AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
23.219

Min BMW är stulen

Sida 2 av 5
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Något som är högintressant beträffande importerade bmw är att bolagen vägrar teckna försäkring på bilarna såvida man inte har eftermonterad elektronisk startspärr.
Men i samma sekund som bilen är utrustad med elktronisk startspärr så går den enligt bolagen INTE att stjäla vilket innebär att det är DU som själv stulit bilen.
Så att montera elektronisk startspärr innebär att du är helt utan försäkringskydd vid stöld , och att inte ha startspärr innebär att du inte kan försäkra bilen.
Vilket alternativ är bäst ?

"Två ton annars får det vara för min del"
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Jag har ingen eftermonterad startspärr i min E38. Om du har bevis för att du har kodat om nycklarna, så beviljar de försäkring. Gäller If ivf om du har sk. EWS-system (kod chip i nyckeln).

Mvh. Patric

Min E32/38:a
Länk
BMWCS #4598
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Att koda om nycklarna är nog en billig försäkring så fort man köper en begagnad bmw, sen spelar det nog ingen större roll om den är svensksåld eller importerad.
Jag ska försöka ta reda på mer info om hur det gick/går i HD med volvon som jag skrev om tidigare.

Min 528i Touring
Länk
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Kanske står något om det fallet i "Juridiskt arkiv" den dära facktidningen ?
Sannerligen ett intressant fall , omkodning av nyckel verkar också intressant.
Men hur låter det sig göras på en gammal bmw av 1990 årsmodell ? (tänkte på min 750)

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Omkodning av äldre bilar innebär byte av låscylindrar. Både kostsamt och tidsödande. Någon som har koll på när EWS kom som standard på E36,38&39 ?

Mvh. Patric

Min E32/38:a
Länk
BMWCS #4598
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Ja då är frågan om det inte är billigare/bättre att ta med sig något av bilen elektronik som en stöldkassett ungefär.
Idag finns ju fruktansvärt bra kontakter av industrikvalitet som klarar 10 000 in/urdragningar uan att få diodverkan eller övergångsresistans.
Tror en sådan lösning får bli min räddning i det laglösa land som kallas försäkringshelvetet.

Mina nycklar var omkodade när bilen blev importerad, jag har även intyg på att det bara är "mina" tre nycklar som är aktiverade. Men enligt polisen så är ju BMW och MERCA dom mest stöldbegerliga och dom flesta körs ju till öst. Hur går det till iså fall? Den som kan systemet kan ju stjäla bilen om han bara vill...

/ Andreas
Pe
159
Pechy
325 iM -89
måste säga att jag är nöjd med L-F..hade inbrott i bilen för en månad sedan.reperationerna gick på ca 20000:-
inga problem där.

Pechy Racing
mackan325
Hur kan försäkringsbolaget dra några slutsatser om hur en bil som är brandskadad och slaktad har manipulerats? Som deras KUND tycker jag du har rätt till en grundlig förklaring, tror de mer eller mindre rutinartat försöker med påståenden som i ditt fall för att minska sina kostnader.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Hur slutade detta egentligen ?

Min 528i Touring
Länk
ep
34
epson
535dAT -05
Nya BMW levereras med 4 nycklar. Har du 3 så fattades en när blen levererades.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Jo men den delen hade vi nog koll på.
Jag tänkte mer hur det gick för Andreas med hans försäkringsbolag.

Min 528i Touring
Länk
Det har inte hänt någonting än, vi har pratat med advokast och överklagat beslutet men just nu kan vi inte göra mer än att vänta på att det kommer upp till tingrätten..
Du skall enligt gällande rättspraxis bevisa att det är mera sannolikt att bilen stulits än att så inte varit fallet. Det råder således en lättad bevisbörda. Nöj Dig inte med intyg utan påkalla vittnesförhör. Det borde kunna gå vägen och betänk att försäkringsbolaget i stort sett står rättegångskostnaderna, rättsskyddet ersätter nämligen även motpartens dvs försäkringsbolagets egna ombudskostnader om Du förlorar. Så utsikterna är goda om Ditt ombud vet hur han skall agera och det kan bli mycket dyrare för försäkringsbolaget än i fall de omgående ersatt Dig. Lycka till.

Så numer anser fbolag att det per definition inte skall vara möjligt att " dyrka ett lås, dvs låsa upp utan åverkan.. och sen bogsera en bil ?? Vidare så ligger mig veterligen alla EWS koder i styrchippet till motorelektroniken, dvs bara att knata iväg till skroten o köpa en box till en "likadan" bil, köpa ett trimchip på nätet o ut o dyrka bil.. Inga problem altså. Startspärr på BMW är ett skämt,

Dessa tjänstemän borde ställas upp på en rad och ....... en efter en...
Mina nycklar är omkodade sedaan den kom till sverige, jag hade 3nycklar det fattas en och den är avkodad. Men du kommer ändå in i bilen och du kan även sätta på tändningen doch så kan du inte starta den, men jag har heller inte sagt att bilen är körd ifrån min parkering jag vet ju bara att den blivit stulen!!
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Rättskyddet gäller ej vid civilrätt om egen part har initierat stämningen.

Vilket försäkringsbolag har Du som har ett sådant undantag i sin rättskyddsförsäkring? Kan inte erinra mig att det finns något av de större bolaget som har ett sådant undantag.

Satt och bläddrade i en tidning på jobbet idag och fick syn på en artikel om just stölder av nyare bilar.

Han bryter sig in i en Mercedes 500 och programerar om startspärren med en handdator. Det hela tar 13 minuter.

Tidningen va en bilaga till Dagens Industri och hette Nya bilar 2004.
Vet inte om det kanske kan va till nån hjälp i snacket med försäkringsbolaget.
ul
47
ulfpc
520d x-xdrive -15
R1100gs -94
Hej!
Intressant historia, hur har det gått?

Lycka till
Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.