AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
15.936

Vilka märken på verktyg är bra?

Sida 1 av 2
Nordanvind
Hej!

Slänger ut en fråga om verktyg!

1. Har hakat upp mig på Bahco och Kamasa, även Sandviken men finns det andra märken som är bra (och då menar jag jämförbara med dessa).

Jag brukar kika på marknader opch har hittat en hel del nyskick men begagnat Bahco, vill bredda min kunskap om kvalitetsmärken.

2. Samtidigt har jag förstått att vissa märken fusionerat med andra. T.ex. heter väl Bahco något annat/mer nu? Vad heter dessa fusionerade märken och är de lika bra nu?

Mvh Joakim
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
De verkstadskvalitets märken jag har är Sandvik/Belzer-Hazet -Bacho av hylsor med tillbehör. men det är knappast inte nödvändigt för en vanlig hobbymek du får väldigt lite vertyg för stora pengar. Utan där kan Biltemas bästa kvalitet duga bra som exempel, Kamasa brukar vara en mellankvalitet som duger utmärkt för hemmabruk

///MVH Hasso
Länk

Största skillnaden mellan de billigast och kvalitesverktygen är precisionen i hylsor och ring/U nycklar,kan glappa lite i lågprismärkena och sitter det duktigt så blir skallen rund.
Skiljer även i godstjocklek på verktygen så är det trångt så kommer man inte åt.
Finns ett tyskt fabrikat(minns ej märke)som har riktigt tunna och smidiga verktyg,men där kostar en hylsa ungefär som en hel sats verktyg av billigare kvalite.
Insex bör man inte spara på pengarna då det är ett effektivt sätt att förstöra skruven.
Håller med Hasso om att Kamasa duger gott.

Henrik
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag gillar Snap-On's Länk grejer. Där finns de mest besynnerliga men mycket användbara specialprylar för ofta en förvånande liten peng. Däremed inte sagt att de skulle ha något att göra med resten av detta inlägg.

Jag vet inte riiktigt om jag håller med om det där "mediokert räcker" för hemmapulare-resonemanget. Jag tycker tvärtom att som hemmapulare har man både ett mindre urval av verktyg och ofta mindre erfarenhet än proffsen. Av exakt den anledningen vill jag hävda att man har STÖRRE nytta av riktigt bra verktyg än ett proffs.

Jag kan väl hålla med om att slitstyrka inte är så viktigt men däremot hög precsion, raffinerad konstruktion och höga brottgränser.

Ett exempel är just hylsor som driver på mutterflatorna och inte försöker dra runt hörnen. En typisk proffs-grej som man som hemmapulare har stor glädje av.
ant
En tidigare diskussion i ämnet: Länk

========
Min bil: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
balmgren:Visst är bra verktyg ett måste, men det är bättre att ha en Kamasa hylsnyckelsats än tre stycken Hazet/Belzer hylsor.
Sedan kan man ju också köpa lite högre kvalitet på de mesta frekvent använda verktygen.

///MVH Hasso
Länk

Hj
39
Hjalmar
740 E38
525 E39
325 E30
R90/6
Angående besvärligt mekande vet jag inte något bättre verktyg än tålamod. Det mesta löser sig med detta...

/Hjalmar

Barnvagnsexpressen
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dåliga verktyg är bland det värsta man kan råka ut för när man mekar!
När man har slagit knogarna blodiga pga att verktygen slinter, kallar man de dåliga verktygen för värktyg! ;o))) (jag vet att den var dålig!!!)

Har investerat i en stor Kamasa-sats, som jag sedan har kompletterat med en del extraverktyg (mest Bahco och lite Sandviken-Beltzer, samt några uddaverktyg i andra kvalitetsmärken som Gedore etc.). Men även några av Biltemas "dyrare" 10-årsgaranti-verktyg finns i lådan! (de är helt OK i kvalitet!)

(Har lyckats köpa en "komplett sats" (från 8mm till 20mm) begagnade Bahco-blocknycklar, till ett samanlagt pris av mindre än 150kr! (kolla loppisar och torghandel etc.!)

Måste nog säga att några av de trevligaste verktygen är Sandvik-Beltzers blocknycklar! Mycket tunna i godsen, blankpolerade och samtidigt fruktansvärt starka! (Sandvik vann för övrigt ett test av blocknycklar som Vi Bilägare hade i ett sommarnummer!)

Precis som Hasson säger är Kamasa "mellakvalitet", men räcker gott och väl för en vanlig hobbymekare!

Många av de riktigt bra verktygsmärkena är mycket dyra!
Man kan nog köpa en komplett verktygssats av Kamasa, för samma pengar som ett enda spärrskaft kostar från Snap-On.....

Vilket som är mest prisvärt får var och en bedöma (beroende på vilka behov man har)!
Men generellt är det nog så att kvalitetsskillnaden är mindre än prisskillnaden, när man har kommit upp över en viss kvalitetsnivå....

Industrikvalitetsmärken (som nog ofta kan vara svårt att motivera prismässigt för en "hobbymekare"!):
Snap-On
Gedore
Hazet
Stahlville
Bahco
och några till...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Nordanvind
Johan!

Vad tycker du om idén att renovera en 535 motor E34 som gått 25 000 mil innan den går sönder. Jag vill köra rätt aktivt men inte utan omtanke. Känner inte att jag kan varva fullt ut för ofta nu med tanke på motorns milantal och slappna av. Alltså så tar jag det lugnare, vilket inte känns lika roligt. Tycker dessutom att kammen knackar lite. Välvårdad bil i övrigt.

Har fått anbud från Gottåsa i Småland som renoverat BMW motorer i 30-40 år på 10 000 kr för topp och block (ram/vevlager och packningar etc) med material. Inte så dyrt!

Funderar på att slå till och samtidigt ta en Schrick kam och ett Simon sportavgassystem (då blir det förstås dyrare) då avgassystemet ändå behöver bytas snart. Gillar original men varför inte öka effekten lite på detta sätt?

Synpunkter! Har fått ett gott förtroende för din BMW-erfarenhet etc :)

Mvh Joakim

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Joakim, priset verkar (mycket) billigt!

Har inte hört något om firman i fråga, så jag vågar inte uttala mig om kvaliteten på deras jobb.
Det finns alltid en risk med "billiga" firmor, dvs att man får vad man betalar för... (bara kamaxeln kostar nästan 4000kr i materialkostnad!)

Tickande kam, brukar bero på sliten kamaxel/vippor. Om det bara är kamaxeln som är sliten, känns det lite onödigt att byta ramlager!
En inslipning av ventilerna kan iofs vara bra efter så många mil.

Om du skall ha en annan kamaxel (trim) och annat avgassystem, bör du göra en riktig ommappning av motorns styrelektronik, annars får du inte ut så mycket av modifieringarna. (kostar nog minst 5000kr)

Mvh

Teng Tools och Gedore har vi bl.a. på min arbetsplats, bra grejer faktist.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Glömde givetvis Sandvik-beltzer i min "lista"!

Mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Teng-tools är väl ungefär i samma klass som Kamasa!?

Mvh

Deliq
På min arbetsplats har vi verktygsvagnar med Facom i.
Dessa gillar jag, minst lika bra som Sandvik-Belzer och Gedore som vi åxå har. Av skruvmejslar föredrar jag Wera.

M V H Deliq

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
En kamaxelsats+sotningsats ca 7000 kr i material sedan
tillkommer ventilstyrningar, ventiler tätningar mm.
fräsning,av ventilsäten,planing.mm
En MB 300E-89 topp kostar 12.000 netto i bara delar att renovera.

///MVH Hasso
Länk

be
250
benny
535im-86
Hej! Mitt val blir MAC-tools man behöver bara köpa en gång i livet för dom har livstids garanti. förut har jag provar många olika märken och jag fick jag byta min skruv mejsel 1 gång om året eller oftare men nu har jag haft samma mejsel i fem år

mvh benny
Mja, innebär väl bara att man får ny pryl gratis, vilket någon (läs konsumenterna) får betala. Den tillverkare är inte född som skänker bort nåt gratis, tyvärr. Bahco hade livstids garanti ett tag på bl.a avbitare, vilket innebar att jag fick några nya innan jag tröttnade, det blev Lindström (Supreme) sen, de höll.
Facom är en rolig tillverkare, har allt från dåliga mejslar med träskaft till riktiga toppenverktyg (med pris därefter). Fick en skiftnyckel av dom tidigare, blank och fin men rullen går på fel håll och den glappar rejält. Mycket irriterande att använda, typiskt franskt, ej att jämföra med Bahco.

FP
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Lånar denna gamla tråd lite.
Lådan till min gamla Kamasa 87 delars sats har sagt upp sig och en del av innehållet har jag lagt på ställen "så jag vet var jag har dom".
17 års trogen tjänst... nåja efter att ha läst denna tråd så har jag lite hum om vad jag skall välja.
Frågan är ju då bara VAR man hittar dessa verktyg?
Bra priser och webbutik eller så kanske någon på detta forum kan kränga en sjysst verktygssats åt mig?
Några tips?

----
Magnus M, BMWcs NORD 4047
----
Ko
310
Kontant
525i -91
M3 -97 Limo
Hej Magnus
Jula säljer en del Kamasa och då får man kolla på grejerna och jämföra med deras eget märke. TengTools finns hos K-rauta men är inte billiga. Bahco,Gedore är svårt att få tag i sen den enda riktiga järnhandeln slog igen, dom som är kvar har mest snickarverktyg./Martin

----BMW ///M3---
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
En liten varning ang Kamasa ! Inget fel på deras hylsor och blocknycklar mm, men köp INTE deras sats med finstegade spärrhandtag. Har haft deras 136 (?) delars sats i några år och fick byta 1/4" spärren nästan omedelbart, nu har samma börjat balla ur igen plus att 3/4" spärren oxå börjar låsa sej så man får banka dom i backen.
Köp då hellre deras "hederliga" spärrhandtag !

MvH Thomas
har faktiskt tagit över en låda med Gedore 1/2" spärrhandtag med 12kants hylsor från 10 - 34 mm...funkar mycket bra, hylsorna är kanske lite väl klumpiga, men man kan ju inte få allt!

har shoppat loss på biltemas sortiment, gjorde inköp av 32-delars 1/4" spärrskaft med massa hylsor, blocknycklor, 1/2" extra långa hylsor, skruvmejslar och lite annat...måste säga att deras grejor är inte rena skräpet, duger bra till en hobbymeckare! visst finns det bättre grejor, men till dom pengarna? nja..

sen kan man ju köpa kvalitetsgrejor av dom verktyg man använder mycket, i bmw-mekens fall blocknycklar storlek 8,10,13,17,19 och dito hylsor kanske?

MVH
Johan K
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.