AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.620

Av med körkort efter olycka?

Sida 1 av 2
Tjena.
En kompis till mig fasnade i sina egna tankar en natt på väg hem, han kom på sidan av vägen och väjde då för att inte komma in i trottoarkanten på en svängande väg. Resultatet av det blev att han fick sladd och åkte in i en stolpe. Pajade förarsidan av bilen och fick lite ont i nacken.

Kan detta resultera i indraget körkort? Han har haft kortet i 6mån!

Mvh
Mattias
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Man kan ju nästan hoppas. Tänk om han hade haft möte? Jag vill i vilket fall inte vara den som kommer i mötande fil när folk som sitter och drömmer bakom ratten är ute och kör på det sättet.

///Jesper
-Daniel-
Dredd:vet inte riktigt om det var svaret på frågan inte ens om det hade med frågan att göra

Matte: jag tror inte att din kompis kommer att tappa körkortet...kanske böter på sin höjd jag krockade själv när jag haft körkortet 1 år polisen bedömde det som mitt fel men försäkringsbolaget som delad skuld så allt jag åkte på var 800 i böter

så jag tror inte det ska vara några problem för din kompis
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Är det inte prövotid på två år nuförtiden?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det var inte ett svar på frågan. Det var bara vad jag tycker ska ske när man kör bil på ett sådant oansvarigt sätt.

Svar på frågan: Det finns en ganska stor risk att han åker dit på vårdslöshet i trafik. Då ryker kortet.

///Jesper
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Precis, som Jesper skriver, beror det nog på vad Polisen skriver i sin rapport.
Den kan nog i sin tur påverkas av vad din kompis säger till dem, när de ber honom beskriva olycksförloppet.....

Om det blir "vårdslöshet i trafik", är sannoliken stor att körkortet kan dras in.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
-Daniel-
nej nej...på min bötes lapp stod det vårdslöshet i trafik och jag tappade inte kortet..hade haft det 1 år så jag hade fortfarande prövotid

därimot om det står GROV vårdslöshet i trafik så åker kortet vilket jag mycket starkt tvivlar på..

jag har till och med en polare som råkade köra på en 50 årig kvinna så hon avled första dommen friades han helt andra dömdes han till 700 i böter...helt sjuk dom igentligen eftersom det var hans fel
Låter provocerande man jag hoppas att han aldrig mer kör bil, ett sädant beteende hör inte hemma bakom ratten.

Inget snällt svar men sant.

Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om man inte förstår att 1,5 ton metall dödar så finns kollektivtrafik!
J.Dredd: Om han hade haft möte hade det inte varit något bekymmer med tanke på att det var en refug i vägen. Först så väjde han snabbt för en trottoarkant, sedan så vejde han för refugen på andra sidan gatan, då fick han stället och drog in i en lykt stople... Och att han skulle vara oansvarig itrafiken är falsk, om du hade varit utsatt för samma psykiska tortyr som han var den kvällen skulle nog du också kunnat flyttat ögonen från vägen i 2sek, lr?

Mvh
Mattias
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Psykisk tortyr? :-( Lät inte trevligt...

Mvh,
Kalle

____
Min 320iK: Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det där är utan tvekan vårdslöshet i trafik och bör resultera i ett indraget körkort. Att skylla på att man är trött eller liknande hjälper inte ett dugg. Vet man att man är så trött (utsatt för psykisk tortyr?) att det gör en till en sämre bilförare får man inte lov att köra bil. Så enkelt är det...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Man sätter sig inte i bilen om man mår dåligt, BASTA!

Ursäkta mitt ngt tuffa beteende men jag ser rött när jag hör (läser)sådant...

Länk
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Nä nu får ni lägga av med moralpredikandet.. Klart killen gjorde fel och han vet säkert om det också. Samma sak gäller de diskussioner där man diskuterat fortkörningar och folk bara moralpredikar. DET ÄR INTE DÄRFÖR DE SKRIVER!! Dom har en fråga! Svara på den istället, ni alla änglar i trafiken som aldrig kör för fort, aldrig krockar, alltid har full uppmärksamhet, och överlag är medborgare höjda över allt tvivel. Men franförallt: Snälla. Lägg ner moralpredikandet...

Två bilar är fler än en..
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Lägger man in ett sådant här inlägg: "Och att han skulle vara oansvarig itrafiken är falsk, om du hade varit utsatt för samma psykiska tortyr som han var den kvällen skulle nog du också kunnat flyttat ögonen från vägen i 2sek, lr?" behövs det verkligen lite moralpredikan!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

-Daniel-
Håller helt med dig MetallicaMats

ni andra har ni aldig kört bil när vi varit lite trötta eller kört lite lite lite för fort...skulle nog tro att ni gjort det..
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
mattemattsson: Så du menar att det är ok att köra bil på fyllan också? Skillnaden är minimal. Det är ju pga folk som kör utmattade/på fyllan som vi har så många dödsfall i trafiken. Om alla som körde bil var 100%, så skulle det nog vara betydligt mer ovanligt med dödsolyckor.

///Jesper
-Daniel-
klart det vore bättre om alla körde när dom var 100%

det vore också bättre om

det inte var några krig i världen
inga barn som svälter ihjäl i afrika pga västvärden inte delar med sig av sina tillgånger
inga terrorister som sprängde sönder saker och människor bara för att få sin egen vilja igenom

men tyvärr tror jag inte att något av det där kommer att upphöra det är tyvärr sådan världen är idag

jag säger inte att det är bra att det är så men tyvärr går det inte att stoppa alla terrorister eller att tvinga alla/kontrollera alla att dom är 100% när dom kör bil naturligvis vore det bättre om det kunde funka så..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För att återgå till huvudfrågan, hävdar jag fortfarande att polisrapportens utformning (innehåll) kan medföra att åklagare anser att det är vårdslöshet i trafiken. Då är risken stor att körkortet ryker.
Om åklagaren lägger ner fallet, lär det inte hända så mycket.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Man ska deffinitift inte köra i fyllan!!
Men man lär knappas kunna få en fylla på ett mobilsamtal, men om du fick ett samtal som förendrade ditt liv och ville bara hem och gråta, du var den enda i bilen, så skulle du väll försöka ta dig hem, inte stanna på en P plats i 2-3 veckor, tills du kännde dig bättre lr?

Självklart ska man inte ut och köra bil när man mårdåligt eller inte kan koncentrera sig på trafiken, och olyckan hadde mkt lätt gått att undvika om han tex hadde vetat hur ett fyrhjuls ställ fungerar, men eftersom att han är "ansvarig" i trafiken så han han ju självklart alldrig testat och sladdad under kontrollerade former därför visste han inte hur han skulle ta sig ur bekymmret, så du gick det åt helvette.

Självklart så vore ju enklaste sättet att ondvikt olyckan att hållit ögona på vägen, <-- Så slipper någon viktig människa fylla i det som alla andå förstår :p

Mvh
Mattias
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Är polisen inblandad då?
Om ingen anmäler det så blir det ju ingen påföljd.

Automat är bekvämt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.