AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
23.217

Min BMW är stulen

Sida 3 av 5
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Andreas Johansson, Har du haft bilen till salu innan den blev stulen?
Sådant kollar nämligen försäkringsbolagen upp.
su
174
super-dan
116i - 06
Det är såna här saker som kan få en att tappa fattningen totalt... Jag lider med dig Andreas. Har det hänt något mer?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Mycket synd och beklagligt. Generellt kan det nog vara så att mindre nogräknade firmor importerar, skickar inte med alla nycklarna sen spärras nyckeln men fortfarande går det ju dock att öppna bilen. Alltså alla ägare av importvagnar rekommederas byte av lås och nycklar om inte alla nycklar finns. Tyvärr gör skumrask i branschen så att försäkringspremierna blir högre och högre. Hoppas det löser sig bra för dig Andreas.
Asken
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ja, hur går det Andreas?

Mvh
Hej

Det har inte hänt något mer än att jag har pratat med advokat. Det är tydligen jag som ska bevisaatt bilen blivit stulen och inte bolaget. Så just nu har jag bara kollat runt med grannar om dom sett något men det var ingen som gjort det tyvärr.

Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare, jag har bokat en ny tid hos advokaten så vi får se om han har något att komma med..
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tycker det är dags att kontakta pressen!!! Fan det är ju sanslöst!

Häng ut Länsförsäkringar ordentligt!!!!!!!!!!!!!!

Mvh
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej Andreas,

helt otroligt! Fattar inte Länsförsäkringar att det enklaste sättet att stjäla en bil är att vinscha upp den på en biltrailer och sedan köra iväg till ett lugnare ställe? Eller att byta ut styrboxen mot en utan startspärr? De kan väl ändå inte vara helt ovetande om hur tjuvarna går tillväga?
Finns det verkligen ingen försvårande omständighet med i bilden? Bilen varit utannonserad, du hade den försäkrad på någon annan eller nåt liknande? Annars låter det som en enkel match för din advokat. Eller annars kanske det bara är otur, att du fick en värdelös skadereglerare.
Som tidigare inlägg säger så skulle jag gå till pressen, eller plus, eller min konsumentvägledare, eller ARN, eller någon annanstans. Du lånar ju trots allt ut 200 lök till dem!

Mvh Johan
Visa användare
202
Daniel.J
Skoda Roomster
Segway I170
Segway XT
Jag kan bara hålla med Johan.
man kan bli förbannad för mindre.
Hoppas det löser sig för dig.

MVH Daniel

Plumber
En försvårande omständighet är att bilen blev uppeldad.

Många uppeldad bilar är försäkringsbedrägerier.
Fler än hälften, garanterat.

Jag förstår inte hur ni menar?
Hur ska du/ni kunna byta ut EWS-styrdonet utan att bryta er in i bilen? J

ag är inte säker, men jag tvivlar på att bilens övriga elektronik skulle godkänna vilken box som helst då EWS-styrdon är kodade i hop med bilens chassi-nr. Det måste special-beställas från BMW.

Antagligen har dom väl trailat i väg den.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Plumber,

det är bara att kroka på vinschen på släpet till främre eller bakre bogseröglan. Sedan är det bara att veva! Då behöver man inte bryta sig in i bilen.
Jag har för mig att Andreas bil var M-utrustad med fina fälgar, och i så fall kanske de inte ens startade bilen, utan bara plockade grejer och sedan eldade upp resten för att dölja fingeravtryck och andra spår.
Hela historien är sorglig, man undrar varför man över huvud taget betalar stöldpremie om man inte får någon ersättning....
Andreas, har du någon uppdatering?

Mvh Johan
Sa
76
Sailor
520iA Sedan 2001
Här är ett alternativ till dyra stöldförsäkringar

Länk

:))

/Ola
Skön, skönare, BMW
Jag väntar fortfarande på att få komma till tinget..

Men en sån där apa skulle jag vilja ha :)
Sa
76
Sailor
520iA Sedan 2001
Andreas, jag hoppas att du inte tog illa upp för att jag skämtade till det med länken med apan i stället för stöldförsäkring.
Det här är ju en bedrövlig historia. Vad jag förstår har du varit utan bilen från september och nu är det april. Och försäkringsbolaget bara vägrar.
Vad säger:
-ARN's särkilda avdelning för försäkringsfrågor
-Konsumenternas Försäkringsbyrå

Som en annan skribent på forumet sa; hur kan ett försäkringsbolag sälja en stöldförsäkring och vägra ersättning med motiveringen att bilen inte går att stjäla?? Det verkar vara ett moment 22-syndrom.
Har polisen tagit emot en anmälan och en stöld är rapporterad så borde det inte finnas andra misstankar. För i så fall borde polisen agerat.
Det verkar helt orimligt att LF bara kan vägra. I så fall borde de göra en polisanmälan om bedrägeri eller dylikt.
Jag förstår inte.
Du måste skriva mera så snart nya uppgifter kommer fram, jag tror att det är många som lider med dig.

/Ola
Skön, skönare, BMW
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Precis som en del har skrivit: Det var ju aldrig något svårt för F-bolaget att ta betalt för stöldförsäkringen som inte gällde. Man borde väl rätt lätt kunna vinna ett mål mot dom för att de faktiskt tar betalt för en tjänst som de inte erbjuder!!! Det är ju stöld om något, eftersom de minsann inte upplyser en om det när man tecknar försäkringen och betalar dryga premier!!

/B
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
I det här fallet säger ju de inte att den inte går att stjäla, utan bara att den inte har brytmärken eller mixtrad kodbox. Alltså anklagar de Andreas för att ha begått försäkringsbedrägeri.
Jag anser att det är högst beklagligt att de behandlar en kund på det här viset, och hoppas att alla som läser den här tråden tar vid sig och INTE anlitar LF, så de iaf förlorar en rejäl slant på det.
Sen är det lite märkligt att bara låta det vara upp till Andreas att bevisa ngt. Man är väl oskyldig tills motsatsen är bevisad? Om de nu är så säkra på sin sak så skall de anmäla A för Försäkringsbedrägeri eller försök till dito. Det är helt sjukt att A själv måste bevisa detta. Hoppas du har stilleståndsersättning så du får lite mer stålars när du väl lyckats knäppa dem på näsan.

Lycka till!
Enligt rättspraxis så ska tydligen den drabbade kunna visa att sannorlikheten är stor att bilen har blivit stulen, för den är ju ostjälbar.. Jag fick nys om ett liknande fall för två veckor sedan och även där är bilen stulen och slacktad och sen uppeldad. Det hände för två år sedan men han har inte fått en spänn av bolaget är och även där var det LF. Jag pratade med en bilfirma för två veckor sedan som blev av med en BMW 740 2002, det var en kille som provkörde bilen kom tillbaka efter ca en timme. På natten sen så kom samma kille tillbaka och hämtade bilen, han hade en "själv lärande fjärrkontroll" så bilen gick att låsa upp utan problem. Och förmodligen så hade han gjort en nyckel kopia för det tog inte mer än 20sek att starta bilen och åka där ifrån. Allt detta har jag sett på deras övervakningskamera.. Undra hur det går för dom, för som sagt BMW är ju omöjliga att själa "NOT". Enligt rikspolisstyrelsen i stockholm så är merca BMW och audi som själs mest, enligt vad bolagen säger så ska ju inte detta kunna stämma men bolagen är så trångsynta för den som kan ett system vet ju oxå hur det går att komma förbi det. Jag är utbildad elektriker så jag har installerat en del larm och dom flesta larm är fruktansvärt simpla, för den som vet hur det funkar så är det ingen match att ta sig förbi..

Det blev lågnt men men, jag uppdaterar så fort det händer något nytt..

/ Andreas
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Plus ska ta upp ett liknande fall som ditt nästa vecka, det var också LF

Mvh Abbe

Länk
bmw320cab
Ang att han snodde 740-02 med nyckel så finns det sådan utr att köpa där du själv kan programera transponder nyckel.

Samt ex E36 så vet jag pga att polarens blev stulen där hade dom bytt styrboxen och tändninglåset, sedan hittades han bil slaktad i Frölunda i Gbg.

Men ta ex en SAAB 9-5 där måste man byta styrbox samt instrumenthus samt tändninglås annars så kan man inte få igång den pga att styrboxen är "gift" med instrumenthuset. dvs man kan inte vara "otrogen" och stoppa i en annan styrbox.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
eller så skruvar man in bogseröglan, och winschar upp bilen på ett släp. går säkert lika bra med växel och handbroms i! så länge man inte ska stjäla bilen för att sälja hel spelar inte det någon roll.
men det jag inte fattar är varför LF tar betalt för störldförsäkring om bilen inte går att stjäla, och de ändå inte tänker betala ut någon ersättning? är inte det konstigt?

mvh Johan
Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
Lider verkligen med dig A.J

Ibland undrar man vad man har försäkringsbolag till. De är så glada och trevliga när man tecknar försäkring men när det väl kommer till kritan och man behöver dem så vägrar de utbetalning..

Nu menar jag naturligtvis inte att alla fall och alla försäkringsbolag är så här mot sina kunder men av egna erfarenheter så har man blivit nekad utbetalning i solklara fall (i mitt fall gällde det inte bilförsäkring och definitivt inte i samma summa som A.J) --- Men L-F var det i alla fall!

Tror på tipsen som flera angett i denna tråden, låt det komma ut till allmänheten. Kontakta pressen o.s.v..

BMW4EVER!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.