AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.727

Laddtryck Turbo Diesel

Sida 1 av 2
Hej!

Jag har en 325 td och har kollat laddtrycket. Laddar 0.7 vid 3300 varv börjar ladda vid 2300 varv. Stämmer det? Hur mkt kan man ladda med orginal turbo "mitsu td0411g"? Har även kcr box. mvh Peter
Måste juh nån som har en diesel med laddtrycks mätare? När har ni fullt laddtryck? Och när börjar de ladda?
bu
19
bulli
524td -89
de går att ladda 1.7
1,7 me orginal turbon??

Vill ha E30 igen!!
bu
19
bulli
524td -89
jo dieslar går ju alltid att ställa upp mer
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Det ställer ju jag mig, med min ynka kunskap, ganska tveksam till.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
jag fick upp min 525tds till 1.3 utan bekymmer så jag tror inte att 1.7 är omöjligt faktiskt. frågan är bara vad man har för avgastryck då?!

Diesel-räsern
men när ska man ha fullt ladd med orginal turbon de vill jag veta.
när man ska ha fullt laddtryck!? när du vill ha högre effekt kanske...?

Vill ha E30 igen!!
Ja men fullt ladd tryck original är 0,7 och vid vilket varvtal ska jag ha det? Har det vid 3300 varv nu ungefär. Vill veta om det ska va så sent tycker man borde ha det tidigare turbon e juh bara en liten flugskit. Har ingen aning på en diesel men på en bensinare som skulle hafft denna turbo skulle vell ladtrycket va fullt vid 2500 rpm iaf.
Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
Efter 1,3 bar, som är maxtryck, så blir det bara värme. Det kvittar om du tar bort wastegaten helt, det blir inte mer än 1,3, kanske 1,4 vid full last.
Anledningen är att mottrycket far i väg, detta resulterar som sagt bara i en sak, värme, inget mer.
Ni som har "ställt på" era turbodieslar vet nog vad jag pratar om, tempen börjar öka, knappt någon effektskillnad,
Vad beträffar din bil, så har du nog ett fel i din laddtrycksreglering. ta en diagnos, antingen på en Boschverkstad eller hos BMW.
Kan vara så enkelt att slangen till MAP sensorn har brustit.

Vill du har mer laddtryck, så är en större turbo samt ett bättre grenrör en god start, Sedan ska du ha mer bränsle, större avgas med mera med mera. Helt plötsligt börjar det kosta stora pengar, precis som vanligt med trimmning.................. Min senaste turbo till den nya Skodapickupen går på ca 15000:-...Dock god för ÖVER 2,5 bar...

MVH Göran dieselmeken Lindgren
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
p_jonsson: Jag vill minnas att jag hade bra laddtryck redan runt 1800-1900 rpm för att gå upp till fullt (orignal 0.7) laddtryck runt 2200rpm. Enligt effektsiffrorna ska ju vridmomentstoppen vara vid 2200rpm på 525tds... så det borde vara där det ska vara ordentligt laddtryck. Med kcr-boxen hade jag istället 1.3 vid samma varvtal.

hoppas du äntligen fick ett bättre svar på varvtalen.

Men som dieselmeken säger så kan det vara slangen till MAP-sensorn som läcker/är sprucken. Den slangen går från undersidan på insugsröret till en givare på vänster fjäderben. Enkel att byta själv...

Jag kopplade in min turbomätare på den slangen med ett t_rör, och lite då och då så sprack den slangen (billig oarmerad gummislang som byttes sedan) till mätaren precis på t-röret och det märktes direkt, för man tappade kanske 70-80Hk direkt kändes det som.

Diesel-räsern
jag har kopplat in min mätare just på den slangen ni säger kan ha spruckigt och jag så inga sprickor i den då? ska kolla igen imorrn. Men vad kan det annars vara. kan turbon vara slut?
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
turbon kan givetvis vara slut. Det kanske är just MAP-sensorn som gett upp?

Wastegaten kan ju ha fastnat i öppet läge. Du säger att du har kcr-box... kan ju helt enkelt vara så att wastegaten har öppnat lite mer än den brukar göra vid originaleffekt och därför fastnat pga att den kommit in på "oanvänt" område... bara en tanke. Kolla om du kommer åt att lossa WG staget (OBS inte ändra på det) och känn på hävarmen till spjället. Ska gå att röra på lätt.

Diesel-räsern
om slangen är hel kan de juh inte va map sensorn för även om den är pajj så borde vell turbon ladda som den ska?
Har kikat på turbon å den glappar inte och blå ryker inte.
Blir att lämna in å köra diagnos om jag inte hittar felet imorrn.

Tack för alla svaren
Har kollat slangen och den e bytt fasst den va hel. Ingen förändring hur den går. Testade nu att koppla in laddtrycksmätaren på slangen till vaccum klockan. Och jag har samma laddtryck där som vid insuget så de kan juh inte va nå läckage. den börjar ladda vid 1900 och slutar vid 3300 och då har den 0,7 bar. Kan de va nått annat än turbon som e fel? Om den nu ska ha 0,7 vid typ 2200 varv. och den har det vid 3300 nu. Kollade även att wastegaten gick lätt och de gjorde den.

kan de va så jävligt att pumpen är så dålig så den inte får nog med avgaser på låga varva....
bu
19
bulli
524td -89
måste man ställa upp pumpen om man ska ställa upp laddtrycket till typ 1 - 1.2 bar ??
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
p_jonsson: när slangen till MAP sensorn går sönder eller just MAP sensorn ger upp så vet ju inte databoxen hur mycket tryck det finns... Och vet inte boxen så kan den ju heller inte ge någon soppa som i sin tur blir att inget laddtryck byggs upp.

Vad säger dieselmeken? är jag inne på rätt spår?

Diesel-räsern
Tog lös slangen till map sensorn idag och då gick bilen sämre men inte så mkt. gick lika dåligt till 3000 sen lite sämre. Ska testa med att byta map sensor med en jag känner få se om de ordnar sig
Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
tarzan325, du är inne på rätt spår.
p_jonsson, nu när du gjort allt detta, så ska jag ge dig det slutgiltiga tipset, det är förmodligen så att du har en rejäl läcka på ditt insugssystem.
Gör så här, provtryck HELA insugssystemet genom att montera på en stos på turbons inlopp. Notera att du måste ha en tät anslutning. jag har gjort en av ett rör samt en slang som går på turbon utan problem. I andra ändan så har jag en vanlig tryckluftanslutning, som jag matar med ett reducerat tryck från en reducerventil.
Du ska kunna få upp trycket till 1,5-2,0 bar plättlätt, men om du har läckage, så pyser det friskt.
Du har nog en slang som är spräckt lite eller i värsta fallen en knäckt intercooler, Ops 325 td HAR ingen intercooler, miss där.
Insugspackningarna ger sig ibland, EGR-ventilen kan läcka, det finns många fel att få. Huvudsaken är att du säkerställer att det är tätt.
Gör detta, får du ingen fason på eländet, så får du ta dig en tripp till min verkstad i Jönköping.

MVH Göran dieselmeken Lindgren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.