AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.623

Av med körkort efter olycka?

Sida 2 av 2
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Håller med MetallicaMats!

Han kan ju alltid säga att han veja för älg? ;-)
Hehe :P Ja det är ju en lösning. men ja, polisen är inblandad, han blev hämtad med ambulans trotts att han inte hadde några fel, men dom gör tyddligen alltid så...

Mvh
Mattias
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

För att ge lite klarhet i detta inlägg vill ja påtala att om polisen anser att det är vårdslöshet( dvs. den drabbade gjorde ett medvete risktagande), kan åtal väckas av åklagare. Fälls han för detta, svårt att från de uppgifter som framgår anse att det är ett medvetet risktagande ( min bedömning ).
Sedan beroende på vad länsrätten anser så kan de oavsett vad som framkommer i rapporten återkalla körkortet (knappast troligt om han inte döms). Skilj på brottet och ev. kk-återkallelse, det sistnämnda ägs av Länsräten.
Till sist finns det fall ( exv. kört mot rött ljus / stopplikt/ rattfylleri > 0.16 mg/l) då kan polis interemistiskt omhänderta körkortet direkt på plats.

Vänligen Tommy

NoFear
Okej, äntligen ett vettigt svar :P

tack och bock...

Mvh
Mattias
Beror helt på vad som sägs till Polisen. Men jag skulle tro att det blir vårdslöshet och böter. Körkortet får han nog behålla med största sannorlikhet. Så länge inga andra har varit inblandade är det nog lungt.
En avgörande faktor och som länstyrelsen ser hårt på är om man blivit "lobbad" tidigare (lagen om omhändertagande av berusade) alltså fyllecell...
Jag har en kompis som åkte dit för fortkörning för några år sen, tror det var 10 km/h för fort på 50 sträcka. Ett par veckor senare kommer ett brev från Länstyrelsen där dom vill återkalla körkortet p.g.a fylla några år tidigare.
Finns många andra faktorer som spelar roll också, men det här var bara en sak som slog mig...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.