|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
NOLL7NOLL |
jesperado:a ng rätten eller inte rätten att framföra bil. Är det skillnad på att veta om reglerna och skita i dem, eller att inte veta om reglerna och i ren dumhet göra fel? |
| Vet man om reglerna och skiter i dem så kan man ju knappast klaga när böterna kommer. Vet man inte om dem så borde man inte köra bil i trafik, vi har i Sverige en skyldighet att känna till lagar och regler. Detta för att ingen skall kunna hävda att de inte visste om lagen/regeln. | |
|
daniel: "du menar att det är rätt att bryta mot lagen bara det drabbar en själv...det låter inte heller helt rätt " Om du läser mina inlägg så ser du att jag aldrig har påstått eller antydligt något sådant. Enligt mig är det alltid fel att bryta mot lagen. Men jag kan erkänna att jag inte alltid följer lagarna till 100%. Det tror jag inte att någon gör. Men sen finns det ju saker som är värre än annat. Att parkera på fel sida om vägen är ingenting i jämförelse mot att köra mot rött. Oavsett tid på dygnet. Bara en sån inställning att du skulle vara helt själv ute kl 5 på morgonen gör dig till en riktigt farlig bilförare. Tittar du på vägen överhuvudtaget när du kör? Borde ju inte behövas eftersom du är så säker på att du är ensam ute. ///Jesper |
|
NOLL7NOLL |
Hubbe: Klart man ska stå för det man gjort. Det sa jag inget om. Men det känns som om man har ännu mindre på vägen att göra om man inte kan respektera de lagar som finns om man vet om att de gäller. Man kan ju inte klaga på ngn som inte vet om en simpel parkeringsregel om man tex själv stoppar saker i sin bil som garanterat skulle få bilen underkänd hos SBP. Samma skrot och korn |
-Daniel- |
Dredd: klart jag tittar där jag nästan alltid kör mot rött det är en stod fyrvägskorsning där man ser säkert 100 åt vänster och höger och mycket längre än så rakt fram du säger att det bara drabbar dig själv när du springer över gatan där det inte finns ett övergångssälle tänk om personen som är påväg att köra på dig väjer av vägen och krockat mer något annat och dör det har du inte tänkt på? att säga att det är okey att bryta mot reglerna när det inte drabbar nån annan är bara skitsnack det drabbar nästan alltid någon annan |
|
Det är inte olagligt att gå över en väg. Och jag har fortfarande inte sagt att det är ok att bryta några lagar! ///Jesper |
|
-Daniel- |
såhär skrev du Daniel: Det är ju mitt problem om jag råkar illa ut.. Kör man på en annan bil eller fotgängare när man kör mot rött drabbar ju andra än sig själv. då hade jag skrivit före och frågat om du tyckte att det var okey att gå över vägen där det inte finns uppsatt övergångssälle etc.. |
-Daniel- |
men det känns som att tråden har spårat ur lite från vad den skulle handla om.. |
|
Nja..Vet inte om den spårat ur. Handlar ju fortfarande om lagar och hur dom följs. Men som sagt. Det finns ingen lag som säger att du inte får gå över gatan! Om man blir påkörd när man går över en vanlig väg (ej motorväg el dyl), så har fordonsföraren gjort fel. Så fort man kör på något överhuvudtaget med ett fordon har man brutit mot lagen. Finns en paragraf som säger att man aldrig får köra fortare än att man kan stanna för alla upptänkbara hinder. Sen att man i princip får skylla sig själv om man kastar sig ut i en trafikerad gata är en annan sak. Men det är fortfarande fordonsföraren som åker dit. ///Jesper |
|
-Daniel- |
nu var det ju inte fråga om att åka dit eller inte utan om konsekvenserna av att man gör på ett visst sätt |
|
Vänd på det hur du vill.. Blir ju hur som helst aldrig bättre att köra mot rött hur man än resonerar. ///Jesper |
|
|
NOLL7NOLL: Rent rättsligt är det ingen skillnad. Man har brutit mot regeln oavsett om man kände till den eller inte. Skillnaden är att man kan medvetet bryta lagen, bli bötesfälld för det och ändå behålla körkortet och rätten att framföra sitt fordon. Har man däremot inte kännedom om gällande regler har man i teorin ingen rätt att framföra fordonet... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
-Daniel- |
inte blir det bättre av att man går över vägen där man inte får heller man kan inte välja vilka regler man vill följa men som sagt vi kommer nog inte längre i den här disskutionen |
|
Det är ju det jag sagt hela tiden! Man kan inte välja vilka regler man vill följa.. Du säger ju emot dig själv där. ///Jesper |
|
-Daniel- |
det jag klistarde in ovan sa du ju att det var okey bara det inte drabbade någon annan...håll reda på vad du skriver nu.. |
|
Det är inte olagligt att gå över en väg! Jag har aldrig sagt att det är ok att gå mot rött mm. Om jag är så dum att jag kastar mig ut i en gata och blir överkörd, så får jag skylla mig själv, men jag har inte brutit mot någon lag. Trafikförordningen (1998:1276): 3 § Gående skall korsa en kör- eller cykelbana på ett övergångsställe. Om det inte finns något övergångsställe i närheten, skall gående i stället korsa kör- eller cykelbanan tvärs över denna och helst vid en vägkorsning. Kör- eller cykelbanan skall korsas utan onödigt dröjsmål. ///Jesper |
|
-Daniel- |
det var ju inte den lagliga aspekten jag var ute efter utan konsekvenserna att man gör på ett visst sätt och nu menar jag inte att om det är lagligt utan OM det skulle komma en bil och OM den personen blir skadad eller dödad av det man själv gör det där med att skylla sig själv håller inte vare sig det är lagligt eller inte, det kan påverka andra endå |
-Daniel- |
förresten måste fråga om du tycker att det är förkastligt att köra mot rött då är det väl lika förkastligt att bryta mot andra trafikregler? du har alltså inga fortkörningsböter.. det skulle ju i sånna fall innebära att du utsätter medtrafikanter för en stor risk mycket värre än om att jag kör mot rött med god uppsikt |
|
Att jämföra en rödljuskörning med att köra lite för fort tyder på omognad och mycket dålig förståelse av hur trafiken fungerar. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
-Daniel- |
jasså vad får du det ifrån så du menar att risken att skada någon är större när man kör mot rött 5 på morronen utan några bilar än om man kör för fort...har du hört talas om at reaktionstiden blir betydligt mindre då och chansen att man inte hinner bromsa för framförvarande är MYCKET större än om man kör mot rött på en helt tom gata |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.