AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.687

Konstigt resultat 0-100 ?

Sida 4 av 4
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Med ca 30% bensin i tanken antar jeg at jeg kom opp i omtrent 98 km/h på 2an i går kveld et par ganger. Altså nesten 100 km/h viste nåla på speedometeret.

(Utetemp. var iflg. BC +16,5 grader om det kan ha noen betydning).

Kan det ha noe med bilens dagsform å gjøre, eller den moderate mengden bensin i tanken kanskje?
sh
7
shadowstalker
E36 BMW-328ic
Min 328 klara 104.5 km/h på 2 innan dags att växla (bröt ej själv utan väljer att växla där då det e dumt att TOK varva..... Elektroniskt mätt och det tog inga 11 sek.... Bara gasa på =D

...det är inte farten som DÖDAR...det är det plötsliga stoppen....
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Øy, det er altså E46 323 Ci som er interessant. :)
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Morten , när vi testade så varierade faktiskt från gång till gång ibland nådde jag 100 på tvåan o ibland kom jag inte längre än 85-90 på den , jag tror det har med varvtalet vid första växlingen att göra alltså när man växlar på 1

Keep Your distance this is a BMW ;)
Länk
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Maxad: Ok. Kan legge til at jeg ikke dro den på 1an, hvilket jeg sjeldent gjør. Er det noen skillnad om man växlar opp fra 1an eller ned fra 3an?
Maxad: Du har automat va? Annars är det helt omöjligt att uppnå det scenariot du har råkat ut för.
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Flåklypa : Nej jag har manuellt men vad är det som är omöjligt att uppnå ?

Länk
Maxad: Når du inte samma hastighet på 2an varje gång så är nånting seriöst konstigt. Det har _inget_ att göra med när du växlar från 1:an till 2:an.

/Micke
Skall definitivt inte spela någon roll hur långt du drar på 1an eller ifall du växlar ned från 3an. Är det du säger alltså att varvstoppet slog på vid olika hastighet ? Varvstoppet skall alltid slå på vid samma varvtal (ca 6500rpm, ifall inte ditt chip gör något konstigt), kolla varvtalet istället för hastigheten. Kanske du har något fel på din hastighetsmätare ? Låter lite osannolikt men...
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Hmmmm , vad kan det va ?

Oxbow : kan du se vilka hastigheter exakt jag nådde respektive varv o växel ?

Länk
Alternativt kanske du har en slirande koppling... Det borde ge lite annorlunda symptom men kunde i princip leda till att varvstoppet nås vid lägre hastighet. E46 tycks också ha en tendens att inte låsa kopplingen ordentligt ibland vid rivstarter eller fullgasväxlingar, har hänt både på min gamla bil (som var körd ca 1000mil då) och min nya (som alltså är mer begagnad).
Om mätinstrumentet var GPS kan den nog ge upphov till en felvisning i det här fallet. På en längre sträcka ger den ju en helt bra mätning i medeltal men om du kollar hastighet vid ett visst ögonblick kan den visa rätt mycket fel antar jag.
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
jag tror att det va GPS ska kolla det med Oxbow , men jag kan tillägga att jag inte varvade den till varvstoppet utan växlade nog vid 6000 de flesta gångerna

Länk
Ok, jag tror Morten menade att varvstoppet kom emot vid ca 98km/h på 2an. Det hade ju tidigare diskuterats om man kommer upp till 100km/h på 2an med en 323 eller inte, och man tycks då alltså inte göra det.
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Perret , men från 6000-6500 kan det väl inte skilja så mycket eller ? då kan det stämma för ibland kom man väl närmare varvstoppet

Länk
500rpm innebär ca 8km/h på 2an med en 323a, så visst är det lite skillnad.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Jeg har en teori om hvordan oppnå nesten 100 km/h på 2an. Om man slipper gasen lite før varvtalssperren kobler inn (altså ikke ha gaspedalen helt nedtrykt), så oppnår man nesten 100.

Men dette er jo selvfølgelig meningsløst.

På 0-100-test kan man vel like gjerne växla om til 3an vid 5500 varv eller omkring ca 85 km/t?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.