|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Dredd: Kan det være slik at total vekt blir den samme, men at man flytter, som Anders sier (som nevnt, kraft x arm), vekten ut fra sentrum. Om det er tilfelle, så er det åpenbart at det blir mindre dreimoment på hjula. Hva bygger du din påstand på? |
|
|
Är det ingen som kan eller har testat en 323a 0-100 så kan man kanske jämföra Keep Your distance this is a BMW ;) Länk |
|
|
Jag skrev faktiskt först att skillnaden var liten, men ändrade sedan till ingen, för att inte blanda ihop saker. Skillnaden i vikt på fälgarna gör så otroligt lite på accet så det blir försumbart( iaf när den felar 2-2.5 sek). Det gäller att dra nästan till varvstoppet innan växling annars klarar man inte 8 sek. Men att gå till 100 på mätaren borde inte vara någe svårt på 8 eller under. |
|
|
Morten: Helt sant, men den lilla drivmomentminskningen är helt försumbar. Mins påståenden bygger jag på egna tester med 15" org. fälg och 17" alu fälg. Märks ingen skillnad alls i acc. på min bil. Och då är ändå 17" bra mycket bredare än 15":arna. Rullomkretsen är den samma på båda. ///Jesper |
|
|
Dredd: Ok. Skillnaden er kanskje ikke så stor/merkbar mellom 17" og 18" eller 15" og 17" i praksis. Men ta også i betrakning at man ofte øker bredden på gummi (det blir kanskje ikke mer gummi totalt jamført med orginal endå?). Hva om man jamfør 15" med 19"? Mener å ha hørt at folk mener at det er vanskeligere å spinne med store felger, men dette kan naturligvis avhenge av andre ting som bedre veigrep, større rulleomkrets o.l. |
|
oxbow |
Maxad: vill du testa din bil med gps så har jag sån utr. Får fram HP kurvor, 0-100, 50-100, 201m, 402m osv. Allt på ett Excelark i datorn. |
|
Fälgarna kan påverka acceralationen även om rullomkretsen är densamma. Fenomenet kallas för rotationströghetsmoment och har egentligen inget med vikten på hjulet att göra, utan hur trögt det går att sätta snurr på hjulet. Ett tyngre hjul kan ha ett lägre rotationströghetsmoment än ett lättare, beroende på hjulets form och då accelererar bilen bättre med det tyngre hjulet. Generellt sätt har dock det tyngre hjulet även ett högre rot.moment eftersom formen oftast är likvärdig, men inte alltid. Samma sak gäller för svänghjul. |
|
|
Om det gör nånting så är bilen till o med Mappad/Sportsystem o är bänkade på 192Hk, jag har lagt in Bänknings resultatet på trimnings forum tidigare o frågade efter bästa varvtal för växling med de siffrorna så jag hade förväntat mig att den ska göra 0-100 utan problem på 8sec om inte snabbare men men .. Keep Your distance this is a BMW ;) Länk |
|
|
oxbow , det vore jätte snällt faktiskt :)) Keep Your distance this is a BMW ;) Länk |
|
|
Tillägg. Om massan är lagd vid rotationscentrum (navet) så får man ett lågt rotationströghetsmoment. Om lika mycket massa är lagt långt ifrån rotationscentum får man ett högt rot.moment. Ju starkare acceralation, desto mer effekt tar hjulen. Vid konstant fart spelar det ingen roll vilen typ av hjul man har (rullmotstånd undantaget) |
|
|
här är bänkningen Länk Keep Your distance this is a BMW ;) Länk |
|
|
RPM NM BHP 2500 252 89,3 2750 253 99,2 3000 255 108,9 3250 257 118,7 3500 258 128,7 3750 260 138,7 4000 261 148,6 4250 262 158,2 4500 261 167,4 4750 260 175,6 5000 257 183,2 5250 253 189,3 5500 248 193,9 5750 240 196,5 5600 230 196,8 5920 234 197,0 MAX Keep Your distance this is a BMW ;) Länk |
|
| Flåklypa: Interessant innlegg. Jeg lurer på to ting som du kanskje kan svare på: 1. Luftmotstand på hjulet (kanskje mer aktuelt om det er forhjulsdrift) og 2. Felgens inpress (ET), har det noen som helst innvirkning eller sammenheng med såkalt rotationströghetsmoment? | |
| hi hi... Jag drar dig med min 316 :) i så fall... min gör tio blankt.... | |
|
Morten. Fråga 1 kan jag bara svara delvis på. Visst har hjulen luftmotstånd, speciellt den delen som du ser från fronten (delen mellan marken och underredet på bilen) och visst skulle bilen ha ett bättre luftmotstånd om hjulhusen var täckta. Vissa bilar med extremt lågt luftmotstånd har ju det, men hur stor inverkan hjulen har på luftmotståndet vet jag inte, men väldigt lite skulle jag tro. Det spelar ingen som helst roll för luftmotståndet om bilen är fram, bak eller fyrhjulsdriven. Fråga 2. ET spelar ingen som helst roll för masströghetsmomentet heller. |
|
|
oxbow! Det här med GPS låter mycket intresant, kan du berätta vad detta är vad man får ut och med vilken nogranhet. Vanliga GPS uppdateras så vitt jag vet ca en gång / sek. Det borde resultera i mycket stor onogranhet. Har jag fel eller? mvh BLJ |
|
|
djwasp: M40B18??? "Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår." -Homer Simpson |
|
|
Åkte nyss bredvid tjejens Seat hon åker på 15" original , när hon låg i 100 så låg jag på ca90 litte över (1-2) ,,??? så om jag ska testa 0-100 ska jag testa 0-90 då ? då når jag iförsig 90 (100) på tvåan ;)) men det verkade visa mera fel desto högre hastighet vi låg på nu till andra frågan : kan man kalibrera det så att det visar rätt då ? åka till BMW kanske å be dem justera det ? Keep Your distance this is a BMW ;) Länk |
|
|
Mät efter den mätare som visar minst...dvs din. Alla hastighetsmätare visar för mycket, vissa mer, andra mindre. Tror inte du kan kalibrera mätaren, men jag är osäker. Ett annat sätt är att köra efter varvräknaren. Räkna ut vilket varv du måste ha på en viss växel vid 100km/h och stoppa klockan när varvet uppnåtts. Varvräknaren är så gott som exakt...enda feluppskattningen ligger i hjulomkretsen, som bör mätas exakt. |
|
| Hastighetsmätarens felvisning er vel prosentvis proporsjonal? Altså viser den ikke alltid f.eks 10 km/t for sakte eller for fort. Viser den 10% for lite, viser den f.eks 90 vid 100, 45 vid 50, 54 vid 60 og 77.4 vid 86 (der ryker lappen i 60-sonen), osv. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.