AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.723

Alla som kör sänkta 325 Ix Touring E-30?

Sida 1 av 2
Tojne
Vilka sänkfjädrar använder ni, jag hittar inga nånstans på nätet till dessa bilar, måsta jag åka en halvmeter upp från backen?? :-)

// Tojne
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Jag kör på kilens och de sänker lagom mycket.
Säljs av Niklas på www.blab.nu till kanonpris.
Kombinera gärna med ställbara gula Koni och fetare kränghämmare bak (jag kör med Vererra 25mm). DÅ blir det riktigt kul... men CD:n kan man plocka ur, den hackar så förb...
Se min iX i galleriet.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Tojne
Kör du dessa på en 325ix Touring? det är svårt att hitta sänkfjädrar till just Touringen...

Konstig sida den där blab... ej klickbart på fjäderfirman Kilens.. Hur får man kontakt med den där Niklas fanns ju ingen kontaktlänk?... Jo där gästboken:-)...Undrar om det funkar...

Hittade du kränkningshämmarna på samma sida?
Bilstein sprint sägs funka till ix sänkning fram, då de är lite kortare, nån som har erfarenhet av dessa?

Krängarna är väl redan grövre på ix om jag inte minns fel.
Kanske det finns styvare bussningar att styva upp med?

Det är ju vettigt att lägga ner lite energi på väghållningen på ix, annars kan man ju lika gärna köra vanlig 325 ...

// Tojne
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Hmmm... vete rackarn hur det är med touringen.
iX:en har samma krängare som M3 E30 men de är för veka för aktiv körning.
Jag lät Verrera road parts tillverka en åt mig.
Sök mer info om vererra på forumet.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Utan att veta helt säkert så antar jag att alla E30 fjädrar passar på alla E30 rent fysiskt, det som skiljer är höjd och hårdhet. iX väger mer fram pga 4wd och har följdaktligen hårdare fjädrar fram (jfr rwd). Touring väger mer bak och har följdaktligen hårdare fjädrar bak (jfr sedan). Om den teorin stämmer borde du kunna köpa framfjädrar till iX och bakfjädrar till Touring. Men min gissning är att det skulle funka bra med iX sedanfjädrar bak också (om du inte lastar väldigt mycket ofta eller drar mycket husvagn, men då är det kanske inte så listigt att sänka...).

/Spiidfriik spekulerar :-)

Kiip Spiiding!
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Jag vet inte hur det ser ut bak på en vanlig E30 när man sänkt den ordentligt, men jag vet att fram på min iX så går drivaxlarna redan med originalfjädrar inte rakt ut från diffen och möter hjulen, dom pekar svagt uppåt sett från diffen. Det innebär en ännu kraftigare lutning uppåt när man sänker den, förkortar inte det livslängden på drivknutarna rätt hårt?
Med tanke på att en ny drivaxel till iX:en inte är gratis så tänker jag inte göra några förändringar när det gäller höjden på bilen.

BMW 325iX Registry Länk
Tojne
Kan hända att det slits lite men; jag hade på min gamla 2dörrars ix en 50/50 sänkning och vet tyvärr inte vilket fabrikat det var men bilen hade jag köpt -97 och jag pratade nyligen med nuvarande ägare och han har inte problem med slitna drivaxlar.
Då vill jag tilläga att han turbokonverterat den till 500hk!

Han sa att den gick av bara h-vte!! Inga problem med vare sig sänkning drivaxlar eller fördelningslåda utan den hände av de flesta bmwn bara!..

Jag fick mail från blab.com och de hade sänkning till min för 1700kr och det är ju överkomligt...
Bildelsimporten ska ha 3000kr för HR sänkning till min ixT...
Jag väntar på svar från sanksats.com få se va de tar om de har!..

annar blir det Kilens på blab.com hoppas de är bra...

Länk
Tojne
Nu fick jag en konflikt i huvet!!
Blab.com 1700 kr sänkning 35mm...
Bildelsimporten, 3000 k, sänkning 40mm..

Är det de alternativ som finns?..
Kapskiva på biltema 40kr!!..sänkning 60mm!...Plan B!..

//Tojne
Länk
Tojne
Magnus: Väldigt intressant det där med vererra krängarna såg bygget i dina bilder. Bilen bör bli bra stabil på vägen då!

Din bil är väl sänkt 35mm? Det passar ju kalas med 17" fälgar.

Jag såg även en annan detalj på din bil som jag retar mig på: Jag har ju för böveln ingen bakkjol på min kärra under bakkofångaren! Borde väl sitta på touringen åxå?

Dags att ragga delar nu du vet!!

//Tojne
Länk
Tojne
Spiidfriik:
Ja det lät ju logiskt. Har ingen husvagn så det blir inget dragande..har ju ingen dragkrok heller kom jag på :-)

Nä en sportkombi ska det va. ska kontakta sankstas.com igen den här gången via telefon för de hade vettigt pris och sänkning på ix fjädrar.
Sen får det bli antingen Bilstein sprint dämpare eller Gula koni får se vart mitt snåla finska ansikte tänker då:-)

Vart köper ni bussningar till hjulupphängningen för övrigt? Jag ska byta rubbet!

//Tojne
Länk
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Tojne, 500 hästkrafter i en iX låter spännande ;)
Men jag tror att han med lite "inspirerad körning" kan sabba drivlinan, det måste vara ett våldsamt vrid alltså.. (drömma kan man).

Men det låter inte omöjligt att sänka min iX en bit, något jag ska tänka på till våren: Länk

BMW 325iX Registry Länk
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
iXer: Ja, sänkning sliter mer på drivknutarna fram. Hur mycket vet jag dock inte, men min iX köpte jag rejält sänkt och båda ytterknutarna var tokslut (19.000 mil). Men jag tycker de är riktigt billiga. Vilken annan bilfabrikant tillhandahåller kompletta drivaxlar fram för 3000:-/st till en 170hk bil?

Trojne: Kika på dina bakfjädrar så ser du att de inte går att kapa. De är lindade med olika diameter på varje varv. Kilen (eller Lesjöfors som de hette förrut) är bra och hårda, jag kör med såna på min E21 och jag har åkt med Magnus iX. Jag har Bilstein på min iX men jag kommer att byta till Koni Gula (de är dock svindyra till iX). Nog funkar Bilstein bra, men jag vill kunna påverka understyrningen lite genom att justera dämparna.

Kiip Spiiding!
Tojne
Spiidfriik: Jo det är sant jag såg hur bakfjädrarna såg ut när jag satt i nya original då bilen hängde på höger sida, dom går inte att kapa..
Men fram ska det gå för de är lika upptill och ner till, det står nåt om det på iX registry sidan har jag för mig. Helst kapar jag inte men men..
Kan ju bli roligt stuk på bilen med orinal bak å kapat fram.. men å andra sidan ser den inte klok ut nu heller.. hög fram och låg bak.. värsta rallystuket!..

Finns jamex sänkning till ix nånstans, nån som har pejl?

//Tojne
Länk
Tojne
Sådärja! Beställt sänkning från Motornord 1400spänn och 50mm sänkning, det blir bra det!
Nu är det bara dämpare till det, undrar om jag kan använda Sachs dämparna från Motornord eller bottnar dom med sänkningen?

//Tojne
Länk
Tojne
Bilstein Sprint är väl lite kortare? Borde väl funka utan problem...

//Tojne
Länk
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Säkerligen. Jag tror inte det är Sprint på min och de funkar bra trots hyfsad sänkning. Sprint borde bli ännu bättre.

Kiip Spiiding!
Ne
106
Nesor
e30 325 24v T
tja.. undrar om det e vanligt att fjäderbenen fram på ix ger med sig... detta hände på min sambos bil idag... och i sådana fall vart får man tag i ett till vettigt pris... mvh// Rosen

hej jag har en 325ixak ej tourin men jag tror att svar på din fråga
finns på bildelsimporten.se jag var där och köpte lite prylar till
min ix och frågade effter sänkfjädrar till min och han sa att det
har H&R i sitt sortiment pröva där med vänliga hälsningar fralle!
Tojne
Nesor: Kolla med bildelsbasen där finns det mesta, jag fick tag på en fördelningslåda där, bra att ha, utifall att, du vet!

//Tojne
Länk
Tojne
Nu får jag väl skäll!!..
Mitt finska snåla ansikte fick bestämma igen :-) Sachs super gas från Motornord fick det bli till min bil.

Om de bottnar till sänkningsatsen?. Tja, den som lever får väl se..

Om jag inte minns fel så kördes min gamla ix -87 med orginal dämpare på 50/50 mm sänkning och det funkade... tills returdämpningen frm slutade funka...bottnade?.. kanske :-)

//Tojne
Mi
15
Micke Ån
325IX Touring
Funderar på att köpa sänksats från Mekonomen 1900 spänn till min 325IXtouring -89.
Nån som vet nåt om var Mekonomens grejer kommer från?

Micke Breställ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.