AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.861

Slutsteg slår ifrån vid låg volym

Sida 2 av 3
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Några tillägg:

Som nämnts ovan bör ett slutsteg normalt klara att driva en 4 Ohms bas bryggat, men bryggkoppling innebär ändock att man lägger sig närmare gränsen för vad slutsteget klarar. I praktiken bestäms inte en bashögtalares impedans endast av baselementet. Det påverkas också av den låda som baselementet sitter monterat i. Dessutom skall man komma ihåg att den angivna impedansen är nominell. Fasvridningar och dynamiska belastningar kan göra att högtalaren drar mer ström än vad den nominella impedansen antyder.
Om du provar att köra basen icke-bryggat ett tag, och då slipper problemet, så lär det nog vara så att steget slår ifrån vid belastning då det bryggkopplas. Om det skulle vara så, behöver inte det betyda att det är fel på steget, det kan också vara högtalaren, eller kombinationer av steg, element och låda.
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Steget jag har heter Alpine 3552 om det kan vara till någon hjälp.
4kanaligt steg med separata gaincontrols. Ska se om jag hittar något på nätet. Jag mätte bara spänningen nu senast bara i 2-3 minuter på tomgång då jag spelade högt. Det är efter 15-20 minuter då jag kör bilen som det börjar slå ifrån. Kanske inte funkar att brygga?

///Daniel

Länk
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Men om jag kör basen ickebryggat..blir det inte snebelastning då?

///Daniel

Länk
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Tydligen finns det dom som har samma problem med samma märke! Kolla länken..
Länk

Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Jag har nu testat att koppla bort basen och bara köra framsystemet men samma fenomen uppstår. Jag har även mätt spänningen på både remote och på matningen samtidigt som det slår ifrån. Och spänningen förändras inte då det slår ifrån. Någon som har nån aning? Fel på steget?
No
5.161
Nockenwelle
Tja, det låter som om det är något steget. Det kan ju dock också vara talspolen på någon av högtalarna som är delvis korsluten, varvid steget lastas ned, men det går ju enkelt att mäta. Det är nog inte särskitl troligt, men eftersom det är lätt att mäta så kan man ju börja med det.
Om det finns garanti kvar på steget tycker jag dock inte att du skall fundera mer, utan kontakta firman som sålt det.

Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Steget är äldre än 99 så det finns ingen garanti. Kanske lönar sig att lämna in det på lagning om det är allt för dyrt.
Hur mäter jag om elementen är korrekta?
No
5.161
Nockenwelle
De flesta digitalmultimetrar har en möjlighet att mäta resistans. Billiga multimetrar är kanske inte så exakta vid låga resistanser, men det är inte så noga om det slår på en halv ohm hit eller dit i detta fall.
Koppla loss högtalarkablarna från slutsteget och mät direkt på kablarna. Normalt sett bör en 4 Ohms högtalare ha en DC-resistans som är knappt 4 Ohm. För säkerhets skull kan det också vara bra att mäta efter filtret till framsystemet. Det kan finnas en kondensator som tar bort lågbasen från framsystemet (men det är mycket ovanligt). I så fall blir DC-resistansen enormt hög. Mät direkt på högtalarkablarna som du kopplat loss från filtret.

th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Foppa: Som jag sa tidigare så har jag lovat att hjälpa dig! Kan ta in steget för en kostnads fri kontroll! Känner några som sysslar enbart med att fixa elektronik! blir inga dyra summer om vi upptäker nått simplare fel eller så! Nått symboliskt för jobbet + matriel!

MVH
Johan
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Ska testa mäta resistansen över alla kablar och se om det är lika på alla. Ska även testa ett annat 4kanaligt steg och se om det funkar. Funkar det så är ju mitt paj.

Theprophet..yes det blir nog att lämna in steget till dig =)
No
5.161
Nockenwelle
Att testa med ett annat steg är ju ett bra alternativ.
En sak till, jag vet inte om du använt bilens original högtalarkablar eller dragit egna, men det kan ju också vara så att någon högtalarkabel skavts mot karossplåt och därför har en kortslutning som uppstår av och till, vilket får skyddskretsarna på steget att gå in. Om du ändå mäter högtalarnas resistans kan du passa på att mäta varje enskild ledare i högtalarkablaget mot karossjord. Här skall givetvis resistansen var nästan oändligt stor.
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Nockenwelle : Tack för tipset! Ska även göra det. Jag har helt nydragna kablar. Det var likadant med förra kablarna. Har svårt att tro att något kortsluter eftersom detta händer till och från även då jag står stilla med bilen.Om det enbart uppstår då man kör då hade jag kunnat tänka mig att det är något som kortsluter genom att en kabel är skavd.
No
5.161
Nockenwelle
Jag har också svårt att tro att det rör sig om kablarna om dee är nydragna, men om man ändå mäter högtalarna så är det ju inte många minuters extraarbete att mäta kablarna också.
Själv tror jag mer på att slutsteget är orsaken, men det är ju enkelt att kolla högtalarkablarna, så varför inte göra det.
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Har nu mätt resistansen över högtalarna och över vänsterkanal på framsystem är det 3,5 ohm. Likadant på höger kanal.
Över basen är det 1,9 ohm. Givetvis mätte jag med kablarna lossade från steget. Det är ingen kontakt med jord till någon av kablarna så det är lugnt. Problemet blir alltså även då jag bara har framsystemet inkopplat på steget.
No
5.161
Nockenwelle
Impedansen över basen är låg. Kör du bryggat på 1,9 Ohm kan det definitivt bli en svår last för steget, även om det är svårt att säga vilken impedans basen i realiteten kommer att uppvisa i det frekvensregister som den matas med musiksignal. Nu hade du ju problemen även med basen bortkopplad, så det måste ju vara något annat också.
Framsystemets 3,5 Ohm är nog rätt normal DC-impedans. Har du provat ännu med något annat slutsteg.
Det är ändå bra att ha mätt detta. Är det något fel på högtalarna eller kablaget kan man ju skada slutsteget. Den man lånar ett slutsteg av kanske inte blir så glad i sådana fall.
De värden du mätt upp tyder i alla fall på att ett slutsteg inte skall ta skada, även om basens låga impedans kan orsaka just att skyddskretsarna bryter.
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Kanske det är dubbla talspolar på basen ?
Kanske därför det blev 1,9 ohm
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Har ännu ej testat annat steg. Det blir någon dag denna vecka troligtvis.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Har du reaktans mätare på samma intrument? För Resistansen är ju bara en del Av Impedansen! Riktiga impedansen defineras X = sqr(R2 + Xc2) I seriekoppling

X = impedasne i ohm
R = Resistansen i kvadrat
Xc = Kondensatorns Reaktans i kvadrat
sqr = Square root = Roten ur

Där har ni det..
No
5.161
Nockenwelle
Reaktansen hos en högtalare påverkas främst av talspolen, dvs en induktiv last. I filtren sitter det ju däremot kondensatorer, vilka ger en sjunkande impedans vid ökande frekvens. Impedansen hos en spole ökar med frekvensen, vilket innebär att den är som lägst vid 0 Hz, vilket är vad en normal digitalmultimeter mäter. Den mätning som gjorts här är främst för att se om det finns någon partiell kortslutning, så att inte ett annat steg skadas om man testar med det.
Exakt hur högtalarens impedansförlopp ser ut beror till stor del på lådan den sitter i.
3,5 Ohm i DC-resistans hos ett framsystem tyder i alla fall på att talspolarna där är OK. Basens låga resistans är lite mer förvånande, men om det rör sig oom ett system medd exempelvis dubbla talspolar kan det ju bli låga impedanser beroende på hur de kopplas. Det finns ju basar med dubbla talspolar på vardera 2 Ohm. Parallellkopplas de så krävs det ett mycket bra slutsteg för att driva den högtalaren.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Nockenwelle! Helt klart! Tänkte mest klargöra det för de andra.. du kan ju tydligen detta med så =)

Tror garanterat att det är nå glapp i nån kontakt eller nått i steget.. för det verkade så då jag kände på grejerna här förut.. eller så är det värmerelaterat! Ska nästan bli roligt att bryta upp det sen här och se vad det kan vara!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.