|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Oakman |
1. Skulle precis köra hem från kompisen. Startade motorn men då började motorn vråla till precis som om jag tryckte på gasen (vilket jag inte gjorde). Öppnade motorhuven och startade igen, samma sak. Min kompis pillade på "gasvajern till motorn" och tjoff så föll den på plats. Den hade tydligen fastnat i nåt läge. Sen startade den normalt. Varför detta? Ska jag smörja ga svajern? Motorn har startat hur bra som helst tills detta... 2. Monterade en gammal gammal kassettradio i bilen idag. Problemet är bara att enheten är något mindre än själva inpassningshålet i panelen. Finns det nån "utfyllsnads-plastdel" att köpa? Isåfall var? Nu kan nämligen enheten röra sig och vara på väg ut och om jag t ex gör en häftig inbromsning. 3. Som bekant läcker min bil olja från en packning mellan motor o växellåda. Det skall åtgärdas snarast, men tills dess... motorolje-checklampan lyser då och då fastän jag kontrollerat att oljenivån ligger bra till. Lyser den bara när oljenivån är för låg eller när den minskat för snabbt? Sålänge jag fyller på olja så det ligger på en bra nivå så är det ingen risk att köra bilen? Tacksam för era svar... ----- // Olof |
Oakman |
Glömde en fråga... 4. Mitt avgassystem är väldigt rostigt och det ser ut att vara på väg att bli ett hål på minst ett ställe. Dock fräser det inte när man startar motorn, och det låter normalt. Uppskattningsvis hur länge kan det hålla? Vad kostar ett nytt, eller möjligen ett på skroten? ----- // Olof |
|
1. Skulle tro att det räcker med att smörja gasvajern. Om inte det hjälper kan du lika gärna köpa en ny. Kan inte kosta mycket... 2. Är inte någon bilstereomänniska (har ju en 2.5liter stereo framför mig :D) men ska inte varje stereo ha en monteringskena som man trycker fast först och sedan trycker man in stereon i den som fastar med små "clips" på sidan. En sökning på bilstereoforumet kanske kan göra dig klokare... (Man kanske kan köpa någon "universalskena") 3. När oljenivån blir för låg börjar lampan lysa, så det är bara att fylla på. Tror att den börjar lysa när oljenivån hammnar under understa strecket på stickan. 4. Avgassystemen på E30 har ju dubbla plåtar så det är nog ingen större fara. Verkar ju som att det bara har gått hål på en plåt i ditt fall. Kan tilläga att ett BMWorginal avgas (sista biten, dämpare) till min 325i kostar ca 2.700kr så det kan inte vara mycket dyrare till din. Mvh, Tryggve - BMW CS #05162 Min bil: Länk |
|
bmwracing |
ett komplett system (från kat) kostar 2500:- hos raka rör. och då är det i rostfritt. länk: Länk |
|
Avgaset har dubbla plåtar. Inte konstigt att det väger som det gör då... Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
Oakman |
OK.. tack för svaren! Tryggvesson: 3. Det är just det att nivån ligger mellan markering 1 och 2 på stickan, vilket den ska göra. Dock läcker ju bilen olja, så det minskar hela tiden. Men det har aldrig gått under den understa markeringen. Och då ska väl inte oljelampan lysa? Men det gör den lite då och då... ----- // Olof |
|
Oljelampan börjar nog lysa innan oljan når lägsta nivån, Som en liten "förvarning". Ska du fixa läckan snart så märker du ju hur det ligger till. Börjar lampan inte lysa mer så är det ju okej. Fyll på olja så fort lampan börjar lysa är mitt råd, tills du fixat läckan. Om lampan fortfarande börjar lysa efter att du fixat oljeläckan är det nog slitna ventiltätningar. Bilen dricker alltså olja, kommer svart rök när man gasar fullt är ett symtom på detta. Detta är lite dyrare. Mvh, Tryggve - BMW CS #05162 Min bil: Länk |
|
Oakman |
Nej, ingen blå/svart/vit rök. Där är allt som det ska. Motorn går som en klocka. Men bilen läcker alltså olja från en packning... ska fixas men måste vänta till den 25:e ;) Problemet med oljelampan är att jag tycker den lyser helt oregelbundet - fastän nivån är bra på oljestickan... men men jag får väl hälla på lite olja då och då helt enkelt. ----- // Olof |
|
Lyser den helt oregelbundet låter det ju som att det kan vara någon givare, eller något annat i checkkontrellen som spökar. Mvh, Tryggve - BMW CS #05162 Min bil: Länk |
|
|
Det sitter en givare som brukar spöka...(nivå givare) Har haft det felet själv.... |
|
|
Japp. Det brukar vara lite fel på nivågivare. Har du råd att INTE köra Tyskt? Länk |
|
Oakman |
OK Tack för era svar Ett till problem: Kupé- samt bagageutrymmesbelysningen funkar inte. Jag köpte nya lampor idag på Mekonomen, men de lyser fortfarande inte. Är det nån säkring som gått? Hur vet jag vilken säkring jag ska byta i boxen? ----- // Olof |
| Du kan se om säkringen är kass. Det är en liten tråd i den, om den är av ska du byta den. Hur du ser vilken det e: Byta de som är av så vet du att alla är hela, står nog i instruktionsboken annars vilken säkring det är. | |
|
Steg 1 vid felsökning: kolla säkringarna ;-) Nu vet du det till nästa gång va, Olof? :DDD Mvh, Kalle ____ Min 320iK: Länk |
|
Oakman |
Jaja, räcker det inte med att du mobbar mig på ICQ? ;) ----- // Olof |
Oakman |
Säkring bytt. Nu funkar kupé- och bagagebelysningen, och även analogklockan! Weeeee...! Dock funkar inte automat-funktionen till förardörren, dvs att lampan ska släckas några sek efter man stängt dörren eller att man vridit om till tändning. Då lyser den hela tiden istället. Nåja nu har jag belysning iaf. Sen lyser den inte till handskfacket men det beror väl på att luckan saknas så att sensorn sitter i "stängt läge" eller nåt.. någon som vet? Iom att jag satte i ny säkring så började även analogklockan ticka igen! Hurra :) ----- // Olof |
Oakman |
Uhmm... blev lite mycket tjat om analogklockan där.. råkade skriva två gånger.. men men, finns ju ingen redigera-funktion här på forumet så.... (forumutvecklaren - känn dig träffad ;)) ----- // Olof |
|
Annars har du ju "S.L.A.K." Säkring Lampa Anslutning Kabel :-) |
|
Oakman |
När jag bytte säkring visade sig ännu en glad nyhet: Varvräknaren fungerar igen! :))) ----- // Olof |
Oakman |
Jo men jag kan ju få lampan att lysa i ett läge, så då ligger ju inte problemet där. Då måste det ligga i "avkännaren" i förardörren eller nåt liknande... ----- // Olof |
Oakman |
Har f ö märkt att bilen inte är jätteglad på att starta om man nyss kört med den. Jag ställde den vid returbilen idag, kom på att jag inte hade några verktyg med mig, så jag sket i det och tänkte köra vidare. Den startade på första försöket, men själva "hackandet" tog längre tid än vid en vanlig start... ----- // Olof |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.