|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Det är bara att höja bränsletrycket en smula.. Det går inte åt 66% mer etanol. 30% stämmer bättre. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
gick åt ca 15% mer bränsle för mig och jag höjde även system trycket...andra som kör turbo har beskrivet att dom fetat upp med 25%-30% med bibehållet laddtryck och samma tändnings värde. Hur har du kommet fram med 66% ökning av bränslemängden med bibehållet laddtryck/tändning? Man ska nog inte endast låta lambadan sköta bränsle ökningen(om man har en) utan även öka system trycket alt mappa maskinen för e85. Om man mappar så kan man även bli fri från kallstarts problemen som kan uppkomma. |
|
|
Det har gått åt 66% mer vid en bänkning av turbomaskin. Men ioförsig så kan man köra fetare än 12.5 tack vara att de innehåller syre. Kanske är därför då... Jo så är de nog! |
|
Leibel |
kan man utan att höja bränsle trycket tanka i bara en liten mängd etanol (10/20%) och ställa fram tändningen utan att det spikar? intressant detta! ska tanka etanol i veckan i min 319 med k-jet och kika vad som händer =) |
Leibel |
kör nu 30% etanol i bilen och den går som en klocka med ett par graders vassare tändning! |
|
jag och en kompis körde hela sommare med hans 635a på 100% e85 men då med bara bytta spridare från 745 låg ohmiga. fungerar jätte fint även en hel del strippkörninig blev det. den 22 apr ska vi ner och mappa hoppas det går bra |
|
| Tar upp tråden lite eftersom jag antog att Aldric syftade på sin 318is när han frågade om det går att köra dem på E85. Det går att blanda upp till 40/60-blandning E85/bensin med M42. Inga som helst problem. Har testat. | |
|
skulle va skojj att testa detta, men vem kan mappa sånt bra? å om man har en 30 liters fuelcell så e d ingen höjjdare om den drar ännu mer sås. --- WWW.JK-RACING.SE -Uppe nu! |
|
|
Ni som skulle använda er av Holset HX50, ni har redan aggregat, eller??? Mikael Melander mikael@m-tec.se www.m-tec.se |
|
|
Melander : jo det har jag om du syftade på mig ? MVH/Niklas |
|
|
Det går att blanda 50-50 också, iaf i M20. Har testat en del med det men inte gått över 50-50. Märkte ingen skillnad mot innan iblandning så den klarar nog mer än så också skulle jag tro. Detta är en helt original M20. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Märks de på en orginal bil? Min bil Länk |
|
|
Kört min Touring på 50/50 länge nu men även så pass mkt som 70/30 E85 och BF98:a! Allt jag kan säga är att min bil drar ca 1,06 vid 50/50, och då den är varm har jag bättre vrid och botten och den spinenr som en katt! Helkonvertering är på gång med högre komp osv.. men det får vätna till sommaren. Oktantalet för Ren Etanol AKI ligger på 114 (RON /MON) och AKI på E85 kan variera emellan 98 och 103, dvs den som vi kan tanka på okq8:a osv.. varför AKi oktantalet kan variera så beror på hur mycket vatten det var i Etanolen innan beblandnignen utav de ca 13% BF95 som tillsätts. Etanolen innehåller ca 9% syre. Turbo motorer gynnas speciellt utav E85 då det brinenr kallare och kräver ca 20% mera värme än motsvarande mängd bensin. Energimässigt så behövs det ca 30% mer E85 vid samma förbränning som för BF95. Men med ökat komp och omställd tändnign är det en helt annan sak! |
|
|
hva skjer med olje filmen på sylinder veggene når dere kjører med så fet blanding med etanol? Vet av et tilfelle der fet blanding har vasket ut oljen av sylinderen, og ødelagt stempel ringene.. De var som gummistrikk etterpå.. Men dette var med 98okt bensin.. ---- Motorer uten turbo suger.. ;) WWW.M535T.COM |
|
|
Ola-gut: Att man tvättar bort oljefilme har väl oftast med otäta motorer att göra och för höga turbotryck! OCh inte med soppan i fråga! Sen så är nog antagligast BF98 bättre på att lösa upp olja än Etanol.. |
|
|
Provade att tanka E85 och vanlig 95 igår, cirka 50/50, och det gick utmärkt. Hörde då att OK Q8 redan blandar in etanol i vanliga bensinen, stämmer detta? |
|
|
Darksidedesign: Om jag inte misstar mig helt, vill jag dock är säker på att jag inte gör, så är det lagstadgat om 5% Etanol inblanding i bensinen sedan relativt nyligen. Regeringen vill öka det till 10% men då har det något med Eu:s regelverk att göra som inte vill ritktigt stämma, har jag för mig. Men att OKQ8:a gör det är 100% säkert. |
|
|
Tur att man åker diesel :D Men där har de ju sedan många år hällt grönsaker i den istället.. *hmm* // Erik ---- No real power -just KCR :) |
|
| Heinz: Det finns försök gjorda med tändförhöjda Etanolmotorer med glödstift i. De har ett komp strax ovan 525tds dvsd 23:1. Fast det bränslet finns inte på så många mackar, om ens några alls. Samtidigt är det lite ombyggnation utav en diesel då! | |
|
Föra sommaren körde jag 50/50. Mer gick inte för 391cc spridarna/pumpen jag hadde då inte räckte till för effekten. Hade problem spikningar! Körde då 40 liter 50/50 soppa och 1.5 liter vatten :) med bättre resultat! Hemsida: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.