AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.859

Slutsteg slår ifrån vid låg volym

Sida 3 av 3
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Glömt att säga en sak.
Jag har ju ett aktivt filter innan steget. Kan det var det som är trasigt? Går det att mäta det på nåt sätt?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Ja, det kan det i och för sig, men det är väl knappast mer troligt än att slutsteget är trasigt. Men det är ju enkelt att kontrollera. Kör med bara huvudenhet, dra signal kabel direkt till slutsteget och spela så får du väl se om problemet försvinner. Eventuellt får du skaffa ett skarvdon så du kan koppla i hop kabeln från huvudenhet till filter med kabeln från filtret till slutsteget, om inte kabellängderna är tillräckliga. Ett skarvdon kostar en tia på Biltema.
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Har testat utan filtret nu och det blir samma sak. Förra helgen monterade jag ur batteriet och tog bort steget och skulle testa med ett annat steg då jag upptäcker att en lågnivåkabel ligger med sina ändar lös i bagaget..(andra änden sitter fast i CDenheten) Det är alltså 2 lågnivåkablar dragna bakåt till bagaget från CDenheten. Den ena sitter i steget och den andra ligger bara lös under bagagemattan pga att steget eller filtret hade inte 2 ingångar. Kan det nu vara så enkelt bara att lågnivå kabeln legat och slagit ihop med varandra så att steget stängts av pga detta? Är det någon som vet om ett steg funkar så att protectionfunktionen aktiveras om en lågnivåkabel kortsluter? Alltså att vänster och högerkanal i den kabeln stöter ihop med varandra ibland eftersom den ändan legat lös där under bagagemattan. Hoppas ni förstår vad jag menar. Det har ju visat sig att då jag startat bilen då den är kall så har jag kunnat köra i 15-20 min utan att steget slår ifrån överhuvudtaget. Sedan börjar det jävlas..och då har jag lagt märke till att det slagit ifrån ibland vid kraftiga gupp. Men logiskt sett borde ju steget slagit ifrån redan från start vid körning i gupp. Det är så ologiskt fel det som händer. Naturligtvis så var det andra steget jag lånade trasigt så det får jag inget ljud ur :(
No
5.161
Nockenwelle
I princip bör ju ett slutsteg kunna ha en protect-funktion som känner av om det kommer olämpliga insignaler, men exakt hur det fungerar på ditt steg vet jag inte. Om en kabel kortsluts så kan naturligtvis konstiga saker inträffa.
I vilket fall bör ju inte en lågnivåkabel ligga och skräpa. Ta bort den eller koppla in den där den skall vara.
Ingenting på ingången/lågnivån kan göra att steget drar för mycket ström och att skyddskretsarna aktiveras, det ligger med 99% säkerhet i sjäva slutstegen och/eller belastningen.
Fel uppstår ju tyvärr, det är väl bara att konstatera att nånting fallerar i steget under drift.

FP
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Tanken är att jag ska koppla in båda kablarna då jag köpt ett filter som har 2 ingångar så jag kan justera framsystemet och basen var för sig. Därför ligger den kabeln lös. Men nu har jag tejpat över kontakterna och har nu vart och köpa nya kabelskor och ska testa att koppla in mitt steg och se om det berodde på det. Men med tanke på att är så skumt fel så tror jag inte det beror på lågnivåkabeln. Men som sagt jag ska ut och testa nu igen. Om det nu är fel på steget skulle det vara intressant att veta vad jag ska mäta för att se vad som är trasigt. Jag tänkte isåfall öppna på steget och mäta. Tips på vad jag ska mäta och vad det ska vara för värden på respektive ställe ?
No
5.161
Nockenwelle
OK, så den lösa kabeln går alltså till din huvudenhet, som i sin tur har haft lågnivåkabel till filtret, som i sin tur har lågnivåkabel till slutsteget.
Då torde kabeln inte ha med protectkretsen att göra. Att en kortslutning skulle orsaka någon spänningsspik som vandrar genom huvudenheten och filtret för att slutligen bli en så hög insignal till slutsteget att det försöker leverera mer ström än vad skyddskretsarna gillar, ja det verkar minst sagt långsökt.
Dessutom är oftast utimpedansen på en lågnivåutgång så pass hög att en kortslutning inte genererar några större strömmar. I vilket fall är det bättre att kablarna är isolerade.
Synd att det lånade steget var trasigt. Det logiska är ju att testa med ett annat steg i detta läge.
Visst kan man öppna och mäta, men det är nog inte så lätt att beskriva över internet, såvida du inte har turen att få tag i någon som gjort det på just den typ av slutsteg som du har.
No
5.161
Nockenwelle
Ett tilläg, om det är ett fel som bara uppstår då och då kan det ändå var svårt att mäta sig fram till det, även om man vet någorlunda väl hur steget är uppbyggt. Visst kan man sitta och mäta på exempelvis de passiva komponenterna, men felet kan ju lika väl ligga i någon IC och då måste du veta vad just den IC:n gör.
Jag skulle tro att få bilstereobutiker mäter särskilt mycket på slutsteg som uppvisar den typ av fel du beskriver, såvida de inte känner igen just detta fel och fått veta av generalagenten vad som kan vara orsaken.
De allra flesta skulle nog helt enkelt koppla in ett annat steg och testa. Fungerar det bra med ett annat steg, så skulle de nog i de flesta fall konstatera att det inte är värt att försöka laga, utan rekommendera ett nytt. Det gör de inte bara för att de vill sälja nytt, utan felsökning, byte av komponenter (i den mån det över huvud taget går, beroende på kretskortslayout m m), tid för att hantera ärendet osv kostar ofta mer än ett nytt steg.
Undantag skulle vara mycket dyra slutsteg, eller om det rör sig om en känd defekt, men som det är ganska lätt att laga (vilket möjligen kan vara fallet om det hänt andra ägare av just detta steg).
Klokt talat.

FP
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Ja det torde bli till att köpa ett nytt steg. Om det nu inte är något som man kan se med blotta ögat inuti steget som är glappt eller någon dålig lödning. Steget följde med bilen då jag köpte den. Skulle tippa på att steget är från 98-99 nångång. Om det är någon av er som vill sälja ett 4kanaligt steg som jag kan ha till mitt framsystem och min 12" bas så hojta gärna till.
No
5.161
Nockenwelle
Visst, det kan vara värt att öppna steget och se om det finns några synliga skador. det är kanske inte så troligt, men det kan ju inträffa. Själv råkade jag en gång ut för att en lågnivåingång på en hem-förstärkare slutade fungera. Det visade sig vara just en lödning som get upp, vilket egentligen berodde på att chassi-honan inte satt särskilt stabilt. Därigenom uppstod rörelser i den när man kopplade i och ur kablar, vilket gjorde att lödningen på kretskortet rakt bakom kontaktdonet utsattes för påfrestningar, som ledde till brottet.
Sånt är nog relativt ovanligt, men det är ju gratis att öppna slutsteget, så varför inte göra det.
No
5.161
Nockenwelle
Visst, det kan vara värt att öppna steget och se om det finns några synliga skador. det är kanske inte så troligt, men det kan ju inträffa. Själv råkade jag en gång ut för att en lågnivåingång på en hem-förstärkare slutade fungera. Det visade sig vara just en lödning som get upp, vilket egentligen berodde på att chassi-honan inte satt särskilt stabilt. Därigenom uppstod rörelser i den när man kopplade i och ur kablar, vilket gjorde att lödningen på kretskortet rakt bakom kontaktdonet utsattes för påfrestningar, som ledde till brottet.
Sånt är nog relativt ovanligt, men det är ju gratis att öppna slutsteget, så varför inte göra det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.