|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hur går det? E46'an Smg2 med värsta läget ikopplat.. E36'an vanlig manuell me sinterkoppling och halvsats system. Vem vinner? 0-100 100-150 osv osv? Mvh /Anders 850T5R - Powered by Autotech | |
|
M3 E46 e nog snabbare på allt! Förra bilen Länk |
|
|
Om man jämför med en 321Hk så skiljer det nog inte allt för mycket. Väger inte E46:an mer? 19Hk extra är inte mycket... 286Hk modellen lär få se sig lätt slagen iaf. M.V.H. |
|
|
Man ska inte glo sig blind på bara hästkrafter, har hänt ett par gånger att BMW har spöat andra bilar med mera hästkrafter.. Man måste tänka på hela sammansättningen på bilen, och den är troligtvis bättre på den nya E46an, som sku isåfall betyda att den är snabbare. |
|
|
Tror att skillnaden är ytterst marginell, och kan lätt sluta med att det är föraren som avgör. Däremot tycker jag att E46:an med originalsystem LÅTER klart mesigare! Ett konstigt väsande ljud som det låter föga "muskler" om...No offense, ni E46-ägare - jag är fortfarande avundsjuk på Er! (speciellt på den av Er ("Imola"?) som äger den Imolaröda med GT3-fälgarna jag såg utanför Kopparmärra Gbg i lördags...) ___ BMW CS #5221 |
|
Aldric |
Jag tror den Imolaröda håller till i Borås mest, har iaf sett honom där. Antar att det är samma bil vi pratar om eftersom dom är ju ganska ovanliga. Du får komma upp och spana efter honom ;) Team BMW M3 CSN Brahegatan, Borås Länk |
|
Senaste (tror jag) AMS hade ett rätt intressant test om snabbaste bilen på vanligväg med vanlig chaufför osv. E46 M3 klarade sig inte speciellt bra. -We can't stay here, this is bad country! |
|
|
... och jag behöver väl inte påminna vilken bil som vann testet. Världen bästa bil mellan punkt A och punkt B ;) Jag tycker att det är en enorm skillnad mellan E36:an och E46an. E46:an är bättre i allt, chassi, motor (om man nu inte skjuter den) och även interiörmässigt då. |
|
| Har varit en gång i Borås med min bil... Är dock i GBG dagligen. | |
| Finns väl ett par-tre röda i Gbg-området. | |
|
Som jag skrivit tidigare i nått inlägg så är min åsikt som förövrigt inte ägt nån M3 E46 men åkt mycke i en o haft en 328 E46 att bilarna är som natt o dag, "Nya" E46 är ju mer som en Autobahn kryssare tyst kombortabel utan skramel o gnissel från inredningen o med en mer påkosstad o utmärkande design MEN: som entusiast så vill jag "personligen" ha det där vägljudet lite stötigt när man kör över ett gupp o.s.v. I E46:an skorrade motorn gott men i E36:an i alla fall i min med bytt slutburk vrålar det in i coupén så man tror motorn ska varva sönder i atomer o då vid 7200varv o inte vid 8200varv(E46) kan bara tänka mig en 3.2a E36:a med uppflyttat varvstopp till 7900varv! Men men tror inte man ska stirra sig blind på prestandan dessa bilar emellan för den är nog en ganska liten del i avgörandet om vilken man ska välja... Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
|
Cyberkallen: Men bara en med SSR GT3 ;) |
|
|
nqaj en 3.2 med den utrustningen du sa går nog rätt jämt till hundra mot en e46 med smg Snart 410 hk 622nm |
|
|
Cyberknallen: Min är där ganska ofta, eftersom jag jobbar där en hel del. Har varit där 2 ggr denna veckan. Annars håller man till på vägarna runt Ängelholm. Men min kollega sa att han hade sett 2 st ( samma dag ) när han var där för ett par veckor sedan. De röda ( snygga ) e ju annars ganska ovanliga =) ///Egget Länk |
|
| Egget: Vi får väl snart ha en Imola-träff. :-) | |
|
synd ni inte kunde hålla er till ämnet.. Jag personligen skiter i er imola träff eller vad det nu är.. eller vem som varit i borås eller ej med sin bil.. frågan kvarstår!.. E36'an är kvickare eller? /A 850T5R - Powered by Autotech |
|
|
cordone: Beror väl på föraren men om man sätter samma förare i resp bil så är jag i alla fall övertygad om att E46 blir den skjälvklara vinnaren |
|
|
Räkna om vikt/effekt förhållande o utväxling + varv så borde du få svar på den frågan: E36 M3 3.2 = 4,55kg/hp (321hp/1460kg) E46 M3 3.2 = 4,58kg/hp (343hp/1570kg) Motorn är ju samma 3 skillnader. 1: 3201cc resp. 3246cc 2: Omprogramerad styrbox. 3: Varvstopp vid 7600 resp. 8200. Bakaxelutväxling skiljer: 3.23 resp. 3.62 växellådan har i princip samma ratio i bägge. Så om vi sumerar dessa grejer får vi ju fram resultatet att E46an har en något lägre utväxling med 600varv högre varvmöjligheter med lite komp. för E36an att den har lite mer effekt per kg, detta ger väl en något snabbare acceleration(E46) vilket också pappret säger 5,2 resp. 5,5... kanske räcker det att höja varvstoppet till 8000varv för att kompensera... Hur mycke sen sinterkoppling o sånt ger på accet vågar ja inte svara på men är orginalgrejerna bra så bör väl skillnaden va minimal.... Hoppas detta har hjälpt dej... =) Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
|
Med andra ord så är det enbart upp till föraren hur dessa bilar går mot varandra? Jag menar de är så jämbördiga att det inte går att utse en segrare vad det gäller enbart bilarnas prestanda... ivf inte med denna e36:ans bestyckning? Eller? |
|
|
Studerar lite i Teknikens Värld vad det gäller deras prestandatester mellan M3 3.2 (Nr 8 -96), M3 -01 (Nr 12 -01), M3 CSL (Nr 20 -03) 0-50 km/h: 2.3s, 2.16s, 2.4s 0-70 km/h: 3.6s, 3.47s, 3.6s 0-100 km/h: 5.7s, 5.56s, 5.7s 0-130 km/h: 8.8s, 8.95s, 8.7s 5:an 50-90 km/h: 8.0s, 8.43s, 7.8s 6:an 70-110 km/h: 10.3s, 12.72s, 10.3s Som ni ser ligger en M3 -96 jämlikt med en M3 CSL när det gäller segdragningsförmågan och bättre än en M3 -01. Lite oklart vad en M3 CSL gör för tider med fräscha däck stillastående... "vi skyller lite av skillnaden på slitna bakdäck - det gick inte att komma i väg utan däckspinn". Läser man om M3 -96 så står det "Det är omöjligt att starta snabbt utan hjulspinn"... Torde vara samma grundförusättningar mellan M3 -96 och M3 CSL??? Kommentarer? |
|
|
Sport Auto mätte upp M3 3.0 till 5.6 sek på 0-100 när den kom -93. Betyder det att den är snabbare än både M3 3.2 och M3 CSL? :))) Allvarligt, det är uppenbarligen väldigt jämt mellan dessa kombatanter men jag måste ärligt säga att jag aldrig hört någon med en E36 M3 3.2 (original) som har rejsat en M3 E46 och vunnit. Jag har däremot hört det motsatta... Jens |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.