|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Abbe: Ska bli trevligt att se plus till veckan då.. hoppas Sverker slaktar dem :) BMW4EVER! |
|
|
Neeej, nu missade man ju precis PLUS, då får man väl se reprisen då :( "I Plus ikväll: Bilar som inte går att stjäla? Familjen blir av med sin bil men får inte ut något på sin försäkring. Försäkringsbolaget hävdar att bilen är omöjlig att stjäla eftersom den är utrustad med automatisk startspärr." Någon som såg och kan berätta hur det artade sig? BMW4EVER! |
|
|
Lider verkligen med dig Andreas... Nu när jag läst allt här sitter jag och funderar på hur man ska göra för att bojkotta LF. Alla historier man hört hittills verkar ju gälla LF. Jag har själv tidigare haft LF och är inte särskilt nöjd. Dom är ett jella pack helt enkelt. Dom tar gärna emot dig som kund, men när det väl gäller att få ut ersättning för något så är dom värre än bovarna. Bovarna tar ju iaf inte betalt. Fick en parkeringsskada / skadegörelse på min BMW när den stod parkerad. Var i mina ögon omöjligt att avgöra vilken typ av skada det var, så jag tog förgivet att det varit en parkeringsskada och anmälde det då som det. Fick ett brev av LF några veckor senare där dom i sin utredning (nu va faaan den gick ut på, dom kollade ju aldrig på min bil) inte kunnat fastställa att det var en parkeringskada. Alltså antog dom att det var skadegörelse... varför då? Jo, självrisken på skadegörelse var i mitt fall 3000:-, medans en parkeringskada "enbart" skulle varit 1800:-. Näää... nu jävlar. Efter att ha läst all den här skiten ska jag nog ringa dom och skriva dom på näsan med att jag byter min hemförsäkring enbart för att jag "vet" hur dom hanterar sina kunder. Lycka till i rätten //mvh J |
|
|
Länsföräkringar verkar vara "fula" på alla fronter. När jag skulle köpa min bil så ringde jag och fick pris på vad det skulle koste för min kärra. När jag sedan har köpt kärran och skall försäkra den så är premien nästan den dubbla!!!!!!!!!!! Dessutom kläcker hon i luren ur sig: "jomen importbilar är ju dyrare"!!! Jag svarar:" men titta då i vägverkets papper, där står direktimport: NEJ!den är inte importerad" (visserligen kan det stå så ändå men då är bilen äldre än ´98) Jag valde rätt kvickt ett annat bolag och flyttade även alla andra försäkringar i sama veva..... /B |
|
|
Glömde hennes kommentar som egentligen var det fräckaste: "jomen vad som står i vägverkets papper spelar ingen roll, alla dom där är ju importerade i a f ......" /B |
|
|
En i sammanhanget liten historia om LF: Hade inbrott i källarförådet 1 vecka innan det var dags att lägga på sommarhjulen. Polisanmälde, ringde Länsförsäkringar, visst... inga problem, skicka med kvitton på däck och fälgar så löser vi det sa dom. Så jag skickade in originalkvittot (inget annat duger ju) och sedan händer ingenting... så jag ringer upp och då säger hon att dom inte fått kvittot... alla andra papper förutom kvittot (polisanmälan, försäkringsbevis osv.) fanns... (som jag dessutom häftat fast kvittot i innan jag skickade in det hela). Eftersom jag då inte hade något kvitto så kunde dom inte ersätta för annat än nåt sketet schablonbelopp, sade dom! Det enda jag kunde göra var att via däckfirman söka upp deras kopia på kvittot (från 2 år innan) som dom lyckligtvis hade kvar efter en hel del letande. Så kan det gå när man anlitar LF! Oerhört krångligt när det händer nåt! Typ 3 månader efter incidenten så blev allt löst till slut... tur man hade dubbfria vinterdäck att åka på under tiden! :/ /TheHenk Ps. Ingenting emot att bli av med bilen men jävligt jobbigt var det innan det löste sig! Lider med dig Andreas! Stå på dig! Hoppas allt går väl! __ En gång BMW - Alltid BMW |
|
|
Tänkte bara flika in att du borde kolla upp om immobilizern är rätt kopplad (har du kollat det? letade i tråden men hittade inget). Brorsan köpte för ett tag sen en 320 '96 från en kille som direktimporterat den. Den har immobilizer, monterad i Sverige förmodligen. C:a en vecka efter köpet pajade tändningslåset och nyckeln bara snurrade runt-runt när man skulle starta. Tog loss kåpan under ratten och började mickla lite med sladdar och så, det visade sig att det räckte att stoppa in nyckeln och vrida på en liten plastring på tändningslåset med en skruvmejsel från insidan så startade bilen. Krabbigt förklarat men hur som haver så fick vi igång bilen TROTS att immobilizern SKULLE vara aktiv. Nu har han bytt tändningslås och jag kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut, men vad jag kommer ihåg så var där någon liten plastdosa med nån ring i på tändningslåsets "baksida", hade för mig att där gick in tre kablar i den. Den kunde man stoppa i en skruvmejsel i och starta om nyckeln satt i själva låset. |
|
|
EvergreeN" Anledningen till att det funkade var att nyckeln satt i låset, hade den ej gjort det så skulle bilen ej startat. Imobilizern känner av att det är rätt nyckel och släpper därefter startspärren. |
|
|
Hur gick debatten om "ostjälbara bilar" i PLUS ?? /Anders Länk |
|
|
Hur går det för dig Andreas??Det är ju så jä**a sjukt att försäkringsbolag får bete sig som dom gör, det är så jävla viktigt att dom ska få in sina pengar fort som fan om man råkat orsakat en smärre olycka, och samma där då ska man fan bevisa att man inte orsakat den, vad ska egentligen försäkringsbolagen bevisa, inte ett skit antar jag. Usch man blir bra jävla förbannad |
|
|
Kanske inte är till allt för mycket hjälp för dig Anders men efter att ha läst allt detta så ringde jag till OK:s bilförsäkringar (de ligger under Folksam) och ville reda ut vad som gälde för mig och då sa han att det bara var Länsförsäkringar som va så tröga och betedde sig så illa (visste inget om volvia) och att dom själva utgick från att allt går att stjäla hur bra skydd du än hade... men nu vet jag inte hur mycket sälj snack samt reklam för egen verkstad men han lät väldigt ärlig och visste om problemet men betrygade att det va nått de hade sett över och gjort policy beslut att betala ut vid stöld oberoende imobilizer eller ostjälbar bil MvH Fredrik Johannisson |
|
|
Hur slutade historien? |
|
|
En liten historia om Folksam.. Blev bestueln på mina sommarfälgar med däck i februari.. Inbrott i flerbilgaraget.. =( Ringe och berättade för Folksam vad som hänt. Fick då en email adress att skicka in lite bilder på dem istället för kvittot så jag inte hade ngt sådant. Sen så gjordes en polisanmälan..Efter nån vecka eller två fick jag ett brev att kvittera ut nya fälgar och däck för ett värde till 13,000:- Och de va de värt, fälgarna som försvann var 16" OZ sport med slicksdäck typ, inge mönster på dem kvar men men, hämtade ut 17" ACE Icon 5 + Nanykang Racing 245/45/17(typ) och la till 4000:-(för de nya däcken o fälgar då de va dyrare i nypris) + 2000:-(självrisk).. Fick ju sedan ett kvitto från stället där ja hämtade ut fälgarna från på 17,000:- de e ju najs de med.. De ärandet va folksam himla hjälpsamma på.. |
|
|
En till historia om L-F. För något år sedan skulle jag försäkra en importerad bil hos dom, kravet för att få teckna annat än trafikförsäkring var att det satt en immobilizer i bilen. Frågade då tjejen i telefonen, vilken immobilizer dom godkände och vart dom rekomenderar att jag får jobbet utfört. Hon sa bara att det skall vara immoblizer monterat i bilen. Efter att ha repeterat frågan TRE gånger, ber hon mig vänta kvar, återkommer efter någon minut och säger att det är bara en viss modell hos en viss tillverkare som dom godkänner. Tänk om jag tex hade nappat på ett tidningserbjudande med ett bra pris, fått det fixat och sedan fått ett gott skratt i örat när jag hade behövt haft nytta av försäkringen. ***** typer tycker jag! |
|
|
LF ännu en gång: En god vän till mig fick sin 523 Touring vandaliserad för ca 1 månad sen när någon tattare bestämde sig för att springa över huven, taket och sedan sparkat av en backspegel. När skaderegleraren ser skadan så säger han att dom tänker ta allt utom skadorna på huven för att enligt honom var det sånt man kunde få räkna med. Nöten kläcker även ur sig att: "-Så kan dom se ut när dom kommer från fabrik". Jag kan ju tillägga att min kompis under nästan 3 år jobbade som rekondare på BMW när det fanns här i Borlänge. Fortsättning följer, men jag kommer inte att försäkra någon mer bil i LF. |
|
|
Kan bra säga att d e förjävligt å att ja lider med dig å alla andra som råkat ut för liknande! //POWER// |
|
Jeppe W |
Har det hänt nå't Andreas? |
| Lite OT, men hur fungerar en immobilizer? | |
|
Jag tycker du tar baseball träet....åker till ditt försäkringsbolag och gör slag i saken ! |
|
| Känner en där jag bor som gjorde ett bedrägeri.. Gav nycklarna till en kompis som tog bilen och eldade upp den.. Det är min slutsats och många andras i alla fall eftersom bilen hade varit annonserad en längre tid till överpris utan att bli såld mm.. Det finns människor till allt. Tycker själv detta är själviskt eftersom dom som verkligen får sin bil stulen ska genomlida att ej bli betrodda pga den personer som inte vill förlora några pengar på ett bilköp och då går och eldar upp den i stället... Skamligt!!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.