|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Undrar om nån här kan hjälpa mig lite? Det är nämligen såhär att jag har börjat sukta oerhört mycket efter en BMW 540 (e34) med M-chassi och M-inredning. (94-95??) Håller på och säljer min felfria A4 till förmån för en sådan. Har kollat lite på forumet och hört mig för bland vänner och bekanta. Det folk säger är du kommer aldrig ha råd att laga denna, plus att den drar hur mycket soppa som helst och försäkringen ska vara hemskt dyr. För att inte nämna reservdelarna. Man blir ju lite avskräckt, men känner att detta är fortfarande en bil jag vill ha och undrar därför lite om stämmer detta jag fått höra från folk. Vissa har mycket erfarenhet inom bilar och andra nästan ingen alls. Men alla säger dom samma sak. Kanske ska tillägga att jag är student och inte har hur mycket pengar som helst, samt att min far inte riktigt stöder mig i detta bilval. Kan någon komma med bra argument som kan få honom att ändra sig? Sammt komma med lite sanningens ord som bekräftar eller dementerar mina vänners och bekantas påståenden? Har sökt på forumet lite men i stort sätt så kommer jag bara fram till att oljepumpen kan lossna. Inget mer som brukar krångla på dessa vidunder? Är delarna verkligen så dyra som alla säger? Och sist vad bör jag se upp med på en bil som rullat cirkus 15000- 21000mil?? Är dom svårsålda? Och min sista fråga: Hur ser det ut med rost? Vet att 3 serien kan rosta ganska rejält. Gäller även detta e34? Tackar för svar Martin | |
|
jag tänker svara dig på vad som kan tänkas bli dyrt med en e34 540, men jag undrar om du frågat ngn som ägt en 540 med full service bok och dokumentation samt en ansvarsfull ägare... Eller har du frågat folk som säger nej pga avundsjuka? Klart att pappa säger nej pappor ser bara bränsle förbrukning o ekonomin... Min grannar brukar komma förbi o kommentera min 540 hur mkt drar den? -herrejä-lar säger de vad kostar försäkring? -å herrejä-alr säger de.... Jag tjänar inte mer än de jag bara prioriterar min bil mer än de... Ibland vill de åka med -ååå herrejä-lar säger de en sån skall jag ha=)) Länk |
|
|
Japp, har faktiskt frågat en ansvarsfull ägare om vad han tycker och tänker. Det ända han sa att han fått skruva åt oljepumpen 2ggr och att han älskar sin bil. Han kör den på 0.9 blandad körning. Att dom säger nej p.g.a avundsjuka tror jag inte då de flesta kör dyra nya tyska bilar av dom jag frågat... Vad inkluderas i "M-paketet"?? |
|
|
Ang. soppaförbrukningen så ligger min 540 på 1.11 i snittförbrukning med en hel del användande av V8 kraften. Förbrukningen vid landsväg åka i snittfarten 140-150km/h ligger på 0.95l/mil men å andra sidan är det ingen större konst att få den att dra 3 liter milen heller ;) Det är ju trots allt en V8:a på 4 liter och 286hk som i allra högsta grad lever. Eftersom dom flesta 540´na är importerade ifrån Tyskland och liknande länder har dom inte gått på våra svenska saltade vägar tror jag dom klarat sig rätt bra ifrån rost angrepp och sedan bilar som säljs i detta forum samt touringklubbens forum brukar vara relativt välbevarade efterom folk är intresserade av sina bilar och håller därmed efter dom. Reservdelarna har jag inte reflekterat över hitills att dom ska vara skyhöga ... detta är mest ett gammalt rykte som BMW dras med. Fördelar: Enormt bekväm men samtidigt en rolig bil att köra. En annan fördel är ju att du får jäkligt mycket bil för pengarna vilket vägde över för min del vid köpet av min 540. En rymlig bil med mycket bra prestanda och speciellt med tanke på att bilen väger 1900 kg. Negativa biten med att äga en 540 då:Försäkringen kostar e hel del då, för mig som är 30 år och bor i en medelstor svensk stad kostar den 9400:- / år hos Tennant. Kan tillägga att min far sa när jag berättade att jag köpt en BMW 540 att va ska du med en sån dyr bil till? Jag svarade då, jämför tex. med en Volvo V70 eller 850 (turbo i båda) vad dom kostar och vilken som är mest prisvärd då. En del smågnällande blev det tills den dagen han provkörde den ... ett brett smile spred sig på läpparna efteråt. VILKEN BIL var orden som kom ur hans mun. Och jag kan inte annat är instämma ... vilken bil! Helt undebar verkligen. ___ ///Majk |
|
|
Vad jag kan säga om ägandekostnader vill man inte höra... Jag hade oturen (?) att köpa ett exemplar med ganska många småfel. Till följd av att jag vill ha nybilskänsla har det kostat många sköna kronor i reservdelar. Jag kör min bil i arbetet, så mina bensinräkningar ligger mellan 5-6' på månad. Försäkringen kostar mig (22år, förort, egen tomt) 15300:- halvförsäkring helår. Det är en bra idé för dig att kolla upp vad en dylik skulle kosta dig. En student som jag antar inte kör så hemskt mycket, ca 1000 mil/år, borde inte få några hemska bensinräkningar och om man inte bor i storstad kanske kunna få hyfsad premie. Ring runt till alla bolag och hör. Det diffar MYCKET i denna bilklass. Se till att du köper ett fräscht exemplar, kolla noga hur motorn och växellådan går. Kolla även framvagn och drivlina. Det ska inte kännas glapp när du kör och inte finnas några vibrationer. Rost finns ganska ofta om man letar. Nederkanten på dörrar, under bagagerumsmattan, bakom tanklocket (ställen jag har rost på). Jag skulle inte rekommendera en student att köpa en 540 E34, eftersom det kan komma lite erfarenheter som är dyrköpta. Min 540 har kostat mig ca 12-13' i månaden pga pågående reparationer och hög bensinkostnad. Hittar du dock ett kanonexemplar ska det inte vara några problem. Sammanfattningsvis kan man säga att jag hade inte lagt ner så mycket pengar som jag aldrig ser röken av igen utan att älska den... Motorn är beroendeframkallande. Min pappa som numera kör bränslesnåla dieslar/småbilar beklagade sig också över V8:an, men efter en provkörning har jag nu hans fulla förståelse. Kolla runt ordentligt innan du slår till! |
|
|
okej, verkar ändå som en rätt bra bil. Det jag får höra från mor och far är "- Vad ska du med en så stor bil till" Nu råkar det vara så att jag har ingen användning alls av utrymmet, men gillar stora bilar helt enkelt. Försäkring spelar ingen roll, bor i Göteborg. Så den blir garanterat dyr. Om jag kan köra bilen under 1.2 så e jag nöjd. Min A4 drar ca 1.2-1.3 liter milen blandad normal körning. Som sagt det jag e mest rädd för är vad som händer om bilen pajar. Alla bilar går sönder, frågan e bara vad det kostar att få dom att spinna igen, i vissa fall få dom att jama lite lågt =) Finns det mycket beggade/skrot delar att få tag på till 540in? Är det likalätt som till 3:serien?? Zevvs: Vad har krånglat på din bil? Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
Allt, känns det som. Det enda som inte krånglat (bortsett från det berömda membranet) är motorn. Saker som styrstag, stötdämpare, kardan, c-låsmotorer, ac, bromsar (kärvande ok), silentblock samt mycket annat smått och gott... Jag är dock lite byt-delen-den-verkar-dålig, istället för att byta saker och ting när de verkligen går sönder. Som mina vibrationer t ex, bytte precis alla stag i framvagnen, stötar, fjädrar, kardan, stödlager till kardanen bara för att få bort lite vibrationer i motorvägsfart. Det visade sig vara så att alla delar gav lite inverkan på problemet. Detta behöver du troligen aldrig göra om du köper ett fräscht exemplar. Det jag oroar mig mest över är hur lång tid växellådan har tänkt att hålla... Kort sagt, med tanke på hur mycket gammal (7-10 år) elektronik det finns i dessa bilar är det konstigt att jag bara fått byta lite elmotorer.. Felsökningshjälp finns som sagt att få här. Har du tur behöver du bara lägga ut för vanlig service + lite småplock för ca 4-5' per år. Detta kan dock diffa... |
|
| Reservdelarna tycker jag kan vara riktigt billiga ibland, främst då delar som många byter. Det finns ju vissa skräckexempel på specialdelar som verkar kunna kosta hur mycket som helst ibland. Jag har aldrig kollat på skrotar efter delar till min bil, men jag tror inte att det är allt för enkelt att hitta delar, eftersom det är väldigt mycket grejor som är specifikt för 540. | |
|
Okej... Det låter ju rätt lovande ändå. Små grejer krånglar ju alltid, det e ju ingen ny bil. Sen e det alltid skoj med lite småpill... Kan man hitta en 540 med samma chassie som en m5? Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
Det alvarligaste "standard felet" är nog det aldeles för klena lammelhuset som ofta spricker. Sen är det väll bara billigare fel typ insugsmembran, plastkulorna, bussningar, mm. /Lidberg |
|
|
ja det kan du jag har m-chassie på min men dom drar lätt 1.5 i stan jag har min försäkrad hos bmw orginal försäkring 28 år storstad flerbilsgarage betalar 11300kr helår helförsäkring men dom kostar en slant att ha om man vill hålla den fräsch. Snart 410 hk 622nm |
|
|
Försäkring kolla med alla bolag vilken premie du får varierar kraftigt. Bränsleförbrukning 0,9l i blandad låter mycket lågt när jag kommer under litern endast på långfärd räkna med 1,2l i blandad. Reservdelar/service: det som är riktigt dyrt är kopplingen ger upp vid 15000-20000mil vilken oftast tar med sig svänghjulet kostar tillsammans monterat och klart hos auktoriserad BMW verkstad i Sverige ca 17000kr apr-02 svänghjulet är mycket lätt att köra sönder räcker med 50mil från bilen börjar slira tills den är okörbar utan svänghjul ungefär hälften ytterligare billigare på ickeauktoriserad men tack vare att kopplingen tar smällen klarar sig växellådan vilket är ett problem på automatbilarna där plastkularna brukar ge upp vid ca 15000-20000mil man kan även få problem med att den blir svår växlad men kostar inte så mycket 6000kr jun-03 fick en polare betala för att få sin automat riven och rengjord/kontrollerad hos ickeauktoriserad verkstad efter det som ny. Övriga reservdelar/service Oljeservice: 1400kr BMW Tyskland aug-02/1500kr ickeaukt Sverige sep-02 Insp 1: 3100kr BMW Tyskland jul-03 Bromsskivor/klossar fram 1850kr BMW Tyskland mar-02 Bromsskivor/klossar bak inklusive handbroms 2550kr BMW Tyskland mar-02 Kontrollera oljepumpen 700kr sep-02 nya stötdämpare fram Bilstein 4650kr sep-02 ickeaukt Sverige Värmepump 1090kr jun-02 Silentblock 1400kr jul-03 Några exempel på kostnader inte så farligt tycker jag sammantaget har den på 3400mil kostat 37000kr i reservdelar/service men då är 23000kr däck/fälg kopplingen slapp jag betala 85% av annars hade jag blivit ledsen eftersom den gick endast 3 veckor/300mil efter köpet i övrigt inget att tänka på motor/växellåda är mycket hållbara man kan nog räkna med ca 80000-100000mil med normal service. Dom delar som jag skulle kolla att är bytta/åtgärdade vid 15000-20000mil är stötdämpare fram, oljepumpbultar, koppling/automatlåda silentblock. Rost leta runt regbelysningen/runt tankluckan/nederdel av dörrarna/framskärmarnas nederdel bakom hjulen stänkskydd hjälper men gör rent bakom ibland i övrigt inga problem. Svårsåld? en välskött 540 går alltid att sälja min polare sålde sin 540iAM Touring-96 direkt för 105tkr 20000mil skinn elstolar navi klimaautomatik 18" sommar och vinter. M-Paket utrustningskod 337: innehåller andra stötfångare fram/bak samma som M5 bak, fram en något djupare än M5, M5ans trösklar även på 94:an standard på alla 530/540 från 95, även 299: 17" BBS krysseker x5, 704: M-Sportchassi, 481: Sportstolar ingår 255: Sportratt kan ingå men gör inte det på 94:or och vissa 95:or? till exempel denna 540iAM-94 en av mycket få med M-Paket Länk Mvh Stephan |
|
| Lite mer information: BMW tar bra betalt för arbeten på bilen, så om du har någonstans att meka själv (och viljan) så underlättar detta markant. Jag hade varit bankrutt för länge sen om jag varit tvungen att använda BMW till minsta lilla smågrej. | |
|
Stephan ... är det sanning? 105tkr för en 540?! ... ;) ___ det är ju bara hääärligt! Min bil @ Länk |
|
|
Stephans svar gav dig det mesta. men här får du lite till eftersom du är GBG:are Drt finns fem verkstäder som anlitar i GBG: Wölkes 031470200 Auktoriserad 20 anställda personig service mkt bra o duktiga 800+moms/timma.(min favorit verkstad) Här snackar vi proffs som själva kör BMW o mekar på fritiden o har haft ett eget racing team med BMW... BMW GROUP 0317061300 större mkt kunniga svårt att bli personlig samma priser som ovan. Bayrische motor 031847529 3 anställda Mölndal 495/timma (inkl moms) kan allt ger ett kunnigt men lite kallt bemötande får göra alla mekaniska åtgärder service bromsar stag bussningar osv kan det mesta men har ingen DIS Sedan har vi herr Lager i Frölunda som aldrig har tid med ngt eller ngn men är duktig o billig.. BMW service Partille 031-447786 billigt bra liten verkstad har hitills aldrig svarat i telefon när jag ringt men hörsägen säger att han är mkt kunnig. Länk |
|
|
Tack för allas svar. Speciellt Stephan. Just den bilen du länkar till är jag väldigt intresserad av, har mejlat men inte fått något svar. Ska ta och ringa i e.m. Kilen tack för dina verkstadstips. Bilen kommer att servas på Enander bil i Partille Mekanikerna är trevliga och gör verkligen ett gott intryck, kunniga är dom oxå. Vissa utav mekanikerna favoriserar BMW starkt. =) BMW service Partille är bra dom me. Bor i Partille så jag brukar åka förbi när jag ville något när jag hade bmw. Schnelle fart, Härliche fart. |
|
Ronka |
haha skratt retande ang 0-9 blandad körning :) hur kul har man då ....inget alls kan jag tillägga det går knappt o trycka på gasen över huvud taget *suck* jag har en 540iaT 95-individual med sportchassi o sportskin osv den drar mellan 1,1-1,6 men 1,1 så får man smygga som f*******n 0,9 kanske går om du smyger på motorväg men inte annars Inspection II gjordes för 1 månad sen 7500:- spänn gick det på och det är den som man gör varannan alltså byta av bränslefilter o automatlådeolja osv ........går som en dröm nu :- Törstig men det är det värt..................... |
|
Hej Gaspedal! Vill bara kommentera "Ronka"s svar.... Har precis gjort Serv II på min 540 i Uppsala, kostade 3500kr. Men håller med om att 0.9 låter lågt, min drar blandat (enl. datan) 1.15 l/mil. Men då kör jag mest på E4an, men vill gärna vara först vid rödljusen(fullgas).... Peter 540iA-93 |
|
|
..... Vill även passa på att tacka flera för deras inlägg om oljepumpsbultar och membranet.... "Min" meck sa att det bara gällde 740 motorer + att man måste hissa upp motorn = j---a jobb = mkt pengar. Men efter att ha läst diverse inlägg här, så var det ju bara att följa dessa och hitta en bult i tråget och de 2 andra mkt lösa.......Huga!! Membranet hade han aldrig bytt, så det gjorde jag istället, vilken skillnad!! Han menade även att man måste lossa motorfästen och "vrida" motorn för att byta ventilkåpspackningarna??? Köper nog packningarna och gjör det själv....;-) Blir oftas bäst när man gjör det själv.....?? Peter 540iA-93 |
|
Ronka |
Men nu hör det till saken att han löft ner oljetråget också drog åt nåra bultar till oljepumpen....ditt pris är juh skrattretande måste jag säga....aldrig någon som gjort inspection II så biligt speciellt när automat oljan o bränslefilter bytts hmm bara automatoljan kostar nästan 2000spänn ....om de gjorde allt som görs vid varannan inspectionII så är det där du nämner ett drömpris hehe tror absulut inte att de gjorde allt |
|
Hej Ronka, Byte av olja i växellådan ingår ju inte !! vid Insp II eller hur?? Jag har själv gjort det nu 2 gånger.... a 3000 spänn gången. Där ligger väl förklaringen?? Hälsn/ Peter 540iA-93 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.