AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.100

B12 Alpina 5.7 E38 vs E55 AMG -00 (face-lift)

Sida 1 av 2
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Har kollat lite på dessa för att ev byta till en mera "familjeinriktad" bil, men känner inga som har några erfarenheter av just Alpinan? Främst map prestanda då, den får inte vara märkbart långsammare än min nuvarande.

Att tänka på i övrigt? Lang eller inte?

___
BMW CS #5221
Köp denna slipper du oroa dig :)

Länk

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Om man vill ha en ovanlig bil + lite mer exklusiv (enl. mig) så tycker jag B12:an smäller högre. Lang är ingen nackdel + man får mer utr såsom dubbla rutor, elstyrt baksäte, fotpallar, gardiner för alla bakfönster som std. Jag har kört min ca 1.000 mil under sommaren och det är svårt att åka mer behagligt. Bensinförbrukningen ligger på ca 1.6-1.7. Med takbox (!), full packning + 3 personer så drar den 1.35 med en snittfart på 100 km/h. B12:an är till salu och Asken, Starre, Hasso m.fl. som har åkt och sett bilen kan berätta om skicket.
Lite bilder: Länk

M V H
Stephan

_____
Länk
Visa användare
3.753
Sani
Gustav;
om jag ändå hade pengarna!...

STEPHAN;
Har du åtgärdat allt under "Att göra"-listan i galleriet?
V.v. maila mig ett cirkapris, så skall vi se...
Bilen ser ut att vara fin, men varför säljer du den så snart?!

___
BMW CS #5221
Visa användare
3.753
Sani
Jo förresten: Inget om prestandan på 5.7:an, någon?...

Och parkeringen på 6.0:an Gustav - vågat!

___
BMW CS #5221
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Stephan: Vill du maila vad du hade tänkt dig för B12:an? Jag lär ska köpa en förr eller senare, förr kanske... ;)
ahha, det stämmer. Den där parkeringn kan både frontspoiler och fälgar gå på, oops! Vore synd på den näst sista B12 6,0!
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Sani:
Prestanda och övrig data finner du här:
Länk

Quixotic2:
Bara att ha ägt en B12 borde bli pluspoäng när man hamnar i BMW himlen :DDD
Ni borde ha fått mail nu...

//Stephan

_____
Länk
Visa användare
3.753
Sani
STEPHAN; Det mailet går hem, återkommer imorgon/ikväll.
Men att den tar 6,4s på sig med hela 101 hk mera än en 740i?! Jag hoppas Alpina är överdrivet ödmjuka i sina siffror...

(+ Då är ju faktiskt E55:an snabbare med sina "ynka" 354 hk.)

___
BMW CS #5221
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Sani:
Alpina överdriver alltid lite, jag tycker den ligger närmare 6 sek än 6.5 (iof ganska liten skillnad egentligen men ändå ;))
Eftersom jag ägt en 740 E38 innan och den har ingenting att hämta i jämförelse. på vägen hem från Örebro träffen med BMWCS så jämförde vi lite mellan B12 och starres M3 E46 och i högre hastigheter så tyckte iallafall jag att det inte var någon skillnad i acc och det är ok för en bil som väger strax över 2 ton. Kan nämna att man kan faktiskt ha en normal samtalsröst i 180-200 km/h när man tilltalar de som sitter i baksätet = mäktigt

M V H
Stephan

_____
Länk
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag hade valt Alpinan utan tvekan. Har nosat lite på mercan du nämner tidigare men den känns mest som en taxi med jättemånga hästkrafter.

Efter att ha sett Stephans bil i förra veckan förstår jag varför han köpte den...

My Bimmer is my mistress
STEPHAN:

Visst går din bil bra speciellt i det högra partierna(260+).......
Ta Alpinan.
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Lyssna på E38B12, han har sina ljusa stunder *S*

/BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Alpinan. EN av mina absoluta drömbilar. Stephan är en man med SMAK!.

Mvh,
Kalle

____
Min 320iK: Länk
Visa användare
3.753
Sani
Japp, det verkar vara en kanonbil! Men tyvärr en, som jag inte har råd med.. :-(
Skall hålla utkik efter billigare (sämre?) i Tyskland ist.

___
BMW CS #5221
Ber om ursäkt för att jag var så kortfattad innan,
Telefonen ringde och jag var TVUNGEN att få iväg meddelandet och koppla ned :-)

Nej, men Sani det är klart att du skall ha B12an om du skall har en av dessa bilar, om än inte för att förra E-klasse är en av de fulaste bilar Mercedes byggt (kombin skall vi inte ens snacka om!)
Alpinan kostar nog lite mer att äga men det är det också värt, för snyggare sedan får man leta efter. Trots att den är större lär också Alpinan vara roligare att köra, +så finns det många fina på marknaden just nu!

MVH,
E38B12
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Nofx16:
Tack för komplimangen, man får passa på att berömma den första ägaren för det är tack vare honom som jag äger denna vagn och slapp betala strax över miljonen -98 :DDD

E38B12:
Gillar ditt "nick" ;))) Nån speciell anledning till just det?

Sani:
Jag vet inte vad du hade förväntat dig för prislapp på min bil men det finns B12 för strax över 200´ i DE beroende på vad man vill ha för skick och historik på bilen.

M V H
Stephan

_____
Länk
Stephan,
Du kan få mitt nick om du vill... i byte mot din bil ;-)
Nej, men seriöst... E38 i Alpinautförande är den snyggaste sedan som någonsin byggts och en sådan får det bli även för min del någon gång i livet, problemet är att jag alltid har så sjukt höga krav på specifikationer, skick och utrustning på bilar så det lär bli DYRT (Alpinablå 6.0 med champagnefärgat skinn, blå piping, ortopedstolar, allt utrustning osv. osv. :-)

MVH,
E38B12
Perkka
Heeeh, snyggare bil än Stephans får man leta länge efter... Mercan har absolut ingenting att hämta här.. Men varför ska du sälja finbilen Stephan?

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
gangsta_toth
Fick möjligheten att provåka i en B12 E38 IL i våras förra året, när jag praktiserade på Förenade Bil i Fosie. Den upplevelsen bilen skänkte slår knock på absolut ALLT!! Har tills denna dag inte åkt en bil som känns så stabil i vilka farter som helst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.