AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.860

Slutsteg slår ifrån vid låg volym

Sida 1 av 3
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Jag har ett Alpine slutsteg som sitter monterat i bagaget på min bil. Det är så att steget slår ifrån vid en viss volym nivå..men bara ibland. Jag blir inte klok på detta. Jag har mätt spänningen på remoten vid rätt hög volym och den ligger på 10,4 volt då bilen är avstängd och på slutsteget ligger det på kring 11,7 vid avstängd bil. Någon som har tips om vad som är problemet?

///Daniel

Länk
Låga spänningar.
Det är spänningen på kraftingången på steget som är intressant.
Inte under 12V vid avstängd motor, och runt 13,5V eller bättre vid laddande generator.

FP
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Folke: Okej, så vad är ditt tips så jag kan få upp spänningen? Och vad kan det bero på att jag har för låg?

///Daniel

Länk
Möjligen defekt batteri (en cell kortsluten), för klena kablar, defekt laddning. Mät direkt på batteriet och jämför, runt 12,5V avstängt och runt 14V vid laddning.

FP
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Tack! Ska kolla upp detta.

Har jag bara tex framsystemet inkopplat på steget och krämar på så slår det aldrig ifrån. Då jag har både basen och framsystemet påkopplat på steget så slår det ifrån vid lite högre volym då jag kör bilen , det distar dock inte.

///Daniel

Länk
Kolla även att strömkabeln fram till huvudenheten är lagom tjocklek på, brukar kunna ställa till det. Det räcker säkert med en 8mm^2 kabel.
Huvudenheten kan väl som max dra runt 5A eller nåt (säkrad med 10A tror jag), en 1,5mm2 kabel klarar lätt upp mot 10A utan nåt större spänningsfall. 8mm2 verkar lite overkill.
Du har inte för låg impedans på högtalarna, för många parallella element eller nåt liknade, då kan steget slå ifrån pga detta.
Dock måste spänningen upp på stegets anslutning.

FP
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Det är ett 4kanals steg jag har och jag kör framsystemet ( 5,25 tums coustic element och 1 tums coustic diskanter) på 2 kanaler och jag kör basen som är på 4 ohm bryggat över de 2 kanalerna som är lediga.

///Daniel

Länk
Bashögtalaren har ?? ohm impedans? Bör ha minst 4ohm, helst 8ohm. Alla högtalare dyker ner runt halva sitt nominella värde eller lägre på en eller ett par frekvenser, detta lastar ner stegen som då kan slå ifrån. Viktigt med stabil spänning också på ingången från batteriet, låg spänning ger högre ström in än normalt, vilket ger ännu mera spänningsfall osv.

FP
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Det är 4ohms bas som jag skrev tidigare eller så förklarade jag som en kråka :)
Ska jag mäta spänningen över batteriet med och utan laddning med stereo på eller stereo av? Om på...vilken vilken volym typ?

///Daniel

Länk
OK 4 ohm såg jag nu! Mät spänningen med spelaren igång på rätt hög nivå. Mät både direkt på batteriet och sedan på spänningsingången på steget, skall inte skilja nåt nämnvärt. Om det skiljer så har du spänningsfall i kablar och kopplingar, säkringshållare osv. Kolla även så jordningen till steget är OK, det går lika mycket ström här.

FP
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Skulle det vara fel på kablarna på steget, t.ex för klena så skulle den troligtvis slå av på högre volym istället för på låg volym! Jag skulle gissa på att en cell har gått, batteriet består av 6 celler a lá 2v var! Iofs så verkar ju det kanske också lite skumt, men lycka till med felsökningen!

//Simon
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Jag har inte felsökt ännu med spänningen. Men nu kan jag bara konstatera att det ÄR batteriet. Bilen startar inte idag. Den orkar inte gå igång. Måste ju vara batteriet, eller hur?
Tips på vad jag ska köpa för batteri som klarar att jag har slutsteg , och som passar med rätt mått ? BMW orginalbatteri? Amperestyrka?
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Köpte nytt batteri idag på BMW. 75 Ah BMW orginal. Nu kan jag säga att det går bra att poppa igen. Och bilen startar på en tusendel nästan ;) . Det blev en otroooooolig skillnad.

///Daniel

Länk
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Jag borde nog ha sagt "ta i trä" . Det fungerade ett tag med stereon..men nu slår slutsteget ifrån igen vid en viss nivå av volym.Jag tokspelade högt ikväll och det funkade klockrent i kanske 15-20 min då jag körde bilen..sen börjar det slå ifrån ocj jag måste sänka volymen till cirka 15 så att den inte slår ifrån. Kan det vara generator eller laddregulatorn som är paj? :(
Hur mäter man spänningen på dessa?
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Vad har du för kablar till steget? Både jord och plus?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
På många slutsteg finns det lampor som lyser då skyddskretsarna aktiveras. Likaså brukar kan det finnas någon lampa som talar om att steget är på (dvs att det har 12 V och jord, samt signal på remoten). Om möjligt vore det bra om du kunde återskapa felet medan du står vid skuffen och ser på steget, förutsatt att dylika lampor finns på steget.
Det vore ett bra första steg i felsökningen, för endera visar dom på vad som kan vara fel, eller så kan man åtminstone utesluta en del alternativ.
Att stereon slår i från kan ju vara helt naturligt om steget belastas hårt. Om du har en bas på 4 Ohm bryggkopplat så utsätts respektive kanal (av de två som går till basen) för en last om 2 Ohm. Spelar du då högt kan steget bli varmt. En variant är också att testa att koppla basen "normalt" på steget (antar att det finns separata gaininställningar för respektive kanal).
Att batteriet var i behov av byte verkar ju troligt, men mät för säkerhets skull upp spänningen igen. Det kan ju vara mer än ett fel som spökar.
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Steget är av märket Alpine. Det lyser grönt på steget om jag tittar på det då jag spelar och lyser rött då det slår ifrån. Har kopplat ett framsystem på 2 kanaler i stereo och basen som är åp 4 ohm har jag bryggat över de 2 resterande kanalerna. Det är alltså ett 4kanaligt stegt. Det är inte så lätt att mäta detta där jag har bilen just nu eftersom jag inte vill vräka på hög volym för det är rätt pinsamt att stå och tokspela på ett bostadsområde. Får leta upp nåt ställe där det inte finns folk. Steget är inte bryggat i 2 ohm. Det är bryggat i 4 ohm. 2 kanaler som jag bryggar 4ohms basen över kan ju bara bli 4ohm..eller hur?
Detta fenomen verkar inte uppstå då jag bara har framsystemet inkopplat. Jag tänkte gå ut och mäta spänningen nu över batteriet då jag spelar och har bilen igång ..samt mäta spänningen om jag gasar lite. Det stämmer att det finns separata gaininställnngar för respektive kanal. Eller per 2 kanaler är det väl tror jag. Verkar som om steget blir över hettat, men det borde det inte alls bli eftersom jag inte alls spelar direkt högt.

///Daniel

Länk
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Angående kablarna till strömmatningen så är dom över 16mm2

///Daniel

Länk
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Testade att mäta lite snabbt ikväll.
Spelade på väldigt hög volym..30.
Då var spänningen över steget 13,8 volt och då var bilen igång på tomgång. Mao laddar som det ska? Kanske steget som är paj då?

///Daniel

Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Vid bryggkoppling är visserligen högtalarens impedans densamma som vid vanlig koppling, men eftersom två kanaler delar på denna impedans blir det 2 Ohm för repsektive kanal.
Det normala är att slutstegen klarar en viss lägsta impedans vid "normal" koppling, men vid bryggkoppling dubblas den lägsta tillåtna impedansen.
Nu skall det i och för sig sägas att slutsteg normalt klarar att driva en 4 Ohms högtalare bryggat, så din konfiguration borde fungera bra.
Din spänningsmätning tyder ju på att du nu (till skillnad från tidigare) har tillräcklig matningsspänning.
Är det först vid långvarig (mer än 5 minuter) spelning på hög volym som steget slår i från, eller händer det i andra situationer också?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.