|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Någon som har erfarenheter av bilarna överhuvetaget?( Ägt, kört, åkt)Villha åsikter av folk härifrån. Skulle gärna vilja provköra dessa men det kanske inte är så lätt när man är rätt ung och vill provköra bilar för runt miljonen, förstående till en viss del men ändå. Mina uppfattningar hitills är: Kaross design: 1. MB Sklass (Svart met) Super elegant i alla vinklar, fin taklinje, vackra lyktor och kromlisten på bagageluckan sätter pricken på i:et. Enda negativa är motorhuven, känns för tom och lite klumpig. Känns lite som gamla SLK =/. 2. VW Phaeton (Svart met) Super elegant den oxå, snyggaste fronten ser riktigt farlig ut och grillen är elegant, vissa tycker att VW märket förstör men den smälter in bra tycker jag. Trisst designad baksidodörr, känns "avskuren". Sportig bakifrån men tom baklucka pga. ett endaste VW märke som utsmyckning. 3. BMW 7serie (Orientblå) Fetast bakifrån, fina linjer på bakpartiet och hyffsad framifrån, saknar sidolister och sidoväck. Känns tom och klumpig pga. bakdörrs designen men 760n med kromlist fram och bak känns den mer elegant. Ser bra ut i Alpina fälgar. 4. Audi A8 (Svart met) Ser ut som en stor A6a, och då menar jag stor med STORA bokstäver. Snygg i profil och snettframifrån. Trisst bakparti pga. lyktor som känns komma från A4an/A6an, saknar även här lister på baksidopartierna som gör att det känns klumpig. 20´fälgar är ett måste. 5. Lexus Ls (Svart met) Känns som en blandning mellan W140n och E38an på gott och ont, känns gammal i det här sällskapet men ser bra ut. Diskret lyx skulle jag säga precis som någon motorjournalist sa. Klumpig front och gammal bakdel, snygg i profil och i vinklar när bilen rullar. Direktörsvagn som jag har svårt för att se stylad. 6. Jaguar Xj (Grön met) Okej kaross, har behållit elegansen från gamla Xjan och thats it. Känns inte riktigt som en ny upplevelse helt enkelt men då får man ju oxå ta hänsyn till att Xjan konkurrerar med de största från Tyskland och Japan. Sittkomfort fram: 1. Audi A8 Sitter riktigt sportigt, hittar den perfekta ställningen snabbt. Känns liten och lätt. Något hård uppstoppning. 2. BMW 7serie Här sitter man rikt hur nu det går till. Bilen känns fet, uppstoppad klädsel av flera hundra tusen Kr kanske. Jobbigt bara att man inte hittade växelspaken.=p Tyckte inte att elinställningarna fram var något problem att trixa med som den fått så mycket kritik för. 3. MB Sklass Trodde MB skulle vara värst i sittkomfort men icke. Har kanske flest inställningar(?) men tog ett bra tag innan jag hittade en bra ställning och då satt jag ändå inte perfekt, vart tog fönsterhiss knapparna vägen? Jo de sitter låångtfram på dörren så jag fick sträcka mig fram och ner. Jobbigt! 4. Lexus Ls Kändes stor och mjuk, gäsp zZz. 5. Jaguar Xj Kändes som A8an fast snäppet sämre, ställbara pedaler fanns men det var inget jag testade. 6. VW Phaeton (Har ej testat) Sittkomfort bak: 1. Lexus Ls Man satt som en gud! Mjukaste och mysigaste stolarna men lite liten variation på el inställningarna. 2. MB Sklass Satt bekvämt, bra utrymme men lite hård stoppning. Ingen taxi känsla här som tur var. 3. BMW 7serie Sitter högt och bra, känns tryggt i den här bilen. Tyvärr var bilen inte utrustad med el bak. 4. Jaguar Xj, Audi A8 Svårt att kommentera, som en större variant på S80n? Hårdare stoppning i Audin. 5. VW Phaeton (Har ej testat) Invändig design: 1. VW Phaeton (Beige) Stiligt, krom och trä som räcker och blir över. Lyxigt och stilig design, kan inte klaga på något förutom den palstiga displayen bak. (Kan ändra mig när jag suttit i den dock.) 2. MB Sklass (facelift)(designo) Snyggast växelspak och snyggast armstöd i klassen. Eleganta träpaneler men fult där knapparna för elhissarna sitter. Föråldrad mittkonsol på årsmod. 99-02. Snygga dörrsidor som jag först inte tyckte om men nu så ser det riktigt bra ut, fint med helläder med söm och Designo inredning (Tillval) Eleganta klädhängare. 3. Jaguar Xj (Beige) Engelskt te tänkte jag på direkt när jag satte mig i Xj:an. Snygg växelspak (J gate) bäst efter MBn. Riktigt fina dörrsidor, allt känns väldigt rent ut men träpanelen fram känns för stor. Multiboxen bak känns plastig vilket oxå gäller knapparna. 4. Audi A8 (Antracit) Okej mittkonsol fram, knappar och reglage kändes lite som volvo men annars ok. Trissta dörrsidor som känns komma från gamla A8an fast som gått igenom en svag ansiktslyftning. Tråkigast ratt av alla. Snyggast tak. 5. BMW 7serie (Beige) Mugghållare i titan samt titan paneler i dörrsidorna känns förvirrande, i drive knappen känns plastig och förvaringslådorna känns hämtade direkt från IKEA. Tyvärr. Värme reglagen kan jag inte komma över heller, passar inte in alls. Tillvals panelerna är dock riktigt fina (Mörka blankpolerade) Trevliga armstöd på dörrarna och snygga hastighets/varvtalsmätare. 6. Lexus Ls (Beige) Gamla Sklassen, blankt läder som ser riktigt inbjudande ut, fina träpaneler och riktigt snygg ratt. Snygg växelspak men annars en tom mittkonsol. Displayen till navin kändes stor. Kvalitetskänsla: 1. BMW 7serie Det kanske ser konstigt ut men när jag började ta på saker och ting så fick jag en helt annan uppfattning. Härlig dörr, fina materialval i dörrsidor,reglage mm. Skönt ljud i dörrstängningen. Ratten kändes inte så bra. 2. MB Sklass Hade högre förhoppningar men illa var det inte. Det är nog BMW som är nonchalant duktiga än att MB skulle vara dåliga på kvalitet. Ratten kändes som S80 dock(!) Underbara knappar för stolsinställningarna, trevligt tak och skönt armstöd. Något som jag tyckte var bäst på MBn var huvudstöden. Kändes påkostat. 3. Audi A8 Växelspaken och ratten kändes som gummi och värmereglagen kändes som en ditmonterad Cd spelare. kan inte riktigt säga vad det var men helt stämde det inte överens. Övriga knappar kommer jag ej ihåg hur de kändes. Kvaliteten på fläktarna däremot var toppklass och knapparna för elhissarna satt perfekt. 4 Lexus Ls Överrasskad, trodde Lexus skulle hamna längre upp men där hade jag fel. Knappar kändes hämtade från Toyota Camry men passar nog för dem med större fingrar. Stolarna och skinnet är Lexus Ess iaf. Mycket bra intryck. 5 Jaguar Xj Ser bättre ut än vad det smakar, hårdplast som inte passar in i en lyxbil. Strävt läder. 6. VW Phaeton (Ej testat) Det här är mina egna uppfattningar om bilarna än så länge och väldigt kortfattat. Är medveten om att alla människor upplever saker olika så börja nu inte bråka ifall jag klagat på ett par knappar som inte satt bra i mina händer som kanske sitter perfekt i era. =P Skulle vara kul med svar ang. åkkomfort, styrning, fjädrar, ljudbuller mm. Pust, orkade ni läsa allt? Ser framemot svar. Mvh/Soki Länk | |
|
Lite off topicmen får man fråga vilka glödisar du använder i framlyktorna? Lyser behagligt blått. /D |
|
|
Hej Soki, Intressant läsning! Eftersom jag förutsätter att du syftar på de versioner av bilarna som säljs nya nu (E65 och inte E38 osv.), faller mitt val på S-klasse. 7-serien kan vara rätt snygg ur vissa vinklar men S-klasse är så komplett! Även om Mercedes interiörer nuförtiden är rätt fula. Min rangordning. 1. S-klasse 2. 7-serie 3. A8 4. XJ 5. Phaeton 6. Lexus MVH, E38B12 |
|
|
Tjena E38B12! Självklart så pratar jag om de nya modellerna, håller med att Sklassen är en klass för sig och faceliften tycker jag ser bra ut interiört. Dominik: Det var Osram, ljuset gav ett helt annat ljus på bilden. Mvh/Soki Länk |
|
|
Alltid intressant med åsikter Soki, några kommentarer bara; - "..gamla SLK" ? Syftar du på pre-facelift, då eller? - A8an ser väl knappast ut som varken A4 eller A6?! Och baken är närmare nya A3 än dessa två, anser jag. För övrigt TROR jag att A8an är den som tilltalar folk på det här forumet mest i körkänsla/design (live)? Det ligger nära till att jämföra den med E38 när den kom -94, tycker jag. (Slanka linjer, aggressiv framtoning, dynamiska köregenskaper) Den hade varit mitt val iaf, om ekonomin tillät detta... ___ BMW CS #5221 |
|
|
Mitt val: E65, för att den är den enda bilen i sällskapet som har en karakteristisk och modern design, och är därmed snyggast! 2: Mb/Audi delad. resten hade jag aldrig ens spekulerat i ;) Mvh, Kalle ____ Min 320iK: Länk |
|
|
Soki, Du tänker väl aldrig sälja din E38 och byta till något annat? MVH, E38B12 |
|
chrille70 |
Jag har tveklöst BMW 7-serie och Jaguar XJ som favoriter. Två bilar med för mig tilltalande design och väldigt kompetenta vagnar på många sätt. Inte minst i fråga om komfort och väghållning. MB S-klass tycker jag också är en väldigt fin bil, men den känns lite tam och mesig. Elegant men nästan lite mjäkig i designen. VW Phaeton måste vara en av de mest patetiska vagnar som finns. Ganska tilltalande design och bra detaljarbete, men tämligen intetsägande i sin helhet. Det där med VW och lyx kommer jag aldrig att komma underfund med... Sedan går det ju som det går för VW:s Phaeton-projekt. Läste i senaste Teknikens Värld att VW tvingats att nästan halvera försäljningsmålen pga bristande efterfrågan, och lär förmodligen inte tjäna så mycket som 1 EURO på Phaeton. I Sverige har Phaeton bara hittat fyra köpare än så länge, men Svenska Volkswagen hoppas att det ska bli 20st innan årets slut. Låter optimistiskt i överkant, tycker jag!!! Allt detta talar väl sitt tydliga språk: VW ska inte syssla med lyxbilar, utan de ska tillverka billiga bruksbilar för gemene man! Punkt slut om detta. Audi A8 är fruktansvärt ful enligt min mening. Speciellt det "putiga" bakpartiet och de fula bakljusen. Och inredningen! Ser ut som värsta barnteckningen!!! Lexus LS 430 är en ganska trevlig bil, och nya face-liftade versionen är ganska snygg tycker jag. Men lite tråkig... Så BMW (1) och Jaguar (2) är mina favoriter. Mercedes (3) duger också, för all del... Men Audi och Volkswagen är ena riktiga bottennapp, så det sjunger om det. MVH Chrille |
|
Hej, trevligt med lite respons.=) Sani: Jag menar att motorhuven känns lite knubbig och trubbig som SLKn, facelift el ej kvittar. Ta tex CLKns/CLns motorhuv som känns riktigt slank och modern jämfört med Sklassen. Ang. Audi så tycker jag att A8ans front påminner om A4ans, (Lyktglas, grill, frontspoiler osv.) och profilen känns som en förstorad A6a tilsammans med baklyktorna. (Något bredare till A8an). Nofx16: 7serien är den enda bilen som känns modern? Tycker nog att alla känns rätt moderna faktiskt även om Bmw har gått några år längre fram. Vi kanske måste skaffa en tidsmaskin innan vi kan sätta oss i nästa generations 7serie ifall Bangle fortsätter spekulera i år 2400. ;o) E38B12: Jopp, står inför valet mellan en av dessa nyare vagnar runt årskiftet. MBn ligger bäst till även prismässigt. En S500L skulle inte vara helt fel även fast jag tycker att E38ans design är perfekt, exteriört som interiört. Börjar kännas lite gammal tyvärr. Chrille70: Lexus facelift? Den måste jag ha missat när kom den egentligen? Mvh/Soki Länk |
|
chrille70 |
Soki, Face-liftade Lexus LS 430 är precis visad. Läste om den i senaste teknikens väld. Ny front med spetsigare strålkastare och nya bakljus, samt sexstegad automatlåda är några av nyheterna. Tyvärr hittar jag ingen länk. MVH Chrille |
| Jag skulle nog statsa på Jaggan, kanske inte den bästa bilen i det gänget, men en XJ är mycket speciell. En sådan bil lever. Nu kommer jag få skit men en Audi eller BMW har inte samma personlighet. | |
|
Jabbal, Jaguar förlorade sin personlighet när de köptes upp av Ford. Inte så kul att betala en mille för en Xj och få samma navi och reglage som i Mondeo. Och se på nya X-type kombi!! Rip off på Volvo V40(!!!!!) Patetiskt. Så tycker åtminstone jag. Mvh, Kalle ____ Min 320iK: Länk |
|
|
Lexus är lite tråkig men verkar hålla i längden enl. de Amerikanska topplistorna. Själv gillar jag jaggan. MB är gubbig BMW ful Lexus tråkig VW Phaeton överarbetat så det förslår. Sparar till en ALPINA B10 V8 Länk V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :( |
|
|
Tycker personligen nästan att nya XJ är fulare än gamla, inta alls lika, låg, bred, sportig och kattlik. Synd, för den är med all säkerhet en mycket bättre bil! MVH, E38B12 |
|
|
chrille70; ...och vad får dig att tro att VW är ute efter att tjäna pengar på Phaeton?!... ___ BMW CS #5221 |
|
|
..som enskild bilmodell menar jag. ___ BMW CS #5221 |
|
|
Sani, Du har iofs en poäng. VW har säkert tänkt Phaeton som en imagehöjare, pengar drar de nog in så att det förslår ändå :) Men en bil som står och samlar damm hos handlarna och förlorar alla tester osv höjer nog ingen image, åtminstone inte i mina ögon. Sen kan man ju fråga sig vad VW sysslar med som försöker namnge sina bilar med så svåruttalade namn som möjligt :D Phaeton= Fetton? Fääton? Pateon? Touareg= Toa-reg? Toreg? Tur-egg? Touran= Toan? Touraaaaaan? Toran? Kul kan man ha iaf :) Mvh, Kalle ____ Min 320iK: Länk |
|
|
nofx16; Var nere i Tyskland i somras, såg många fetton i Fetton, så det stämmer nog.. :-) ___ BMW CS #5221 |
|
|
Jag blandar om i leken.. Jag tar Nya 6 serien Länk Sparar till en ALPINA B10 V8 Länk V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :( |
|
|
Någon som sett Fordmondeos nya exlusiva mittkonsol? Såg en bild i Ams o trodde inte mina ögon, det såg ju bra ut.=) LNBT: Då måste jag ju lägga in CL oxå ju... Mvh/Soki Ny bild 7sep -- Länk |
|
|
Såg Phaeton live i trafiken ffg i dag. På Östermalm förstås. Måste vara en av de fyra svensksålda exen. Maken till fulare bil får man leta efter, är min åsikt. Och att sätta VW-märke på en 12 cyl lyxbil är som nån skrev patetiskt. Bilen får vara hur bra som helst, men med det utseendet och det varumärket kommer den att bli en historisk hyllvärmare. Däremot kan den ju bli en härlig kult- och samlarbil i framtiden som det yttersta beviset på Ferdinand Pïechs hybris. Phaeton säljer dåligt öht och VW:s marknadsdirektör lär nyligen ha fått foten för det. Oavsett om syftet med bilen är att tjäna pengar eller inte så lär de knappast göra det. När det gäller de andra bilarna har jag enbart erfarenhet av BMWn och Mercan, och det är ju fina bilar båda två. Nya Audi A8 är gigantisk men snygg, inte minst interiört. Och jagga är alltid jagga. De har lyckats förvalta XJ-arvet fint i den nya designen, men är den inte lite väl lik X-type. Om jag måste välja bland dessa bilar blir det en svart BMW 760 Li. My Bimmer is my mistress |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.