AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.544

7serie vs. Sklass vs. A8 vs. Phaeton vs Xj vs. Lexus Ls

Sida 2 av 3
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Oj, glömde skriva om Lexus. Det säger väl en del om den bilens utstrålning. Säkert jättefin, men ser ut som förra generationens MB S-klass som varit med om en misslyckad plastikoperation.

My Bimmer is my mistress
Jag tycker nog att vid sidan av XJ har Phaeton den snyggaste designen. Ina krussiduller eller konstiga linjer som på sjuan.

Visst förlorade Jaguar en del av sin charm när Ford tog över, men den bistra sanningen är att Jaguar inte hade överlevt utan Ford, sorgligt men sant. Fast visst, att det nu finns billiga Jaggor som Ford tvingar ut på marknaden för att få lite volym är trist.
Har sagts förr och lär sägas igen...

En "Volkswagen" för 1 miljon är den ultimata ironin.

MVH,
E38B12
chrille70
Sani,

Visst är Phaeton mest en imagehöjare, ingen kassako. Men jag tror att framtiden för VW som lyxbilsmärke ser ganska mörk ut, när det i princip saknas intresse hos kunderna. Rätta mig om jag har fel, men marknaden är knappast mogen för en VOLKSWAGEN med 12 cylindrar, 420 hästkrafter och sjusiffrig prislapp. I dagsläget är det få som tar VW på allvar i de kretsarna. Men på sikt skulle säkert projektet kunna lyckas, på säg tio års sikt, kanske.

Jag tycker att VW har börjat i fel ände med sin lyxbils-satsning. Istället för att lansera ett tolvcylindrig "vulgo-limo" som står i total kontrast med det övriga modellprogrammet borde de ha börjat med att omarbeta det befintliga modellprogrammet. Alltså bygga in "premiumkänsla" i alla VW-modeller. Först den dagen då alla VW-modeller, från Lupo till Passat, uppfattas som "premiumbilar" borde Phaeton ha lanserats. Då hade det nog gått vägen.

Nu vill jag inte påstå att jag är någon expert i det här ämnet, men mitt sunda förnuft räcker gott och väl till för att VW är ute på rejält hal is. Marknaden vill bevisligen inte ha någon Phaeton, hur gärna än VW vill det...

MVH Chrille
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
chrille70;

kan mycket väl hända att du har helt rätt, jag måste dock se kalkylen i sin helhet för att kunna bedöma detta. Och även då är det svårt att sätta prislapp på ngt sådant som en imagehöjning eller trendbrott hos ett varumärke.
Map premiumkänsla tycker jag nog att VW är på god väg med sina modeller, se bara på kommande Golf V.

Men, men, förlustaffär eller inte för den koncernen, så drabbar det ju ingen fattig iaf...

___
BMW CS #5221
viobebe
Kommer ni ihåg Audi V8 som kom 1989 och var baserad på en
Audi 100? Det var likadant där, ett tråkigt bruksmärke som gjorde en lyxbil, men bara på prov och lyckades skapligt, samma här med VW de vill bara prova marknaden inte tjäna några pengar, de gör redan det.För några år sedan var det end BMW, M-B som lyckades göra lyxbilar, nu är det fler på spelplan.VW har redan bevisat att de inte är att leka med, handen på hjärtat är 760i bättre än Phaeton? tror inte det VW är minst lika bra om inte bättre, det enda BMW och M-B har att gå efter är varumärket, vilket inte VW har pga att märket är förknippat med bruksbilar?
men inte länge till.
chrille70
viobebe,

Men om bilen kostar >1 miljon kronor så är det inte så kul när det sitter ett VW-märke i grillen. Samma som på grannens trecylindriga Lupo Diesel... ;)

MVH Chrille
Inte skulle jag helt räkna bort Phaeton bara för det står ett VW märke på bilen. Bilen lär ha en riktigt högkomfort och allt vad lyx kallas så blunda gör jag inte, persolingen tycker jag att den är riktigt fin oxå men men...som sagt har inte ens suttit i en Phaeton så kritisera kan jag göra när jag vet mer.

Alvarligt nu, visst f-n så tittar ni mer ifall en blankpolerad Phaeton kommer glidandes än en gammal E38 (Som jag själv har) tex.?

Mvh/Soki
Ny bild 7sep --
Länk
Alla bilar är ju faktiskt bra bilar, ingen av dom har ju några dåliga sidor egentligen, bara mindre bra.... jag tycker att alla ser bra ut!

vilken av dom är egentligen bäst att äga ur eknomisk synvinkel, eller minst dålig? borde ju vara vagnar med bra andrahandsvärde som också håller bra, å andra sidan borde bensin, reservdelskostnad + försäkring vara ganska saftiga på samtliga, har dock fått för mig att man behöver en större sedelpress för att äga WV Phaeton.

///Cronor
Nja, beror väl på. Visserligen så vet jag inget om tex 760iL men du kommer ju ihåg gamla S600n. Blir svårt att ge den något ekenomiskt beröm.=) D flesta tidningar (AMS Tkn V osv.) har ju testat Phaeton V12 mot tex MB S500/A8 4,2 mfl. och det klart att de andra får ett ekonomiskt övertag.

Andrahandsvärdet på Phaeton är rätt svårt att säga då det inte finns några beg i SV men i tyskland finns det en drös runt 500 000kr, dock mest V6an. Tror som många andra att importen kommer styra andrahandsvärdet rätt duktigt på de här bilarna. Sen har väl MB en förmåga att hålla rätt stadiga andrahandsvärden.

Mvh/Soki
Ny bild 7sep --
Länk
Chrille, har inte BMW samma problem som Phaeton och Lupo?
Om du står och är stolt över din nya 525 kommer en sänkt 318 från -85 rullandes, denna bil besitter knappast varken stil eller prestige. Eller kanske är det en helt ny 316 som kommer rullandes, detta är inte det ultimata prestigeåket det heller.

Fast det är inte riktigt samma sak, det håller jag med om.

Jag gillar dock Phaeton, den är snygg och inredningen håller hög klass.

När jag på Bilsalongen bad om en katalog på Phaeton fick jag ett litet infdormationsblad i handen, "har ni inget lite tjockare, en riktig katalog?" frågade jag. "Nej, detta är allt som finns i dagsläget" blev svaret. "Ok, det var ju synd, jag som har tittat och anmält intresse för denna bil tidigare, men ni från VW hörde aldrig av er ..." "Jaha! På det viset, du jag ska gå och kolla om vi har något åt dig." försäljaren fick in bakom en skärm och hämtade mig en en storg och mycket exlusiv katalog, tack för det!
viobebe
Phaeton har klart den råaste fronten i lyxbilsklassen, måste vara
en grym syn i backspegeln när den kommer i höga farter.
Nja... Ser ju ut som en förvuxen passat...knappast grym syn
Provsatt Phaeton på bilsalongen, man satt som en gud i den + att interiören passar lyxliraren perfekt. Men personligen tycker jag att den kommer sist i det här gänget som Soki spaltade upp.
Har sett nya A8'an på stan nåra gånger, den är läcker.
MB S-klass är mycket elegant men..Soki.. den är för GUBBIG!

Valet blir en Saphirsvart E65 745i !

// Lazze
Länk
Lazze:

Jag är en gubbe!! =P Hade höga förväntningar på A8an men icke, när jag tog i dörrhandtaget kändes det inte rätt och sedan fortsatte jag att bli missnöjd, tyvärr.. Sklassen är hitills bäst men vi får se när jag orkar pallra mig ner till Vw showroom. Då kanske det blir annat ljud i pipan.=)

Mvh/Soki
Ny bild 7sep --
Länk
Lexus Ls430 facelift --> Länk

Mvh/Soki
Ny bild 7sep --
Länk
mm..tycker att Lexus ser ut som en misslyckad Mercedes kopia, men säkert mkt bra bilar.

// Lazze
Länk
Phaeton och A8 är det klart snyggaste lyxbilarna att se på just nu. Dock kräver iallafall Phaeton att man ska ha stora och snygga fälgar, annars ser den klen och misslyckad ut anser jag.

Misslyckad:

Länk

Lyckad:

Länk

Själv tror och hoppas jag att Phaeton kommer att bli ett riktigt fynd som beg om runt tre-fyra år.

/Simon
Håller med, men så e d me d flesta tycker jag nog. Simon kolla den här-- Länk

Mvh/Soki
Ny bild 7sep --
Länk
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Men handen på hjärtat grabbar, om i hade en mille att köpa bil för skulle ni välja en folkvagn? Det skulle i alla fall inte jag.

Det sägs att det var det tyska metallfacket i VW:s styrelse som tvingade koncernledningen att sätta VW-märket på bilen. Ursprungligen skulle den bara ha hetat Phaeton, men så blev det inte. Jag vet inte om det är sant, men med tanke på vad tyska fackbossar kan hitta på är det inte omöjligt.

My Bimmer is my mistress
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.