidan och snurrar
-BeeMWe-
Kom på höger sida av vägen, så jag åkte över på vänster och parkerade med min front mot en annan bils front. Betydligt enklare med tanke på att klockan var 20.00 och jag och den andra bilen var de enda på gatan. Inget som störde förutom i utseende.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Du måste ju flytta ratten till baksätet om du ska parkera på detta viset:))

///MVH Hasso
Länk

Rosebuddy
Blir det enklare att köra bil kl. 20.00?

-BeeMWe-
Hasso: Jönssonligan bilen :)

Rose..: Enklare än att vända bilen iaf.
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Denna typ av böter börjar bli mer och mer vanlig, troligen har det gått ut någon typ av rekomendation om att detta ska beivras hårdare. Sedan är denna typ av felparkering inte något som, vad jag förstår, parkeringsvakterna kan göra något åt utan det blir polisens sak. Däremot är böterna helt korrekta, man får inte parkera så (på fel sida).... bortsett från det där med ratten då kanske... ;)

---
Always Diesel
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Det hade blivit ganska bra timpeng på att vända bilen... vad tar det att böka runt, max 1minut? Timpeng 30000kr...
Ganska grundläggande regel i parkeringsförordningen.
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Sen är det ju himla svårt att köra en bil med ratten i baksätet.
Då spelar det ju ingen roll om det är före eller efter klockan 20.00.

Mvh

/NP
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
att parkera mot färdriktningen meför ju vissa problem när man ska därifrån... Att köra ut från parkeringsrutan mot färdriktningen är väl kanske inte vad trafikskolorna rekomenderar ;-)
-BeeMWe-
Om det är jag och en till bil på gatan en söndagkväll tycker jag det inte spelar någon roll åt vilket håll jag står, det är ingen trafikerad väg direkt. Fattiga snutj*vlar som vill ha in pengar :)
Det händer att jag ställer mig så där också ibland. Alltid på lågt trafikerade ställen då det kan blir jobbigt att komma ut annars.

Löjligt att bli fast för en sån sak. Det är ju ingen som lider av att man står fel väg.
Rosebuddy
Gubbar!
Kör ni mot rött ljus när ingen ser också? Eller kör mot enkelriktat när det är lite trafik? Eller kanske mot färdriktningen på motorväg när det är lite trafik.

Frågan är om vi som trafikanter själva skall ha rätt att avgöra när en regel är dum eller inte? Visst kan man protestera med hjälp av civil olydnad men då bör man inte förvänta sig sympatier för eventuella böter.
/L

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Det är väl inget att gnälla om!!! Har du felparkerat så har du det! Det är bara betala boten!

Mvh Abbe
Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
ja, det är bara att slanta och tänka sig för framöver.
Dock så kan ju regeln diskuteras, det stör ju knappast ngn att man står åt fel håll. Det är inte alla länder som har den regeln heller, i mång europeiska länder är det helt ok att parkera åt "fel" håll. De enda orsakerna jag kan komma på är: När man kör ut så blir det ju lite mot trafiken, men å andra sidan så stoppar man ju upp lika mycket när man vänder runt på gatan och det är inte förbjudet. Det är lättare att komma ihåg att enkelriktade gator är just enkelriktade om alla parkerade bilar står åt samma håll på båda sidorna, (hur gör man när det inte står några bilar parkerade?).

Fördelar: Bättre arbetsmiljö för lapplisor, de behöver ju inte springa in mellan varje bil för att kolla lappen i rutan utan de kan kolla två rutor på en gång när bilarna står nos mot nos.

Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Kan meddela Herr Rosebuddy att iaf jag gärna kör vänster i rondeller, kör på fel väghalva, mot enkelriktat, mot rött, och struntar helt i blinkersen när det inte finns annan trafik ute.. Och håller med om att böter för att stå i fel riktning är dåligt. F.ö kan man ju göra en u-sväng ut från fickan? Ingen som dör av det..

Två bilar är fler än en..
Rosebuddy
MetallicaMats, tror inte du förstår...det handlar inte om att folk dör av någon gör en u-sväng ut från fickan. Och med den informationen du lämnar om ditt trafikomdöme tror jag aldrig du kommer att fatta...
Over and out
/L

NOLL7NOLL
Måste bara inflika att det är med stort nöje man läser vissa trådar. det är upplagt för bråk på ngt sätt.
-BeeMWe-
NOLL7NOLL: Haha ja :)

Rosebuddy: Hör du hur mesig du själv låter? Jag accepterar att jag fått böter men det var en onödig bot och det kan vem som helst, just det som hände mig, erkänna med tanke på omständigheterna. Hade jag stått utanför Saluhallen, Östermalm hade boten varitbefogad med tanke på den mängd trafik som är där.
-Daniel-
kan inflika att jag också kör mot rött skiter i blinkers när det inte är några bilar ute jag börjar 5 på morronen så det är inte speciellt högtrfikerat då

vem ids igentligen stå och vänta vid ett rödljus när dom är så j-vla dåligt konstruerade att man kan få står och vänta upp mot 1 minut på grönt fast det inte är en bil i sikte
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Får väl lägga mig i och försvara vissa saker ur ett "rättsäkerhetsperspektiv". Om vi säger att polisen inte ska ge böter för att man brutit mot en trafikföreskrift om polisen finner omständigheterna "ofarliga" (eller hur ni vill utrycka det) så måste polisen göra egna skönsmässiga bedömningar från fall till fall. Ju fler tillfällen som polisen har rätt att göra skönsmässiga bedömningen ju lättare är det att det blir korruption, mycket svårare att överblicka själv om det man gör ska vara "olagligt" et.c., och det blir en risk att alla inte hanteras lika. T.e.x. så kanske man själv bedömmer situationen som ofarlig men polisens bedömning är det motsatta? Hmm, man ska väl helts VETA om det man gör är olagligt eller inte, åtminstone kunna lista ut det enkelt, Annars kan ju polisen bötfälla när de själva behagar eller?

Ni förstår säkert mitt resonemang. I detta fallet kan omständigheterna vara försvarsbara, men för att undvika att enskilda personer ska tvingas göra en skönsmässig bedömning så saknar omständigheterna betydelse, altså, man får inte parkera på fel sida PUNKT. I förlägningen medför detta likhet inför lagen och det tror jag vi alla vill ha. Sedan kan man ju tycka att de var oförargligt just i denna situation....

Hoppas jag inte "trampat" på någon med detta inlägg. ;)

---
Always Diesel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.