AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.234

besiktningsfråga igen om 325

Sida 1 av 2
airman
Nu till en ganska vanlig fråga här på forumet men som jag inte tycker mig ha fått ett bra svar på.

Går det att reg. besiktiga en turbokonverterad bmw 325 från 87 utan att ha tilstånd från generalagenten?

Jan
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hej.............................................................

Svaret är nej.....................

Det går inte att få tillstånd................................. INTE............

Enda möjligheten är att bilen är flyttgodsimporterad i kombination med att du har en snäll, mycket snäll besiktningsman. Men troligen är det inte en flyttgodsimp..

Det enda sättet att få igenom det på är i princip om besiktningsmannen gör fel på ett eller annat sätt. Vilket de nitiska filurerna sällan gör.

Det är problem med det där... Det går inte.... Eller nästan inte..

Men livet är för kort för att låta sig begränsas av bilprovningen..

//Jesper

//Jesper
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Nitiska filurer??????

Jeppe
Visa användare
605
göran
525ixt-94
skyll inte på SBP det är politiker som är
ansvariga för reglementet och politikernas
misstag(?) har 2 grunder:
* Bilindustrin är tunga lobbyister och har lyckats
skaffa sig monopol på vissa saker och därmed
sabbat för entusiasterna.
* Missriktad miljöpolitik är det också när man
bryr sig mer om form än resultat. Jag får t.ex.
INTE byta till en effektivare kat på min bil.

Je
722
Jesper_w
Tja, en besiktningsman som till punkt och pricka följer reglerna kan man väl kalla nitisk, i vissa fall har det ju ingen roll om man inte följer reglerna helt och hållet.

Polarn besiktigade sin hoj, den lät 103,5db............ Men det gick inte igenom, de får låta 103db... Hojen är en helt std 500cc enstånka....

Jag skulle inte få besiktiga min bil med en modernare mycket miljövänligare motor pga att det var 7 hästkrafter mer i den än i min 143HK originalmotor. Det kallar jag nitiskt. Det fyller ingen funktion att hindra sådant som ovanstående.

//Jesper
Visa användare
605
göran
525ixt-94
En standard-MC borde inte ligga ens nära 103dB,
varför inte byta tillbaka till orginalsystemet
innan man besiktar som alla andra bullerpellar
gör.

Motorproblemet var precis det jag tog upp,
men om besiktningsmän skulle börja se mellan
fingrarna och göra egna regler då skulle vi
verkligen hamna i godtycke. Klaga hos din
politiker, starta en lobbygrupp.

Jesperado tipsade tidigare om bilbyggar-
föreningen där har du en kanal att jobba
genom för vettiga regler

/göran,
gubbe/
Je
722
Jesper_w
Kan nämna att MC ifråga är helt STD men han som har den tror att ljudnivån beror på att den gått så många mil så att insatsen är urblåst. Hur som helst så tycker jag det är jäkligt nitiskt att inte släppa igenom hojen...

Hmm, klaga hos politiker... Tja nog kan man göra det alltid.. Men vad får man ut av det?? Är det värt besväret??

hur som helst så tycker jag att det kunde få vara upp till besiktningsmannens egna omdömme, eller att det fanns en separat instutition som skötte de frågor som vi är intresserade av...

//Jesper
Visa användare
605
göran
525ixt-94
jesper_w,

inte tror jag heller att det lönar sig att klaga,
dina synpunkter är glömda innan du talat klart.

Man måste organisera sig och sätta tryck bakom
orden för att få nån i riksdagen att verkligen
lyssna. Kanske är SFRO en väg att få detta tryck,
även om de verkar på leva på marginalen idag:

Länk

Det skulle vara som i Tyskland, man får ändringarna och den nya motoreffekten tydligt inskrivna i registreringsbeviset (Fahrzeugbrief). Sen är det bara att visa upp det om någon kontrollant skulle ifrågasätta modifieringarna. Borde vara samma system inom hela EU tycker jag.

//Sniffer
airman
Så vad jag drar om slutsats om detta så ska man alltså slita av hela kitet före besiktning och sedan sätta dit det igen?
Ett jäkla slit men det kanske det är värt.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Får se hur jävla kul du tycker det är när din sjuka 3-månaders baby vaknar för att nån galning bullrar igång en 103,5 db mc på gården...
Låter den mer än 103db med originaldämpare är den slut, och bör därmed bytas!

Jeppe
Je
722
Jesper_w
Jesperado............. Hmm, är du på G att själv bli en paragrafryttare??

Om jag tycker att det ibland är knöligt och besiktningsmännen är osmidiga ibland så tycker du då att jag har 100% fel.........

//jesper
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Tänker inte kommentera de 103.5 dB utan istället ge SFRO (Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation) en liten skopa! Jag har varit i kontakt med dem och diskuterat en del ombyggnationer:

1. Varför vill dom inte svara på frågor? Allt dom gör är att hänvisa till sin bok och sina publikationer, om svaret inte finns där får man beställa och betala för en besiktning.

2. Varför utgår dom från att den enda bil någon överhuvudtaget skulle vilja bygga är en Hult-Healey med volvokomponenter eller en Lotus Seven med Ford prylar?? Dom är ju helt fixerade, argh, vanlig modifiering var inte deras bord!

3. Om någon har närmare kontakt med dem, snälla, förklara att vi befinnet oss i det tjugoförsta århundradet, det finns andra sätt än att skruva på förgasaren att få ut mer effekt ur en standardkonfiguration.

Jesperado: När ska man egentligen ha nytta av dem om man vill modifiera och trimma sin standardbil? Dom där gamla stofilerna vill ju bara hålla på med historisk racing allihop!! Surpuppor!!
Visa användare
6
Staffan
540iA Touring -02
525i Touring -94
Varför då inte bygga en Seven med de värsta grejer man kan ta från en donator BMW. Helst en smälld 3.8 M5 Nästintill att bara bulta på. Går alla ggr igenom hos SFRO.( Har läst om ennu värre motoralt. som har gått igenom) Och du åker på ställ i 130.... Try It Ljud nivån ska vara HÖG i detta fall....
Visa användare
605
göran
525ixt-94
quixotic2,

har du inte lite fel attityd?
Jag trodde SFRO byggde på entusiasters ideella
arbete, har jag fel? Isf måste man visa intresse
av att vilja engagera sig själv och inte bara vilja
ha det serverat för sig.
De får säkert tusen frågor om året från unga män som
vill trimma sin BMW/Volvo/Trabant. Jag tror både
du och jag skulle bli lite blase efter ett tag.

/göran,
gubbe/
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag är nog så långt från paragrafryttare man kan komma inom mitt jobb utan att begå direkta tjänstefel, men de flesta regler finns faktiskt till för en anledning om man tänker efter. Jag tycker liksom de flesta andra att det inom bilprovningen finns en aning för många sura gamla gubbar som inte viker en tum...

Angående det här med 103db så är det ju trots allt så att det är HÖGT!!!

Tävlar du på bana i t.ex. roadracing får du inte vara i närheten av 103 db!!!!

Jeppe
Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
tex motocross och långlopp där ligger gränsen på 110 dB :)

323i -81, 745iA -86, 535iA -86, 318iS -88, 323i -84, 323iA -86
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Göran: Jo, ja, det kan nog vara sant att jag gick på lite väl i början, men jag tycker ändå att de skulle behöva jobba lite på sin attityd och "marknadsmässighet". Jag fick lite känslan av att de jag pratade med var samma gäng killar som en gång startade föreningen (inget ont i det) men som nu med fasa såg en anstormning av yngre och galnare förmågor som med allehanda påhitt skulle kunan sätta deras "unika status" hos diverse myndigheter på det hala. Med andra ord, om de släppte in och lät oss rumstrera om i deras organisation eller med deras goda minne bygga fordon som visar sig vara olagliga eller farliga, så riskerar de (vilket de ju ändå gör på andra sätt) att bli av med möjligheterna att bygga sevenkopior bilar med b20....

Om man nu ska vara lite elak och utmanande alltså! Är dte någon som själv har varit i kontakt med dem och haft några erfarenheter utöver mina egna?

Besök Länk
Je
722
Jesper_w
Hej.....................

Jag har varit i kontakt med dem vid ett flertal tillfälle gällandes registreringsbesiktning och blivit OTREVLIGT bemött....... Allra helst av karln som är huvudansvarig för hur man får ändra motorer effekt osv... Heter han månne Lasse??

AHA, nu kom jag på en sak.... Jag ska no ta och lägga ut nummret till honom på diverse motorforum så han blir nedringd och får lov att svara på en massa frågor. Hmm, är det inte till och med så att de har skyldighet att lämna ut kopior på LAGTEXTER OCH liknande.

//Jesper
Bj
357
Bjale_racing
325i 24v 93a
jag skrev ett inlägg här i går,vart fan tog det vägen????

D är fegt o släppa gasen!
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Jo, ja, det där är ju också ett problem, dom vill ju helst inte hjälpa till när man behöver det, utan koncentrerar sig på att sälja in och utföra besiktningar. Dom har ju iofs. en bok, men den är ju inte särskilt modern eller uppdaterad (inte den jag har iaf.) och innehåller lite väl mycket "USA motorer" för min del.

Men jag tycker inte vi ska publicera några e-post adresser eller namn, det lär knappast bättra på situationen. De skulle verkligen behöva lite friskt blod i sina led (eftersom organisationen verkligen behövs och behöver leva kvar) så om någon känner sig manad att ta upp dialogen, gå in på Länk och maila dem. Förvänta er dock inga svar å det snaraste... tänk, ett fungerande SFRO skulle kunna göra underverk för alla bilentusiaster i vårt avlånga land!

Besök Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.