|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Glömde ljuset på idag! :) Finns inte varning för att ljuset är tänt på 535 90 års modeller?, jag provade en 535 92 och där varnade LIGHTS när man öppnar dörren och ljuset är på. | |
|
Jag hade det på min 735i-87 så visst fanns det 1990 men som tillval går säkert att eftermontera vet tyvärr inte hur. Mvh Stephan |
|
|
Tack för det snabba svaret Eftermontera? Då måste man väl uppgradera datorn? I den jag provade kom det upp i checkkontrollen! Kan det vara någon säkring eller krets, systemet känner av om dörrarna är öppna, får varning om dörrar inte är riktigt stängda när jag kör! Huggo |
|
|
Detta borde funka. Länk Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Hmm men jag har ju ingen "kombi" :) Nä skämt åtsido, jag har läst det om halvljusautomatik men var väl lite mer ute och fiskade efter om det finns varning för påslaget ljus i min 90 som det finns i 92an eller om det beror på datalådans version?? Tack ändå! Mvh Huggo |
|
| denna fråga har jag ställt också..även jag har 90:a som inte varnar om lyset är på, väldigt intresserad av om funktionen finns och nåt är kaputt, eller om det helt enkelt inte fanns på årsm 90. | |
| hmm, såg precis vad Stephan735 skrivit..som tillval alltså? det kändes nästan lite sniket..om man har "stora datorn" borde det väl ingå? | |
|
Vi kanske kan få svar på om någon här har en 90 med halvljusvarning. Kan vara att man bytte mjukvara i stora datorn vid något tillfälle mellan 90 och 92! Vit utanpå och röd inuti |
|
|
Jag tror ärligt talat inte det har ett dugg att göra med om du har OBC IV eller analoga klockan. Däremot om du har Check-Control eller ej.... har du/ni det? Mvh Patrik ___ K-na BMWPower meet, Autumn Ed. Länk |
|
|
Om Check-Control är display i instrumentpanelen med styrning från blinkerspaken har jag det.... eller är jag helt fel på det? Massa annan ifno har jag märkt tex om jag rullar med öppen dörr kommer det upp i displayen, temp, genomsnittsförbrukning etc etc mvh Huggo Vit utanpå och röd inuti |
|
|
Ja, precis den. Den finns även utan styrning från blinkersspaken. Den varnar för både det ena och det andra.. ;-) Det mest troliga är, tror jag, att man har olika revisioner på check control, kanske även beroende på vilken marknad bilen är avsedd att säljas på.. Är din svensksåld? Isf har du ju automatiskt halvljus och då anses kanske inte detta vara ett problem = inget pling.. bara en tanke.. Mvh Patrik ___ K-na BMWPower meet, Autumn Ed. Länk |
|
|
Hepp då vet jag att jag har det i alla fall. Det är en importbil som inte har automatljus och jag är inte ute efter att ha det i alla fall utan funktionen "LIGHTS". Det fanns en tråd här i forumet som jag läste som behandlade milställning igentligen men där kunde man få fram mjukvarunummer och version efter lite nyckelvridande och knapptryckande. Kanske detta har med saken att göra? Enligt tidigare inlägg fanns detta på 735 -87 så -90 fanns funktionen i 700 modellen i alla fall. Frågan är nu om det går att aktivera den på något sätt, om den finns på 500 modellen, inget omnämt i instruktionen för datorn som jag läste på "mickes" sida men i instruktionen står tydligen inte allt :) mvh Huggo Vit utanpå och röd inuti |
|
|
Min 735:a var Tyskimporterad utrustad med check-control och OBC III vilket är den äldre stora datorn OBC IV kom till 1988 årsmodell ingen ljusautomatik inkopplad. E32 och E34 är så pass lika varandra att färddator/check-control funktionerna bör vara samma, i instruktionsboken till 7 serie E32-94 så är ljusvarning markerad som tillval men på min utrustningslista finns den inte med som enskilt tillval kanske ingick den med någon annan utrustning? Mvh Stephan |
|
| min är också tysksåld..har även jag checkcontrol, att det skulle vara tillval känns lite skumt faktiskt..på en sån pass "liten" funktion. I min instruktionsbok under check control finns Licht An? uppräknad. | |
|
Då känns det som det borde finnas. Jag har tittat lite på kopplingsschema men inte ännu hittat något... Letar vidare :) Vit utanpå och röd inuti |
|
|
Huggo; Hittade i Auto Motor und Sport nr 21/95 att från 1990 årsmodell har modellerna från 525i och upp akustisk varning för glömda lampor så din borde ha haft funktionen från början. Mvh Stephan |
|
|
Det finns en enkel lösning som garanterat inte är beroende av några varianter på checkkontroll osv. 1st diod och 1st summer, totalt max ett par tior, kopplas mellan t.ex plus på parkeringsljus eller halvljus och tändningsplus (15). Tutar fint när man slår av tändningen med ljuset på. FP |
|
|
Stephan Tack för denna info, då är frågan om någon tidigare ägare kopplat bort den eller någon kabel eller kännare är sönder. Jag har lusläst elschema för att se om checkcontrol har någon matning från belysningen men inte hittat något. Tilläggas kan att checkcontrol inte larmar om jag har "glömt" bakluckan öppen men varnar om en dörr inte är riktigt stängd eller handbromsen är till. Letar vidare :) FP Jo man kan koppla själv men jag tycker att det som finns ska fungera ;) Tack för alla återkopplingar Huggo Vit utanpå och röd inuti |
|
|
Folkes lösning tycker jag verkar eminent, om du inte får till det på annat vis.. Dock är det väl kanske smartas att koppla på halvljuset, om du inte vill ha en bil som småtjuter då du lämnar parkeringsljuset på nån gång! Kanske går att lösa med någon funktion som liknar orginalet, tjuter i typ 10 sek eller vad det nu är? IC-krets? |
|
oktanoholic |
jag har kopplat om till halv automatiskt på en e30 från 84 och det funkar prima.. ingen signal och man slipper glömma lyset på ;) lite jobbigt att skriva beskrivningen här kanske men jag ska fixa upp det snart är jag den första att kopla om till halvautomatiska lysen från en helmanuel? "bmw behöver turbo lika mycket som ett jettplan behöver propeller" |
|
Hmm, tror jag hade bytt bil efter jag skrev mitt förra inlägg.. Kan nu iaf tillägga att en -91'as 535 med stora datorn och Checkkontroll (dom hänger väl ihop, eller?) varnar med en "pling" (samma som halkvarnaren) och en text i displayen i mätarhuset: "licht an?" Jepp, min bil är oxå tyskimport.. // Björn Eriksson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.