AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
23.209

Min BMW är stulen

Sida 1 av 5
Jag kom hem en kväll och parkerade bilen utanför kåken, morgonen därpå var den borta. Bilen blev annmäld stulen och den återfans 5 dagar senare slacktad och uppeldad. Jag fick senare lämna in mina nycklar till bolaget. Nu nekar försökringsbolaget ersättning, imobilazern är tydligen inte utlöst. Men det måste ju gå att stjäla en BMW utan att ha dom rätta nycklarna eller?? Nycklarna låg i mitt nyckelskåp.. Nu står jag här med en uppeldad bil och bolaget nekar ersättninig. Någon som har förslag på vad man kan göra härnest. Bilen var en 528 -99

/ Andreas
Vet tyvärr inte vad du skall göra,kan bara meddela att jag varit ute för samma sak.
Bilen blev stulen,upphittad efter 8-10 dagar utbränd och rensad.
Ytterligare ca: 20 dagar senare så hör försäkringsbolaget av sig och säger att det inte finns några tecken på att tändningslåset är brutet eller kopplat så det ger dom misstanken att det kanske är ett bedrägeri,sen var det upp till mig att bevisa att så inte var fallet.
Jag blev ju vansinnig,trodde att man var oskyldig tills bevisat skyldig i det här landet men det gäller inte försäkringsbolag(eller skattemyndigheten)så jag tog ärendet till allmänna reklamationsnämden.
Handläggaren där upplyste mig om att försäkringsbolagen kunde bete sig så och det var upp till mig att bevisa motsatsen,kunde ta det till rätten men troligtvis så skulle f-bolaget vinna då det inte fanns skador på låset.
Om jag skulle ta det till rätten och förlora så skulle jag få betala f-bolagets rättegångskostnader utöver mina.
Det enda jag ångrar idag att jag inte gjorde då(detta var mitten på -80talet)var att ta bilen till en annan verkstad som fick gå igenom lås och kablage på bilen för att motbevisa f-bolaget(jag VAR oskyldig,om någon undrar)men ung och foglig som man var så accepterade jag förlusten och gav f-n i att bråka mer pga. risken att få stora rättegångskostnader utöver förlusten av bilen.
Så,är du beredd att ta risken med rättegång så förbered dig genom att ta bilen till en annan verkstad och få ett utlåtande därifrån om att bilen mycket väl kan ha varit stulen,ha vittnen som kan bevisa att du omöjligen kan ha gjort det för då var du på annan plats,kolla på länsstyrelsen el. kommunen(kommer inte ihåg vart) efter en konsumentrådgivare el. liknande som kan hjälpa dig,dom finns där för din skull och kostar inget.
Lider med dig,vet VERKLIGEN exakt hur det känns.

Henrik
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
Vilket bolag har du och tipset om att ta bilen till en annan verkstad låter i alla fall bättre än inget just nu.Lider med dig

Mvh Mohsen
Hade ett som hette Holmia då,vet ej om det finns kvar.
Tror det var ett dotterbolag till Skandia som i huvudsak försäkrade mc.
Det var ju som sagt länge sedan så jag har nästan smält detta nu,men lite surt känns det fortfarande.

Henrik
Bortse från förra inlägget,förstår att du inte menade mig.
Så går det när man är för snabb.

Henrik
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
He rik. Blev lite chockad över att du svarade och tog åt dig, du borde ju ha smällt det mem tanke på att de var ett bra tag sen! :)Syftade på Andreas! :)

Mvh Mohsen
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Har hört fler exempel på att förs.bolag nekar ers. de hävdar den inte går att stjäla när man har imobilitzer..dom gör mer och mer för att slippa betala helt enkelt...problemet är ju just att den går att stjäla oavsett larm för den som är insatt..
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Tycker det verkar helt sjukt. Jag skulle aldrig våga köpa en ny BMW och ställa den på gatan efter att man hör sånna här saker. Kul att bli blåst på 400 000:- bara för att folk inte kan skilja på mitt och ditt. Givetvis så går det att lura/koppla ur imobilizern, och det vet försäkringsbolagen.

///Jesper
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det ingår i utbildningen av försäkringsbolagets bilansvariga att bli hjärntvättade att inte kunna säga JA.:)) gäller oavsett vilket område det gäller förresten. Bara att överklaga och bråka om man vill ha nån ersättning.

///MVH Hasso
Länk

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Vadå överklaga ?
Till viken instans då ????????????
Rättegång är det som gäller och kommer du med ett utlåtande från en bmw verkstad som påstår att du har rätt , så kommer bolaget med 4 utlåtanden.
Kommer du med 5 utlåtanden , så kommer de med 15 !

Titta bara på alla som är whiplashskadade !
Min granne vart whiplashskadad (29 årig man med fru och barn) då han vart påkörd bakifrån av en knarkare.
Han har inte fått en krona och är halvt invalidiserad , bolaget menar att han ej hade nacksmärtor de första 72 timmarna efter olyckan och därför har hans whiplash inget med olyckan att göra.
Det är de svenska bolagens egen påhittade regel "72 timmarsregeln" som inte tillämpas i något annat land på denna planet (mig veterligen)
Skall man till rätten med ett försäkringsmål gäller det verkligen att ha på fötterna då bolagen gör ALLT för att ej behöva betala ut .

"Två ton annars får det vara för min del"
då kan man fråga sig. varför har vi då försäkringsbolag då överhuvudtaget, dom verkar bara kosta oss en massa surt sparade slantar o sen när man behöver dom vid t.ex. en stöld, wiplash osv blir man nekad ersättning!!!, vill hellre kalla försäkringsbolag för förskingringsbolag!!!

står för det jag säger nu, har ni invändningar så varsågod att visa dom, jag tar emot dom!!!

"Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår."
-Homer Simpson
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag kommer nog aldrig att köpa ny bil så jag klarar mig på trafikförsäkring...

Andreas Johansson:

Jag tycker också att du ska skaffa ett eller flera utlåtanden av verkstad eller "experter". Hemskt nog så är ju den bästa experten en biltjuv...

MEN tycker VERKLIGEN att du ska kontakta media typ Aftonbladet eller ännu hellre seriösare tidningar t.ex. DN?, SVD, Teknikens värld?!
Försäkringsbolagen ska klämmas åt!!!
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Andreas:
Det finns ett liknande ärende uppe i HD nu om jag inte missminner mig.
En volvo V40 T4 som blev stulen, Volvia säger att den inte går att stjäla.
Jag har för mig att det var Teknikens värld som lyckade stjäla bilen på en 4-5 minuter, detta var något som Volvos egna tekniker inte kunde göra.
Till saken hör att Volvia trots att bilen enligt dom inte går att stjäla har försäkrat bilen mot just stöld.
Ärendet gick till domstol där bilägarens advokat bland annat hävdar att det är bedrägeri att ta betalt för något som är omöjligt.
Jag hoppas verkligen att detta löser sig för dig.

Min 528i Touring
Länk
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

I din försäkring ingår väl rättsskydd till en viss del. Kanske värt o kolla upp detta...

Hursomhelst så var jag på BMW i Avesta en gång och såg en stulen M3:a som stog där och började fråga mig för lite. Det visade att den varit stulen i 3 månader och de hade kört omkring med den hela tiden då de hade bytt ut styrboxen vid stölden och kunnat komma förbi startspärren då.

/Edvard
BMW CS # 4503
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Andreas, är du medlem i Motormännen? I så fall kan du få juridisk hjälp av dem. Du kanske rentav kan gå med nu och ändå få hjälp med detta fall...?

__
Länk
Mitt försäkringsbolag var tills nu länsförsäkringar, hade alla mina försäkringar där men inte längre.. Jag har redan pratat med advokat men vet inte riktigt hur man ska gå till väga. Men en sak kan jag ju säga och det är att jag ger mig inte lätt, så strid lär det bli och ersättning kan jag vänta på det är inga bekymmer men hur som helst ska jag ha ersättning jag betalar ju en svindyr försäkring och då ska den f__n jälla när det väl händer något..

Här är några bilder på hur den såg ut... Länk

/ Andreas
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Sätt in lite bilder hur den ser ut nu!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kunde just tänka mig att det var L-F de är enligt min åsikt de mest "hjärntvättade" och nekande försäkringsbolaget, är det nån gång nån tidning som tar upp nått fall, så är det nästa garanterat att det är L-F som är inblandat. Men får dom lite publicitet i mot sig så brukar dom krypa till korset och stoppa svansen mellan benen och be om ursäkt och göra rätt för sig.
Så har det åtminstone varit i vår region.
Jag har själv mycket dålig erferenhet av dom, det är det sista bolag på jorden jag skulle försäkra nått överhuvudtget.

///MVH Hasso
Länk

Gör egen personundersökning låt mamma pappa mor o far föräldrar banken chefen mm mm skriva om din personlighet.
Maila detta till media varenda ta o radio station be om hjälp Aschberg Josefsson Sverker ALLA du kan komma på motortidningar forum ALLT
Bevisa genom annan person att alla nyckler samt du var hemma den natten..
Bevis att man kan tjuvkoppla elle r bärga bilen till upphittningsplatsen...

Länk
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Problemet med rättskyddet i hemförsäkringen är att det allt som oftast är begränsat , samt att utbetalning av ersättning som skall användas av rättskydd betalas ut av ett FÖRSÄKRINGSBOLAG.

Och varför i hela friden skulle de betala ut såå mycket som en enda krona till något som skall användas mot dem själva ?
Bra dum och blåögd får man vara om man tror något sådant.
Jag undrar också vad vi skall ha försäkringsbolag till , det är iaf. skamligt att vi enligt lag är tvingade till trafikförsäkring då det finns för måga fall som påvisar tröghet i utbetalningsystemet gällande allvarliga personskador.

"Två ton annars får det vara för min del"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hade du koll på hur många nycklar som var aktiverade (utav 10 möjliga)?

Vi som var med på BMW-träffen i Karlskrona i går, fick lära oss att det finns tio tillverkade nycklar till varje modern BMW (mycket lärorikt och intressant).
Genom att koppla upp diagnosdator till bilen, kan man se hur många (och vilka nummer det är) av nycklarna som är aktiverade.
Man kan även deaktivera nycklar som man inte har kontroll på, genom diagnosdatorn, då hjälper det inte om någon kommer och sätter den deaktiverade nyckeln i tändningslåset.

Kan det vara så att någon har haft en extra nyckel aktiverad till din bil, utan din vetskap?

Man borde kunna kolla hur många nycklar som är aktiverade till din bil via BMW!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.