|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vad säger dom på bilprovningen om man har satt i en bromsvåg ??? Är för övrigt på jakt efter en helst med spak men ratt funkar de me... /Daniel | |
|
Jag citerar: "Manuellt manövrerbara anordningar för reducering av bromskraften eller manuellt manövrerbara avstängningskranar, som inte är att hänföra till manöverorgan, får inte finnas i bromssystem." Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Koppla bort justerratten, så är det ok....bromsverkan får ej kunna justeras under färd! Ska du ha bromsvåg eller justerbar bromsreduceringsventil? Om du nu sattsar på en komplettvåg med dubbla cylindrar har du tänkt ha kvar bromsservot då? |
|
|
Var i den texten hittade du att "bromsverkan får ej kunna justeras under färd!"? Den får ej gå att "justera" över huvud taget! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
SFRO! |
|
PETER.O |
En bromsvåg reducerar inte bromskraften, den flyttar bara bromskraften mellan axlarna.Lite hårklyveri kanske. Peter |
| Vad är det för fördelar med bromsvåg jämte mot bromsservon och ABS:en? Har aldrig förstått nyttan med bromsvågar å grejer??!! | |
PETER.O |
På en gatbil är bromsvågen av mindre betydelse om resten av bromssystemet är original.Men på en tävlingsbil är det en annan sak.Där vill man kunna ändra beroende på att förutsättnigarna ändras under loppet, tex regn=mer broms bak ,däck temp, drivhjulen blir varmast först, viktfördelningen kanske ändras pga bränsleåtgång. PS Om man ändrar förhållandet på däckstorlek mellan axlarna mycket på en standardbil kan en bromsvåg vara en fördel så man justera bromskraften mellan axlarna. Peter |
|
Naturligtvis reducerar en bromsvåg bromskraften, det är ju så den arbetar. Den skapar ju själv ingen bromskraft, alltså kan den endast påverka bromskraftsfördelningen genom att begränsa bromskraften till fram eller bakaxel! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
PETER.O |
Nej du har fel Jeppe. Den flyttar bara kraften från ena axeln till den andra. Peter |
|
Då måste ju kraften på den axel som kraften flyttas från reduceras. Eller hur? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Då är ju bara frågan om texten åsyftar den totala bromskraften eller kraften per axel. I texten ovan verkar den ju jämnställas med avstängnigskranar, som ju reducerar kraften. Men om man inte reducerar den totala bromskraften, utan bara omfördelar den, hur blir det då? Minns jag inte fel så finns det bilar som har något som kan liknas vid en bromsvåg orginal. Vet att jag kollade på det där när jag pysslade med B-Asconan, och det kan ha vart Golf 1 GTi som var utrustat med något som kunde användas som reduceringsventil till bakaxeln. Nu ska jag inte svära på att det var just Golfen, men jag vet att dom som sprätte grus i klass ekonomi snackade om bromsvåg/justering/strypning från någon bil, där det skulle vara standardmonterat. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Lagtexten åsyftar just bromsvågar. Många bilar har ju en lastkännande ventil som reducerar bromskraften till bakaxeln, men den är helt automatisk och därför tillåten! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Gäller säkert helt andra regler för lastbilar, men dom har ju ofta bromsvåg för att reducera bromsverkan när man inte har last på bilen. ///Jesper |
|
|
Lagtexten gäller även tunga fordon! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag hann inte se ditt tidigare inlägg Jeppe. :) ///Jesper |
|
| Så då är inte rally bilarna godkända i bilprovningen då? | |
|
Jeppe> Just därför jag inte beskrev den som en lastkännande ventil, för enligt snacket då så skulle det inte vara just en lastkännande ventil, utan en manuell ventil, som dock var låst med någon slags plastmassa över justerbulten. Denna skulle sitta alldeles framför bakaxeln, under bilen. Vet dock inte hur den kan vara godkänd om lagtexten just åsyftar sådana. Kan det vart möjligt genom dispensförfarande (Från biltillverkaren, givetvis, inte från enstaka privatpersoner) eller har den bara setts som någon diffus komponent i bromssystemet? Synd att man inte gick vidare med Opel-bygget, då hade jag vetat vilken bil det var ifrån på rak arm. Just lastkännande ventiler har jag stor erfarenhet av, speciellt hur dåligt dom brukar fungera på tunga fordon :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
| Jeppe; då har jag en fråga till dig...om en bil är godkänd genom en sfrobesikning slå du ner på dom ombyggnationer som är godkända av dom? | |
PETER.O |
Som Hangaround skriver, så är det ju konstigt att justerbara bromskraftsbegränsare kan orginal monteras när dom inte är godkända? Vet att Volvo amazon hade sådana, Jag har en på min Charger som också är justerbar.Det är kanske dax att lagtecksten ses över så den stämmer med verkligheten. Peter |
|
2002tii & Hangaround: Dispenser finns att få, men det är ovanligt. Rallybilar har dispens. Peller Persson: Är ändringarna godkäna av SFRO och följer gällande lagstiftning finns inget att anmärka på. Vid registreringsbesiktningen förs ändringarna in i registreringshandlingarna, sen är det grönt! PETER.O: Det där är ingenting jag känner till...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.