|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Det varierar.. EML = elektriskt gasspjäll annars manuellt |
|
Paap Reeder |
Hej wadel! Vilket är det runda membranet Du talar om? Har inte hittat nått sånt. Nu har jag inte tagit isär mer än det under svarta kåpan. "" Det jag tror kärvar mest är att det runda membranet i flödeshålet ändrar läge lite med milen , samt det samlas smuts/olja/damm etc. där. Att bara justera membranet samt byta skruvar och göra rent gjorde att de kändes nästan som nya."" Carbex i Vadstena kan fixa rätta kol om de får ett ex som prov. Enligt min erfarenhet är detta med kol en jäkla vetenskap sedan jag försökte göra egna kol till förpumpen i M 535:an. Carbex sade att det måste vara "rätt" material i kolen mht ström, varv o s v. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Hej wadel! En annan fråga. Om man med lupp studerar "borstarna som sitter på armarna" finner man att sista biten på borsten är vinklad mot den yta den glider mot. Borstspetsarna känns vassa. På min "platta" tyckte jag att det fanns en fet hinna av ngt smörjmedel. Jag gjorde som Du rent - inte med isoprop utan kem ren bensin. Nu sprider sig oron att om dessa borstspetsar ändå skulle ha ngn form av smörjning så att de "inte äter upp" skivan. Skivan synes iofs vara "glansartat hård" ... men hur bedömer Du det hela?? MVH /// Paap R |
|
Det runda membranet är den runda platta som öppnar/stänger för flödet. (den man trycker på för att testa återfjädringen med handen) altså den stora runda grejen som syns även när spjället är 100% intakt. Dessa kärvade mest på mina och allt annat stod för en mycket liten del av "kärvningen" ang. borstar så har jag hitils aldrig sett någon logaritmisk kolbana som har smörjning. så äts de upp får de göra det. smörjmedel isolerar dessutom = inte bra. Det finns ledande smörjmedel av varierande grad , MEN då försvinner lite av ideen med en potentiomter :-) , så jag tror ej de skall vara smörjda. "Två ton annars får det vara för min del" |
|
Paap Reeder |
OK wadel /// Paap R |
svardska |
Lyfter denna tråd igen för det är ett mkt intressant mektips! Är det nån annan som vågat sig på Paap´s kirurgiska ingrepp och mött några erfarenheter? |
Paap Reeder |
Hej! Efterklokheten har givit vid handen att om man delar på enheten på ett smartare sätt än vad jag gjorde behöver man inte riskera att "riva av kolen". Tror att wadel gjorde på ett annat sätt än jag. Jag gick som sagt in med en smal instrumentmejsel och "tryckte ner kollektorn" medan jag lyfte av motorkåpan. Peppar peppar så har min spjäll faktiskt funkat i över 50 mil innan vintermössan kom på. MVH /// Paap R |
|
Svardska : var försiktig och ha en ren arbetsyta vid demontering så är det inga problem att riva ner spjällen. *Jag vet folk som säger att det är svårt och att de inte får ihop dom senare , men det är samma folk som säger att det är svårt att byta tändstift. så tror du fixar det utan problem , inte svårare än att ta isär en borrmaskin. FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
|
Följer med spänning denna tråd då jag är på gång att göra just denna operation,känns nervöst som faan.Har än så länge inte fattat hur wadel gjorde men gamle Far som har lindat många elmotorer ska ta sig en titt för säkerhets skull,tyckte sig känna igen Paaps beskrivning vid det känliga läget"passera kol utan skador",tyvärr finns det alldeles för lite tid men skam den som ger sig. Mvh Dic. |
|
|
Hej.. "Renoverade" mina spjällmotorer a la Paap Reeder :) bägge tjöt rätt högljutt , nu är dom tysta och fina (mer distinkta) Märker dock ingen förbättring i vare sig acc eller på gången i övrigt. Känns bra att veta att dom är ok i alla fall. Mvh Skalman |
|
|
Hejsan! Ska nu begå ingreppet att öppna spjällen men inte det svarta locket till elmotorn,vad jag kan förstå så är det bara de fyra stora bultarna som ska upp och att man sedan lyfter hela motordelen tillsammans med en tjockare "aluskiva".Det ena spjället tjuter fin fint på returen och det andra är bara heltrögt.När jag då ska göra själva lyftet,kommer det att fjonga iväg nån del som givetvis är välfjädrad och livsviktig? Försökte "snika" mig in på Bmw i Vällingby med en förfrågan om de hade riktiga verktyg till bultarna(med baktanken att de glatt skulle lossa dessa åt mig).Svaret jag fick var att Bmw lagar aldrig spjällen,de skickas till licencierad BOSCH verkstad där de har licencierade verktyg för dylika ingrepp,finns dock liknande verktyg till en del dieselmotorer(kanske Svardska känner till).Har dessutom hittat ett lagerfett som tål upp till 240°C,kan kanske vara en fördel. Wadel och Skalman,använde ni liten polygrip till bultarna? Mvh Dic. |
|
|
eh njae ? Sitter väll bara vanlig torx och nån mera skruvskalle som inte är så vanlig på bilar men hypervanlig på helikoptrar och i vissa fabrikat av hissar ? Finns små kit med sådana spitziale nycklar , köpte ett för flera år sedan tror det kostade typ 3000:- men då kommer man in i det mesta. Finns ochså billigare (engångs) säkerhetsbitsatser med passande bit. Vad är det egentligen för bultar du menar ? jag tror inte vi har samma skruv på spjälen... jag bytte dock alla mina skruv till insex 12.8 ifall att man öppnar igen ... FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
|
Hej Dic. När jag monterat bort spjällmotorn från insuget så började jag med att lossa den "Svarta" delen, dvs elmotorn. Den sitter med stjärnskruv, 6 st om jag kommer ihåg rätt. Till de övriga Torx bultarna så använda jag en sexkants bits som passade tillräckligt för att lossa dessa. (Inte bra då det på sikt förstör bultskallarna) Mvh Skalman |
|
|
Hej Dic. När jag monterat bort spjällmotorn från insuget så började jag med att lossa den "Svarta" delen, dvs elmotorn. Den sitter med stjärnskruv, 6 st om jag kommer ihåg rätt. Till de övriga Torx bultarna så använda jag en sexkants bits som passade tillräckligt för att lossa dessa. (Inte bra då det på sikt förstör bultskallarna) Mvh Skalman |
|
|
Mina satt definitivt inte med stjärnskruv iaf. , det är en sk. "säkerhetssktuv" som man inte skall kunna öppna utan spitziale verktyg som satt på mina. FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
|
Hmm! Mycket info här,tack så mycket.Kollade på Powertoys länk där det är annorlunda skruvar men är jag fel ute om att inte lyfta på det svarta locket,missar jag nåt väsentligt genom att inte göra det?Vill ju givetvis göra ett komplett ingrepp men fegar lite.Logiskt sett så borde ju "skiten"sitta under alulocket i växelhuset,rätta mig om det är fel. Mvh Dic. |
|
|
Hej Dic. Lyfta definitivt på det svarta locket! Där under kan en mängd fenomen dölja sig....slitna kol, olja/fett på kollektorn, torra lager (genererar ett gnällande ljud vid "vridtestet") Var bara försiktig när du delar den "svarta delen" från "Aluminium delen" använd, som Paap rekomenderar en liten intrument mejsel eller liknande att låsa kollektorn med. * Jag gick som sagt in med en smal instrumentmejsel och "tryckte ner kollektorn" medan jag lyfte av motorkåpan.* Annars följer den med den mycket starka magneten när du delar/lyfter på den "svarta" delen med (om otur) knäckta kol som följd. Mvh Skalman |
|
|
Om nu kolen skulle gå sönder, vara slitna. Vad ska man ersätta dem med? |
|
|
Hej bader! Vet ej vart man hittar nya kol?.... någon som vet??? Mvh Skalman |
|
Paap Reeder |
Hej! Kol hittar du på Carbex. Finns med kontor i 08 samt fabriken i Vadstena. Du måste skicka bitar av dina kol till dem för analys att kolen pressas av rätt pullver. Räkna med att om de inte har storleken på lager så kostar två kol ca 500:- ing. Köper du så är jag intressent på 2 st. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.