AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
18.447

Kika på denna 750-93:a

Sida 1 av 3
Paap Reeder
Hej!
På <www.bilauktioner.se> auktionerar Kronofogden ut en 750/E32 1993 med drygt 11000 mil på mätaren.
KFM bedömning är att listpriset är 100 000!!??? och då är däcken 10-procentiga?
Verkar vara TRX dessutom.
Budet just nu är 25´. Tror att lägsta budet är satt av KFM till ca 40-50´.
Har undersökt DKT 845 pappersmässigt. Direktimport -96. Mätarställning garanteras ej.

Xenon generation 1. Går lampan sönder kostar det 11 500:- SEK.

MVH /// Paap R
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Får man köpa den för 40-50.000 kr skall man inte klaga. Verkar ju vara i bra skick iaf. Jag skulle själv gärna vilja ha en e32 med "face-liften", men jag måste nog lunga mig till våren iaf innan jag skaffar en sådan.

En gång V12 alltid V12...

BMW CS #5139
svardska
faceliften!!! ?

MVH
k´sVärd
It´s my way or the highway
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
svardska, efter 93 är det andra stolar, med mer "pösigt" läder, samt en något ändrad instrumentpanel, bland annat.

En gång V12 alltid V12...

BMW CS #5139
Mr
177
Mr_OK
325Ci Cab -01
Har själv kört den, går fint i motorn och låda, men lacken är väl så där, samt kunde konstatera olje läkage från motorn, framkant.
All historik från tyskland och sverige är med.
LN
497
LNBT
S6Plus
Hur kan de sätta 100 000kr på den i marknadspris, finns väl ingen som ger det. Jag är dålig på just 750 men en titt på börsen här som ändå brukar ligga i "överkant" visar ju att 100 000 är ca. 60-90 % mer än än vad övriga säljs för.

Sparar till en ALPINA B10 V8
Länk
V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :(
Paap Reeder
Hej!
Nu är den uppe i 36´.
Avslut på torsdag.

Undras om den lycklige ägaren sedan dyker upp här på forumet??

MVH /// Paap R
Slutpriset blev 52500, det måste väl anses vara hyfsat med tanke på årsmodell och mil? Eller vad säger 7-serieexpertisen?

Fantastiskt mycket bil kvar i alla fall om milen stämde och skicket var OK enligt min mening. Otroligt läcker modell som väcker habegär och får byttarmen att rycka till!

Erik

Bromma
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Var väldigt, väldigt, väldigt, väldigt försiktig om du gör affär med pojkarna på KVD.
De handlar med väldigt, väldigt, väldigt mycket dynga, och har en affärsmoral som är...flexibel, till deras egen fördel.

Länk
Paap Reeder
Hej!
Det var väldigt vad "den drog iväg på slutet".
Den kommer att "ligga runt 60´innan den är på vägen" sas.
Inte blev det billigt men huvudsaken att fogden fick in slantar så att skattebetalrnas del i KK´t reduceras.

MVH /// Paap R

Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Skattebetalarna, var kom vi in i bilden?

Länk
Copy:

Bilen såldes av kronofogdemyndigheten, sannolikt utmätt hos en tidigare ägare som inte skött sina betalningar.

Har du själv dåliga erfarenheter av KVD? Dela gärna med dig.

Paap: Vad hade ett skäligt pris varit enligt din mening?

Erik

Bromma
Paap Reeder
Hej!
Jag tror att just den bilen inte är så välskött trots att den säkert är servad på en bra firma.
Men en 750 fordrar litet övrigt pyssel också.
Exvis har flera sagt att lacken var litet skamfilad. Den har tydligen stått ute även under avställningsperioderna. o s v.

Ommmmm mätarställningen stämmer tycker jag att just den bilen med KFM, oskattad m m med originalfälgar och 10%-iga däck ligger på absolut max 50´ "klar på vägen".

MVH /// Paap R
- OBS har dock inte sett bilen live utan mina uppgifter bygger på andrahandsuppgifter -
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Ang affärer med KVD:
Som du kan läsa på deras sida så säljes bilarna i bef skick utan några som helst garantier. Det är helt upp till köparen att besiktiga och kontrollera bilen som han är intresserad av. Tycker man att det är för dyrt så är det enkelt, bjud inte!

os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Dags för ett av Autopower-historiens största trådlyft!

Köpte mig en 750 -93 igår, utan tvekan den slarvigast kontrollerade bil jag någonsin trots allt köpt. Enligt utrustningslistan ska den ha xenon, men det verkar vara borta. Därför började jag söka på Xenon och E32 här... och vad hittar man!? Den här tråden handlar ju om bilen jag precis köpt! Skitkul känsla! (Men varför dök den inte upp när jag sökte på regnr överallt innan jag åkte och kollade på den?)

Undrar vad det kostar att byta en glödlampa idag? Skönt att det inte verkar sitta kvar på bilen =)

Föga förvånande är lacken fortfarande, mer än tio år senare, risig. Pedanten i mig tycker nog att den ser förjävlig ut. Dock har den klarat sig bra undertill. Som tur är gick den bra mekaniskt också, körningen från Sthlm till Jönköping i lättare snöstorm var nog den mysigaste bilresa jag gjort.

Reservdäcket är föresten fortfarande TRX! =D

Tyvärr är nästan all dokumentation borta. Jag har bara de två senaste besiktningsprotokollen, med nästan misstänkt bra avgasvärden. Allt annat är försvunnet. Har EN nyckel...

Nu är frågan vad jag ska göra med denna bil. Den är för risig för att kunna bli riktigt fin utan en hellack och andra dyra insatser man aldrig får igen pengarna för. Samtidigt är den för fin för att sladda bakom saltbilen tills den fräter bort! Vad tycker ni?

(Tiden går fort inser man, (minst) två av de ursprungliga skribenterna i den här tråden är ju bortgångna)

Hur som helst E32-entusiaster, vi ses på vägarna! ... eller i "HC-helvetet" :D
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Foliera den? Klart billigare än en omlack iaf.

-------
//Lövet
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Kul köp, vad va planen med bilen när du köpte den? Där borde du ju hitta svaret med vad du ska göra med den :) En E32 är väl inte jättespännande om man inte köper den just för att man uppskattar modellen och vill hålla den fin.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
En 750 E32 tycker i alla fall jag alltid är kul, hur har den klarat sig från rost? En dålig lack går ju oftast att få skaplig, men rost är inte lika kul. Är den frisk i plåten och maskinellt borde den definitivt sparas, sådana E32 finns knappt kvar längre.
Jag är själv lite på jakt efter en 750 E32 så jag håller lite koll, men detta exemplar måste jag ha missat, det är sällan dom finns till salu länge, och vettiga exemplar kommer inte ens ut en om året.

BMW CS #5139
Visa användare
225
TNK
740i-93 E32
Hej!

Kul köp hoppas du är nöjd.Dokumentation o nycklar har
en tendens att försvinna med åren.
Du får väl åka till Mantorp på Bimmers of Sweden 24maj
så får vi titta!

Bara Min Wagn!
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Från början var planen att hitta något inte allt för risigt objekt jag kunde pyssla med under våren. Finns saker att göra på min 540, men ska nog lämna in den i så fall. För stor risk att jag gör bort mig och förstör en fin bil. Då måste man ju ha något annat att hålla på med. Så jag satte ut en köpesannons. 750in var ett av svaren jag fick. Den annonserades i höstas har jag för mig men såldes aldrig då. Egentligen var jag väl ute efter något som med små insatser kunde säljas lätt ifall jag ville. Men jag har alltid velat ha en e32 och utrustningen samt det faktum att säljaren lyckats entusiastförsäkra den nyligen gjorde att jag tog chansen och bokade en enkel biljett till Stockholm. Det finns många värre objekt därute, men kraven för entusiastförsäkring var visst inte så höga som jag trodde. Väl på plats var jag sliten av resan (åksjuk) samt sömnbrist så jag var lite less och slog bara till. Med andra ord, jag hade en plan och den frångick jag totalt bara för att jag alltid velat ha en e32... =D Hjärnsläpp...

Bilen var till salu i höstas har jag för mig men såldes inte då. Gissningsvis för att de få entusiaster som finns vill ha en finare bil oavsett vad priset är.

Baklucka, tanklock och huv har klarat sig från plåtmasken. Men det gror i dörrarna och har lagats, rätt osnyggt, i parkeringsskador på skärmarna. Sen finns en del stenskott, bucklor och dörruppslag samt några saftiga repor. Avgassystemets mellanrör sjunger nog på sista versen också, men annars är den fin undertill och i trösklar. En foliering kunde ju funka några år tills nederdelen av dörrarna rostat bort! =) Finns det någon som liknar metallic-lack?

ACn och ett elnackstöd har lagt av, men annars verkar all utrustning funka och det är ju trevligt. Inte omöjligt att mätarställningen stämmer heller sett till inredning och att torkararmarna inte börjat skava mot huven ännu. Funderar lite nu på att ha den att öva rostlagning och lackering på, samt semi-bruksa den ett tag. Med diffbromsen funkar den ju kanon i snön märkte jag! =D

Långt inlägg det blev. Men jag gillar bilen trots allt, den är lika underbar att köra som jag alltid föreställt mig! Har jag inte lessnat på den om några månader och den fortfarande går på hela motorn kanske jag satsar. =) Så får vi se om den går att få snygg nog att ta till Bimmers of Sweden utan att man får skämmas...
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Ja men lite rostlagning och småpill låter väl som en bra idé! Alltid kul att ha något att pilla med. Har du några bilder på pärlan?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.