|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Härligt, men du får berätta mer om att entusiastförsäkra en E32 :) | |
|
Får ordna bilder på eländet till helgen när det är ljust medan man är hemma :) Entusiastförsäkring ska väl gå så länge bilen är 20 år eller äldre, man följer begränsningarna för när och hur man får använda den, samt har en annan bil som kan antas vara "bruksbil". Dock trodde jag att det brukar krävas att en besiktningsman kommer och kollar på bilen. T ex får den då inte vara rostig. Så trodde jag det var iaf, generellt. Sen kanske det skiljer lite från bolag till bolag. Vet att folk börjat få entusiastförsäkringar på sina M5 E34 nu iaf. Så TRODDE jag att det funkade, men lite har man väl gjort bort sig =) |
|
|
Visst går det att entusiastförsäkra en E32 idag, men det krävs att bilen är i fint skick och den får såklart inte användas som bruksbil. Jag känner till en riktig fin lågmilad 750-92 som är entusiastförsäkrad idag BMW CS #5139 |
|
|
Nu har jag lagt upp lite bilder, främst på skavankerna, på min profil: Länk Får ta tillbaka det jag skrev om att den åtminstone gick bra. Den gick väldigt fint när jag köpte den, startade direkt också. Men när det var dags att ta ut den på en tur när jag väl kommit hem var det en annan historia. Trögstartad och gick snabbt in i nödläge och varnade för getribe programm. Min fru, som fick köra bilen för första gången, var lagom road över att den växlade mellan fel på lådan, nödläge och att gå på halva motorn. Så illa har det inte varit nåt mer, den är lite orolig i början bara om man inte ger den lite gas. Men riktigt rent går den inte, inte alls som när snubben jag köpte den av startade upp den. Då hade den stått i kallgarage och var uppenbarligen kall också, tog en god stund för den att få upp värmen. Så jag blev nog mer blåst än vad jag trodde när jag först skrev här. Men men, bara att bita i det sura äpplet och fixa. Börjar väl med att kolla insugspackningarna. Vad säger ni nu när ni sett bilderna? Värd att satsa på eller ska jag bara hålla igång den tills rosten tar den? =) |
|
|
Den kräver en hellack för att bli fin, det är ju inte billigt direkt. Är inte insugspackningarna bytta är det hög tid, det torde fixa en del av problemen men sannolikt inte allt. Värd att satsa på, njae ingen historia och rätt så många mil vad man får förmoda gör att en renovering sällan eller aldrig är lönsam. E32 står som lägst i värde nu, dock så skrotas det ur stora mängder bilar och snart finns det ett väldigt begränsat antal bilar kvar. Fixa bilen och använd som den är, för dåligt utgångsmaterial och historik för att motivera en renivering. Johan |
|
|
Tack för ditt svar Johnor Nu har bilen gått helt okej den senaste veckan. Trots bristerna tycker jag verkligen om den. Tog en sväng i snöstormen i fredags, riktigt behaglig och trygg att sladda runt med lite. Det blir nog bortskämd bruksbil av denna, det kan man kosta på sig om man ändå cyklar till jobbet! =) |
|
|
Lurad på bilaffärer blir man alltid mer eller mindre, jag måste säga att jag är direkt - avundsjuk!! Den ser ascool ut!! Jag har velat haft en E32 i snart 5 år och varken kunnat eller haft tid för att köpa ett objekt! Jag tycker du skall ha en slags rullande renovering, modellen fixa allt på en gång blir alltid för dyrt! Nä tänk att du åker kungligt!! och njut! va fasen lacken - det ordnar sig! Det är nog många som drömmer om en V12:a!! men aldrig kommer att få äga en!!! Jag har tex inget garage och jag har många gånger fått avstå grymma objekt men visst man kan ju drömma och nog sjutton har jag funderat på om jag skulle kunna lacka om en bil själv!!!- visst det är galet men det finns ju folk som lyckats!!!! ut o gasa!!!(eller glid) |
|
|
Tack quake! Jo, rullande renovering får det nog bli tills vidare iaf. Nu har jag kollat insugspackningarna iaf och det verkar inte vara något fel på dem. Det känns som en bra start. När det blir lite varmare till våren ska den få en ordentlig service. Tändstiftsbytet ser ut att bli en trevlig utmaning =) Tills dess är det bara glidande som gäller, till somamren kanske man törs gasa lite =) |
|
|
Det kostar att ligga på topp! Men man måste ha haft en bil med V12:a någon gång i livet! Kolla så batteriet är friskt och laddningen är bra, det kan annars ge konstiga problem, typ getriebeprogram osv... Det är bara 12:ans tändstift som är riktigt svårt resten är rätt ok. På högersidan är detriktigt gott om plats efter att man tagit bort spolarvätskebehållaren. Jag bor inte så långt bort om du har problem att komma åt, jag är van... /Mats J |
|
|
Ang rost, kolla om denna bilen har fina dörrar: Länk Kanske inte så troligt, men verkar vara rätt färg och dom är väldigt enkla att flytta över. |
|
|
Tack för tipsen Mats! Får se hur det går med tändstiften när jag ska byta framåt våren. Jag kanske får svänga förbi och be om hjälp om det inte går =) Jag har ju dubbelglas, så det blir väl lite krångel om man skulle byta. Får se hur jag gör med det där. Ja, V12 måste man ju iaf pröva minst en gång. Du äger tolvor för fyra livstider ser jag! =) |
|
|
Bilarna är ju så billiga! :-) Vad gäller dubbelglas i dörrar så är det nog bara att flytta över ruta, rutlister och innerklädsel så skall det funka. |
|
|
Tänkte jag skulle uppdatera lite. Har inte hunnit göra så mycket med bilen, mest samlat på mig delar. Men en ordentlig service har den fått iaf. Tändstiften var lite knepiga, men med alla tips om vad man kunde demontera så gick det bra till slut. 8 timmar tog det nog totalt =) Jag och min fru har mest kört den på långkörningar sedan dess och hittills har den inte svikit. Så på lördag tar jag den nog till Bimmers of Sweden i Mantorp, 540in hinner jag inte riktigt få så fin som jag skulle vilja. Är det någon här som ska dit med sin E32? Skulle gärna ta en kik på bagagegolvet på en annan bil, misstänker att något inte står rätt till med mitt... |
|
|
kul med uppdatering!! Va är det med bagaget? Hur går det med renoverings planerna? Appropå byta tändstift hitta jag en guide där man kunde ta bort + polen och på så sätt komma åt stiften lättare!! Med vänlig hälsning Anders (fortfarande utan E32) |
|
|
Problemet med bagaget är ”skarvarna” mellan bagagegolvet och bakskärmarna samt den bakre plåten. Åtminstone i golvet verkar plåtarna vara limmade mot varandra och sedan ligger det något vitt fogmasseliknande över innan det lackats. Det har inte varit så på mina E34:or så först trodde jag att den kanske blivit smälld bakifrån och lagad. Men dem jag visat det för tror att det kan vara så från fabrik. Kunde dock inte jämföra med någon annan E32. När man öppnar bagageluckan och det kommer in vatten samlas det tills slut i en punkt längst med den här fogkanten eller vad det är och där har det börjat rosta rätt ordentligt. Egentligen skulle det behöva svetsas dit ny plåt för att få det riktigt bra igen, men det finns så mycket annat att göra på bilen att det känns som overkill att göra det. Just nu försöker jag fixa det med slipverktyg, rostomvandlare, ny fogmassa samt lack. Det lär hålla i rätt många år så länge den brukas som jag brukar den. Ska lägga upp bilder i bloggen snart när jag får tid. När jag ändå håller på med rost har jag gett mig på två av dörrarna också. På riktigt lång sikt är de för rostiga för att kunna räddas, men lite kan jag nog förlänga livstiden iaf. =) Så någon typ av löpande renovering har påbörjats. Det jag började med var inredningen men det har gått i stå lite, de metoder jag använt för att fräscha upp lädret på E34or verkar inte funka på lädret i denna. Så jag får göra ett nytt försök när jag smällt nederlaget. Jag mår dåligt av att se skavankerna så så länge jag har den kommer jag nog jobba lite från och till med den. Men egentligen har jag inte tid så tankarna går kring att sälja den och ha någon gammal Volvo som bruksbil istället, något vars skavanker inte ger mig ångest =) Tack för tipset om att skruva bort pluspolen, det var faktiskt precis så jag gjorde. Nästa gång jag ger mig på motorn får det bli byte av ventilkåps- och insugspackningar, samt tänddelarna. Måste bara samla kraft och mod att köpa de grejerna först… eller sälja bilen… eller satsa… eller sälja… suck. Jag fick iaf en bra plats på Bimmers of Sweden. Ur den här vinkeln ser bilen helt ok ut, trots att jag inte ens vaxat den ännu. Länk |
|
|
Hej ostmacka, Jag har också haft en diamantsvart 750. En 91:a. Trots vissa problem med avgasvärdena på besiktningen så är det en bil jag kan sakna ibland. Det var lite känsla att starta upp V12:an en tidig morgon och bara glida iväg. Hade även en reservdelsbil som jag skrotade ned och har massor av delar kvar. Inga karosseri eller bromsdelar dock. Har bl.a en 4stegad automatlåda och en massa motor och elektronik delar. Finns också svart lackerade ventilkåpor och insug. Bara hojta till om det är något du behöver. Den ser ju inte så pjåkig ut på bilderna. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Precis håller med, den ser ju inte alls så dålig ut på bilderna! |
|
|
Tack, det är nog bästa vinkeln på just den där bilden =) Visst är det känsla att starta upp den och ge sig ut på en tidig morgontur. Jag njöt i fulla drag på väg upp till Bimmers of Sweden. Det är bra att veta $Marten, är faktiskt några grejer jag håller utkik efter, främst den mittre ljuddämparen samt vita sidoblinkers och bakljus med vita blinkers, dock verkar de ju vara rätt ovanliga. Har du något av det? |
|
|
Nu har jag haft bilen i snart ett år så det känns som dags för en uppdatering igen. Som jag skrivit tidigare blev det en bortskämd bruksbil av denna, som renoveras löpande. Förutom att batteriet var slut och den fick kablas igång vid ett tillfälle så har den inte krånglat. Däremot skapar den gott om följdproblem. Sommarsemestern las till (lite väl) stor del på att byta tänddelar (kablarna var ju billiga...not), byta ventilkåpspackningar, dra åt banjobultar (6/8 var lösa) och täta insugspackningar (blir lite saftigt att köpa både nya sådana OCH tändkablar). Givetvis klantade jag mig med tätningen och fick göra om... 3 gånger. Kul sätt att spendera semestern. Började rostlaga dörrarna också. Det ledde snabbt till att vissa grannar krävde min vräkning, tydligen solkade det ner bostadsrättsföreningens anseende att någon stod med öppen garagedörr och höll på med en gammal bil. Kul människor... som tur var fick de inte gehör hos styrelsen men det blev ändå några otrevliga veckor... Det blir inte bättre av att de tror att bilen fortfarande kostar en halv miljon. Suck. På besiktningen underkändes bromsrören. Egentligen var det nivåregleringsrören de anmärkte på, men det visste jag inte då. Av någon anledning var det rätt få verkstäder som ville byta dem på en sådan här bil. ("Den är en riktig bastard...") Den första verkstad som tog sig ann den fick problem, lyften orkade inte få upp den. Bara att hämta och köra till en annan verkstad. De upptäckte att det var nivåregleringsrören som underkänts, men hittade rost på bromsrören på andra ställen. (jag var med och såg det). När de väl skulle fixa detta fuskade de vilket förstås upptäcktes på besiktningen. Bara att åka tillbaka och börja diskutera. Men det löste sig som väl var. Reflektorerna i halvljusen är slut också. Dem hade jag inte tid med så lämnade det till en verkstad tillsammans med en uppsättning halvljus jag hade liggande från en annan bil. Tyvärr hade något plockat reflektorerna från dessa till synes nya halvljus och satt i ännu äldre, mer slitna. Vilka verkstaden monterade... suck. Så nu funderar jag på vilken lösning jag ska skaffa (Hella Black kanske? :) ) Så bilen har skött sig bra, men det blir mycket krångel och merarbete runt omkring ändå. Men den är underbar och jag blir alltid glad av att köra den. Frun trivs med den också och det är gott om plats för barnvagn och barnstol. Trygg och mysig vinterbil (hittills, vi har ju inte så mycket vinter i Jönköping egentligen). Dessutom är det skönt att den redan har en massa parkeringsskador och rost, så slipper jag ha dåligt samvete över att sladda ner till Maxi-parkeringen i saltslasket. Överlever den några år som bruksbil blir det nog renovering sen. Just nu trivs jag jättebra med den och även om jag skulle vilja sälja blir jag nog aldrig av med den. Ville väl egentligen bara skriva det, så kan det gå när man köper ett gammalt lik :) |
|
|
Hej! E32:an är en bil som inte byggs längre,bilar av den kalibern är långt bort från vanliga bilar det ska ni veta. Även bilmekaniker har svårt att begripa sig på E32:an man får leta efter en som begriper sig på den typ av bil. Folk tror att man är miljonär bara för att man har en BMW o när man talar om vad den kostade så lyssnar dom inte. Jag är glad o stolt att jag äger en E32:a tysk bil när den är som bäst enlig mig. Fortsätt att köra bilen ostmacka! Bara Min Wagn! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.