AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.418

Konstigt "tickande" bmw 325 (E30)

Sida 1 av 2
har en 325ik -87 som alltid har tickat (sen jag köpte den)
och det uppträder först vid 3000rpm, vad jag märkte idag när jag skulle köra hem var att den av någon anledning inte tickade något mer... fast då var motorn kall, det har även hänt ca 2 ggr att den bara har slutat att ticka medans jag har kört den och varit knäpptyst i några kilometer för att sedan börja ticka som vanligt.

någon som vet vad detta kan bero på ? (kammen är sliten och ska nog bytas när jag har råd o tid.) tänkte mest på om det var något sätt att få den att ticka mindre utan att renvera toppen ?
Visa användare
40
svenljunga
E30 325ik 87
Jag har en 325 jag oxå och den tickar med men det ska göra det har jag hört det gör det på alla e30 bilarna

Tobbe min bil
Länk
nej det ska det inte... däremot så tickar de flesta av slitage vad jag vet...

Visa användare
40
svenljunga
E30 325ik 87
Jag har inte träffat någon som har en bmw E30 som inte tickar

Tobbe min bil
Länk
men det har jag... tror du att bilarna tickade från fabrik ?
Visa användare
40
svenljunga
E30 325ik 87
Ja det tror jag

Tobbe min bil
Länk
Kl
322
Klabbe
325i Sedan -05
Man cabbe tickar faktiskt inte. Kan inte tänka mig att de ska ticka. Tidigare hade jag en 320 och den tickade inte heller, kanske berodde på att det satt en ny kam då jag köpte den.
Brukar det inte bli bättre om man gör en ventiljustering eller får man väl byta kammen.
MVH
cane
Om jag minns rätt från min gamla 325a så brukar man ställa ventilerna så att det tickar litet grann, motorerna går bäst då.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Min har tickat runt halva Europa och tickat runt en jädra massa mil här hemma! Går ju ändå som en klocka?!
Så jag tänker inte göra nåt åt saken. På sin höjd kanske justera ventiler vid nästa verksadsbesök.

mvh

Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Min 325a tickar inte, eftersom toppen nyligen är renoverad. Men där emot så har mina spirdare en tendens och ticka lite =( Mycket störade ljud så jag ska väl se mig efter ett par andra så jag får en helt tick fri bil =)

Mvh Teres

__
bmw323.cbj.net
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Hej! Jag har haft några E30:s och precis som i Teres fall så har oxå mina bilar tickat från spridarna...om ni tar en mejsel och lägger mot örat och lyssnar på spridarna resp ventilkåpan så kommer ni att upptäcka att i dom flesta fall kommer mesta ljudet från spridarna...det är vanligt och inget att bry sig om...
320-325
jag har splitter ny BMW orginal kam med splitter nya vipper och det tickar allt ändå.... m20b25.. och motorn har´gått 18000mil nu.jag bytte kam vid 17200mil så det ska nog ticka lite ..men ni som har m20 motorn och som det inte tickar för vad kör ni för olja?

jag själv kör på Castrol helsynt Magnetic nånting..

innan körde jag på valvoline helsynt då kan det hända att den tickade lite tystare ,,,, men dom rek ju castrol på bmw..
jag kör på samma olja...

den tidigare oljan var shell helix plus och då var det lite tystare.

ett alternativ kanske kan vara att använda en tjockare olja ?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tja man kan ju pröva Castrol RS 10W60 fast nu till vintern skulle jag nog råda att ta hälften Castrol RS 0W40 + hälften RS 10W60 + byta filtret efter typ 600mil, motorn kan ju knappast bli sämre!

MVH Robban
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Som petri säger: BMW har en tendens att ticka från spridarna. Det är många som tidigare kört andra bilmärken och gått över till BMW som trott att ventilerna tickar, för deras förra bil varit helt tyst, men det är (oftast) bara spridarna...
Min är knäpptyst förutom ett litet gnäckande från genratoremen. Detta trots att kamen aldrig är byt och 25 000 mil på mätaren.
Har Q8 delsyntetisk i den.

____
En bil skall ha minst 6 burkar

Länk
320-325
hmmm grymt konstigt jag börjar bli allvarligt orolig nu ....

det var en ganska dyrt att byta kam jag tror att min nota gick på 10.000kr och efter det var min ekonomi helt kass i flera månader vill inte göra om det igen ...det där med oljeröret är nog en stor bov i dramat men grejen är den att oljeröret fixade jag för ett bra tag sen i sammband vid ett oljebyte då blåste jag igenom det med tryckluft och la det i diselbad sen upprepade jag allt igen och försäkrade mej att alla hål sprutade..

men nu funderar jag på att ta loss ventilkåpan o starta motorn och känna om det verkligen kommer olja från röret..

kan man starta motorn utan ventilkåpa föresten ?
min 520 var tyst också trots 27800 mil, iofs var toppen renoverad!

"Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår."
-Homer Simpson
Visa användare
84
Affrozodiac
BMW 325 Cabrio -94
Tja Tja! Skummat igenom lite??? Har både haft tickande på e28 o e30...men det var rätt lätt att fixa....vipparmarna har en väldigt stor tendens att ticka....men dom ställer man ju lätt in med en 10 o bladmått...går kanske en vecka sen tickar det igen?? det e det som e störande? Någe annat sätt vet i fan!
beror väll på slitage antagligen men bilarna tickade ju inte nya iaf e ju säkert!
att det tickar av slitage var det jag mest trodde på från börjand, det som är konstigt är ju att den har inte har tickat alls några gånger, både med varm o kall motor.

något som ligger löst/fel ?
Min tickar inte om man inte anstränger sig för att höra det. Den är tystare än de flesta andra M20 jag hört. Om ni inte tror mig får ni gärna komma och lyssna :)

Mvh,
Kalle Hansen
FKA nofx16
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.