AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.353

Polisen leker lapplisa

Sida 2 av 5
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Enig med ronte.

Om en regel skulle håndheves på bakrunn av skjønnsmessig bedømning, så hadde den bøtlagte alltid vært uenig!

Skal polisen bedømme utifra "seg selv", så hadde praksisen vært ulik overalt, og det hadde garantert blitt polis-hat blant folk fordi en polis hadde vært en person og ikke bare en offentlig tjenestemann. Polisen handler ikke på vegne av seg selv.
Japp Visst ska man inte bryta mot lagen. Men jag trodde ärligt talat inte att det var olagligt att parkera felvänd.

I så fall tycker jag att det är en av de mer onödiga regler som finns.
MetallicaMats: Om man gör en U-sväng ut från fickan så kommer färden fortstätta på fel sida vägen... Inte bra. :-)
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Nja, onödig och onödig. Ta t.ex. en gata som hornsgatan. Dagtid generellt vore det ganska vansinnigt att tillåta parkering på fel sida... Detta gäller för många vägar om du tänker efter. Men visst, bilisterna har så mycket eget omdöme att de inte gör en sak bara för att det är tillåtet om det är farligt... eller.....???

Tyvär är det väl så att man måste förbjuda beteenden som kan vara farliga ibland eftersom det kan bli mycket svårt om man låter bilisterna (som jag själv naturligtvis) själva står för omdömet. Ooops - det var tillräckligt med moralkakor för en vecka, bäst sluta nu :)))

---
Always Diesel
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Håller helt med ronte.
Sen att köra mot rött bara för att man inte ser någon trafik.. Helt idiotiskt! Händer nånting när man har ignorerat ett rödljus, så ligger man riktigt pyrt till. Det hälper inte att säga att man har full koll.. Man har _aldrig_ full koll när man är ute och kör.

///Jesper
Köra mot rött är helt förkastligt. Jag tror inte det finns så många korsningar där det verkligen är fri sikt i alla riktningar.

Hur som helst jag menade vad jag sa med "en av de mer onödiga regler". Om man ska ha regler mot allt som är lite trafikfarligt så måste man ju ha lagar mot rökning i bilen, prata i mobiltelefonen när man kör, osv osv. Just regeln om parkering åt fel håll tror jag inte räddar så väldigt många olyckor.

Det skulle kännas mer OK om man fick böter för att man omotiverat kör på fel sida av vägen vid en sådan parkering. När väl bilen står där gör den ju ingen skada.
NOLL7NOLL
Alla som tycker att regler är dumma. Vart drar vi gränsen då. Min gräns kanske slutar vid att jag tycker det är dumt med regler mot stölder. Vill jag ha en bil så ska väl inte polisen komma o säga stopp. Allas gränser är olika, det är därför det förekommer diverse brott. Så.... Åk mot rött, parkera mot färdriktning, kör vänster i rondell??!!, sälj knark, men betala om ni åker fast. Ni som tycker reglerna är dumma, tror ni på fullaste allvar att det skulle fungera utan de grundläggande reglerna som trots allt får oss att bibehålla en viss kontroll??

-BeeMWe-
Sälja knark och parkera med fronten åt fel hål en sen söndagkväll på en öde gata är juh ganska besläktade och ska behandlas likadant :)
-Daniel-
Dredd: du har naturligtvis aldrig gått över vägen där det inte har funnits ett övergånsställe...jag menar blir du påkörd där e det ju ditt fel och då ligger du lika illa till om inte värre

ojay:du kann inte ha åkt i mångs korsningar när du inte tror det finns några där det finns fri skit åt alla håll..åker förbi minst 3 sånna påvägen till jobbet
NOLL7NOLL
BeMwe: :) helt riktigt. Nån måtta får det vara
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Daniel: Det är ju mitt problem om jag råkar illa ut.. Kör man på en annan bil eller fotgängare när man kör mot rött drabbar ju andra än sig själv.

///Jesper
NOLL7NOLL
daniel: Tyvärr så ligger man inte så illa till om man går över vägen utan övergångställe och blir överkörd. Förutom fysiska skador väntar inte många represalier.
Bilisten räknas i de flesta fall som den ansvariga på ngt sätt eftersom den gående är i ett mer utsatt läge.
-Daniel-
Dredd:jaha det är ditt problem om du råkar illa ut så kan man ju tänka om man kör mot rött också inga fotgänagre ute vid dom tiderna och krockar man så drabbar det en själv?
självklart kan den personen du krockar med dö också det är helt rätt
men om du blir överkörd av en bil vilka samvetskval tror du inte personen som körde över dig kommer att ha?

du menar att det är rätt att bryta mot lagen bara det drabbar en själv...det låter inte heller helt rätt
-Daniel-
NOLL7NOLL: exkt det enda du kan råka ut för är ju att DÖ men det e väl lungt...
NOLL7NOLL
daniel: det var inte det jag menade. Men jag trodde du menade att man rent juridiskt kunde åka på ngt. Självklart är det inte ok att dö. Så på så vis ligger man illa till, helt rätt
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Förhoppningsvis känner man till att man parkerat fel, då har man själv valt detta och vet att man riskerar böter. Alternativet är att man inte känner till gällande trafikregler vilket medför att man inte har i en bil att göra över huvud taget, och ska vara glad att man kommer undan med böter...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ska kanske rätta mig själv och säga att visst kan man ha i en bil att göra, förutsatt att man inte framför den i trafik

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Angående den regelen som opprinnelig diskuteres, så har jeg gjort meg noen tanker.

1. Ok, kanskje er regelen dum, men polisen som ga vedkommende bot, oppfattet kanskje felparkeringen som et irritasjonsmoment. "Nok en jævel som bryter en regel bare for å bryte den."

2. Polisen kan ikke vite at vedkommende har bedømt situasjonen (sent på kvelden = ok å bryte regelen) selv. Om han ikke gir vedkommende en bot, så kanskje han felparkerer slik på dagen i tett trafikk - enten fordi personen ikke bryr seg om regelen, eller fordi personen ikke vet om regelen.

3. Mest sannsynlig er det ofarligt å parkere i strid med denne regelen. Altså om f.eks én bil står feil vei. Om regelen ikke eksisterte, hva blir resultatet da?

(Jeg lurer, for jeg har ikke vært borti denne regelen før selv.. Vet ikke om vi har den her i Norge, muligens i enkelte større byer).

4. Siste alternativ: Regelen er laget fordi noen lovgivere ikke hadde bedre å ta seg til. Resultatet = mer penger inn i statskassa. (?)

En regel har alltid en hensikt, og det er ikke alltid denne hensikten kommer spesielt tydelig fram i selve regelens utforming (men det går an å lese en rekke dokumenter med forarbeid til en regel for å få en bedre innsikt i hva hensikten er. Det bør være et behov for en regel, og så veies det for og i mot med ulike argumenter ... ).
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Vad jag har sett av norrmäns parkeringskultur så har ni i alla fall inte den regeln. Funderar fortfarande på om och vilka regler ni har :)

Sex på alla fyra, roligast så!
En sak jag funderade på. Alla böter som Polisen skriver och betalas går väl till brottsofferfonden och inte till deras kaffekassa?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.