AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
7.505

"Förbjudna" bultar på M70

Sida 1 av 3
Paap Reeder
Hej Vinkeltolvor!

Är det någon som skruvat isär något elektroniskt gasspjäll till en M70??...... och sedan fått det att fungera igen!

Vad skall man se upp med??

Är det något som skall justeras?

(Bultarna är ju s k "envägs" som inte skall öppnas)

MVH /// Paap R
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Mycket bra fråga Paap!

Lyfter ditt inlägg då jag själv vill ha ett svar på samma frågeställning.

/BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den
Paap Reeder
Hej!
Har nu pillat isär en dito reserv jag hade.

Sammanfattningsvis kan sägas att man måste vara spik nykter samt att slägga och stämjärn erfordras ej om man skall ge sig ikast med dessa spjällmotorer.

Principen bygger på mekaniken att det är en vanlig elmotor som via en vxllåda vrider spjället.
Motorn snurrar ca 5,5 varv till öppet spjäll.
Rörelsen kontrolleras av en arm med två par borstar som släpar mot olika motståndsskivor....typ LMM- skivan.
Borstarna består av ca 5-7 hårfina kammar som släpar lätt mot resistanserna. Mycket vekare grejor än i en LMM.
Borsthållaren sitter med en torx-skruv och är vridbart monterad på ena änden av spjällaxeln.
Petar man till den så läget ändras eller knycklar man till de hårfina borstarna är man av med 8-tusingar snabbare än på börsen.

Min kolhållare var alldeles geggig och ena kolet gick trögt. Fett från vxllådan tränger in i elektronikdelen. Det är detta faktum som till sist knäcker dessa spjällmotorer....TROR JAG!.

Har nu gjort rent, putsat kollektorn och fettat om lagren.

Imorrn får man sitt betyg. Skall köra den på vä sidas cyl.

MVH /// Paap R
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Hej, hade för mig att jag sett en mer detaljerad länk, men hittade bara denna Länk
på 7er.com
Paap Reeder
Hej powertoy!
Tack för länken.
Var nu ikväll ute på E18 ett antal mil.
Inga problem att ligga på 0,98 i 110 på "öppen väg". Känner mig jäkligt nöjd.
Tidigare var under 1,35 en omöjlighet. Fick 1,43 ToR Kn-p i somras och då gick det lugnt ner och snabbt upp --- ingen skillnad.

Skall nu "renovera" även det andra spjället.

Har nu lärt mig att "handtesta" spjällens kondition.
Vid en snabb och distinkt vridning till fullgasstoppet skall spjället gå tillbaka UTAN ett gnällande ljud.
Gnäller det är motorlagren torra och motorns vridmoment blir inte det rätta.
Spjällen "fladdrar" helt enkelt olika.
Tror jag iaf.

Återkommer med rapport när båda spjällen är renoverade.
Sedan skall de "jämnställas" med 5000 rpm metoden.

MVH /// Paap R
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej Paap...

Kollade mina spjäll på det sätt du beskrev..dvs vred till fullgas
lät sedan spjällen gå tillbaks av sig själva.
Men..vad jag upptäckte var, att bägge spjällen "stannar upp" ca 0.5 sekunder innan de når bottenläget. och med ca 30% kvar innan botten.....är detta ok?

Mvh
Skalman
svardska
Paap mkt intressant!

Som du vet har jag två spjäll liggandes! Vore kul att titta igenom dom tillsammans vid tillfälle.
Jag känner mig lite osäker vid dylika operationer.

Min drar ju alltför mkt bränsle just nu! 1,59 vid senaste tankning.

I en annan tråd bad du mig gå med i stockholmssektionen! Visst! Hur gör jag?

MVH
k´sVärd
It´s my way or the highway
Paap Reeder
Hej!
Har nu definitivt hittat V12:ans själ. Den sitter i spjällmotorerna!!
I går bytte jag det ena spjället som jag "renoverat" och körde som sagt ett test på E 18.
Som jag skrev gick soppaförbr ner markant mot vad jag haft tidigare.
Vid fullgas acc i SD- läget noterade jag dock att M70:an "darrade litet på manchetten" från ca 5000 rpm samt att den inte nådde varvstopp innan den petade i nästa kugg. Den vxlade vid ca 5200. Det gällde 1,2 och 3:an.

Sov på saken en natt och idag "renoverade" jag även det andra spjället - trots att jag egentligen inte märkte "nått olag" med den.
När jag tog isär den var den också litet geggig innuti samt att lagerytorna på motoraxeln var en aning blåanlöpta.

Efter renovering satte jag dit den och det blev en ny provtur.

Nu drar den klockrent till strax över 6000 innan den lägger i nästa kugg.
Gäller 1, 2, och 3:an.

Har nu även synket spjällen.

Jag tror att det är jäkligt viktigt att båda motorerna har ganska lika vridmotstånd för att kunna fungera synkront.

Skalman: Dina spjäll uppför sig inte som mina. Efter min "renovering" går de mycket lika tillbaka. Inget stando eller tvekan.
Det där ljudet jag talade om kommer sig av torrgång i motorlagren tror jag. Ljudet kan lättare provoceras om man vrider fullt lika fort som spjället går tillbaka om Ni förstår.
OBS att inte alltför stort våld får brukas.

"Efter reno känns spjällen mera tighta". En jäkla beskrivning men hoppas Ni förstår.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
Hej svardska!
...glömde en sak.
Gå in på BMWCS.com och där kan Du komma med i "huvudklubben" sedan tar Du bara kontakt med valfri sektion varvid Stkhlm ligger väl nära till hands för Dig.
Ingen extra sektionsavgift tas ut utan med medlemsskapet i BMW Club Schweden kan Du "Välja" sektion.

MVH /// Paap R
mr
302
mr_majzoo
750iL, -90
tjenare paap! du skrev att du synkade spjällen oxå, hur gjorde du det?

mvh: mr_majzoo, BMW 750iL -90
Paap Reeder
Hej majzoo1
Det är det där 5000 rpm -0 förfarandet.
Helst skall man kanske göra strömlöst i 60 min innan för att nolla koderna. Det gjorde inte jag denna gångn.

MVH /// Paap R
mr
302
mr_majzoo
750iL, -90
aha, jo för jag var ju tvungen att gå ut och göra Paap´s lilla test, konstaterade att den ena skrek som om den skulle dö och den andra gick knappt att vrida på alls... huu det konstiga är att jag tycker att bilen går fint bortsett från väldigt orolig tomgång stundtals, så det kan ju bli riktigt bra det här, leve bmwpowers forum!!!!!
skall öva på en defekt som jag har bytt ut tidigare =)

mvh: mr_majzoo, BMW 750iL -90
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jag förstår inte...
Jag förstår inte hur man kontrollerar spjällen , vet ni något som inte jag vet !?!? :-)

Synka... göra strömlöst och sen då ?

"Två ton annars får det vara för min del"
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Gör en spjällrenoverar grej i mektips ! :-) tror ja MÅSTE öppna mina trots att de kostar 11 000:- och att ja inte har några nya.
Går säkert smörja upp dom med slick50 och göra egna sinterlager i kolfiber eller annat kul !
Borstarna går säket också byta (egentillverkade) eller kan man kanske öka på lindningarna så man får riktigt snabb gasrespons :-)

Paap Reeder
Hej!
Det där med spjäll är som med revbensspjäll.. vissa är hårt grillade andra är för råa.

Nu handlar det om ren känsla gränsande till konst:

Jag menar så här manl av min erfarenhet.
Tänk Dig att Du håller ett långt metspö med båda händerna. Du har 30 cm mellan respektive näve.
Händerna är ryggslutet mot lädersätet och flötet är förbrukningsmätaren.
Du kör 110 på öppen rak väg.
Så trycker Du till litet på gasen - + ca 10% - det som händer då är att förbrukningsmäteren d v s flötet åker upp men det Du känner i ryggslutet tycker Du inte att det motsvarar flötets rörelse.

Den mentala utväxlingen slirar på ngt sätt!

Innan jag började med dessa spjäll så kunde jag få min mätare till 3 hur lätt som helst utan att bilen eg "rörde mera på sig".
Nu känner jag mera direkt tryck i ryggslutet utan att mätaren just rör på sig mer än från 1-> 2.

Jäkligt svårt att beskriva det här i korta ordalag.

Ta loss motorn och håll den stadigt i ena näven. Vrid så upprepade gånger på spjället så att Du "övar in" ändlägena. Du vrider på "fjädern" sas.
När Du så proggat muskler och hjärna till rätt ändlägen så vrider Du till snabbt och distinkt några gånger. Uppvridningstid ca 1 sek och så släpper Du taget.
Spjället skall därvid uppträda utan ljud eller andra konster. Gå tillbaka jämnt utan halt eller standon.

När Du tar isär det svarta huset från al-delen så måste Du pillra in en smal eltejpförsedd liten skruvmejsel direkt in på kollektorn för att hålla den nera när Du tar av kåpan ty annars kommmer magneterna - som är jäkligt starka- att dra rotorn genom kolhållaren så att kolen eller hållaren riskerar att skadas eller gå av.

Att göra motorn starkare för att öppna spjällen snabbare tror jag inte på att det skulle ge ngn effekt ty spjällen rör sig mycket snabbare än vad luften hinner reagera på inne i insugskammaren.

MVH /// Paap R
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Ok , nu är det jag som åker ut till verkstan och leker spjällmotor.

Det jag inte fattade var hur själva kontrollen gick till , trodde att de skulle matas med en spänning för att de skulle reagera och inte att man gjorde det "för hand".
Återkommer med en Aktuell Rapport (:-)) om resultatet.

Dock måste jag nog gå steget längre då detta verkar så spännande.
Får mäta tid som de öppnar/Stänger då man matar med olika spänningar och se vart det bär hän.

Paap Reeder
Hej wadel!
Kan vara farligt att lägga + 12 på stift 7-8. Kan bli mos av planetväxeln eftersom det inte finns ngt mekaniskt stopp egentligen.
MVH /// Paap R
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
mjo det har jag nu sett.
Me jag har en sådan nätdel så att spänningen stryps så fort strömmen blir högre än värdet X.
Nu skall jag fortsätta att undersöka dessa manicker.

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Ajaj farligt att läsa om sådant här på internätt , trodde det var något svårt jag skulle göra och var riktigt nervös hela resan till verkstaden.
Aja det ena spjället gick tillbaka lite segare än det andra så tog ner dom i smådelar och gjorde rent ALLT i avfettningsbadet samt smörjde upp med slick50 kullager-grovfett.
Nu går de extremt lätt och drar även mindre ström för att nå det läge gaspedalen bestämmer.

Dock var ena kolet nästan slut så jag fick ta kompisens gamla dammsugare och sno hans kol som naturligtvis INTE passade :-(
Kol visade sig vara porösa och enda sättet att få fram ett nytt passande kol var att rigga upp det i fräsen och plana av några varv. tog nästan en hel timma.
tror det är bra att göra rent kolbanorna med isopropanol el. dylikt.
vart lite skillnad på bilen men den gick väldigt bra redan innan.

Det jag tror kärvar mest är att det runda membranet i flödeshålet ändrar läge lite med milen , samt det samlas smuts/olja/damm etc. där.
Att bara justera membranet samt byta skruvar och göra rent gjorde att de kändes nästan som nya.

Som jag fattat det av kopplingschemat så matar bilen spänning ända tills rätt läge uppnåtts då positionen mäts via 2 logaritmiska kolbanor i spjällhuset
det kan man enkelt kontrollera med multimeter.
Mina var också lätt blåanlöpta vilket är konstigt då det vare sig är högt varvtal eller stor friktion... borde inte bli så.

ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Kan man göra den här operationen på m30 motorn också?

Är det motorn som öppnar gasspjället som vi talar om?
eller luftmängdsmätaren?

Om jag har fattat det hela riktigt..
Ni öppnar och plockar sönder allt, gör rent, smörjer och sätter ihop.. Inga konstigheter?

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Ja det skall gå på m30 och egentligen alla bilar där gasspjället styrs av en elektrisk motor.
inga konstigheter men var lite försiktig för säkerhets skull.
alltid synd om man förstäör något.

hmm.. minns inte hur min m30 var... var det verkligen ett el-gasspjäll ? :-) ..helt innsnöad på m70

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.