|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
vincent520 : Antagligen är det ATF olja - men man kan ju inte vara säker (den kan ju tex ha servats tidigare då kan ett byte till CHF ha skett). Om du suger upp eller skopar upp lite olja och häller i en liten smal glasbehållare och håller mot ljuset kan det kanske vara enklare att se färgen - den bruna färgen på behållaren gör det inte enklare att bedöma färgen. Men om vätskan ändåså ser lite halvmurken ut så är det ju ett lämpligt tillfälle att tömma systemet på existerande hydraulolja och på så sätt kan du utan risk själv välja vilken du vill ha - ATF eller CHF. Dvs du flushar hela systemet. På E30 och E34 är det enkelt - bara att lossa på den nedersta banjoslangen som sitter på styrservon (man behöver två nya packningsringar). På E39 vet jag inte exakt hur det ser ut. |
|
Hej BMW-slangen. Ser nu att det är den klassiska läckaget, tyvärr verka packningen/oringen inte heller finns på locket. Tycker det är konstigt att BMW inte tagit hand om detta, sist servad hos BMW verkstad vid ca 16500 mil... Vidare undrar jag vad det är för storlek på oringen/packningen, tänkte åka förbi Biltema innan helgen. |
|
Det verkar inte vara banjo-koppling mot styrservomotor på en E39 Länk Banjo-koppling endast mot själva styrstången. Men var läcker det? |
Här kan du se hur E34 konstruktionen ser ut Länk Lossar man tex #14 där så får man ut en hel del - sen fyller man på. Kör runt det i systemet en kort stund. Tömmer ut. Gör man detta några gånger så har man fått ut den mesta av den gamla vätskan. |
|
Hej bmw-slangen, Tack för infot där. Det läcker från locket, och sen från bägge anslutningarna i behållaren. Det är orginalklämmorna som har släppt, returslangen är helt täckt med olja, såg inte riktigt hur mkt det var på sugslangen. Försökte se efter storleken och om det är en oring eller packning för locket, nr 3. Ser dock ingen storlek... Länk Min lösning på det hela är: Tömma och lossa oljehuset, förlänga sugslangen och koppla det mot en dunk med ny servoolja, förlänga returslangen och koppla det mot tom flaska. Starta bilen, vänta tills oljan till returflaskan ser "ren" ut. Sen montera detta med nya slangklämmor, om slangarna är dåliga kan man skära dessa en bit för att få "frisk" slang. Måste nu bara hitta packningen till locket. |
|
| Bmw har packningen, kostar några kronor, tror det var 20 | |
|
nån vidare info om vad det är för typ/storlek... Har inte vägarna förbi BMW... Kan det köpas i Mekonomen/Biltema... |
|
Nja, detalj #3 är ingen såvärst vanlig/standard packning (dock så används den där behållaren/locket till massor med andra bilmodeller) men ingenting som de vanliga reservdelsfirmorna har på lager. Du hittar den delen enklast hos BMW, ligger väl där i Mölndal så det är ju inte så fasligt långt från Biltema ju! |
|
Hehe, brukar inte ha vägarna förbi mölndal. Tingstad är mkt mkt vanligare. Få pallra mig dit verka det som. Tack. Ska försöka återkomma med några bilder |
|
vincent520 : Fick du stopp på läckaget? Räckte det med att byta originalklämmorna och packningen till locket? |
|
Hej bmw-slangen Jag har faktiskt inte checkat detta, jag får återkomma senare under dagen. |
|
Min har ju nu på senare tid börjat läcka där ena slangen ansluts till behållaren. Den sitter med en gammal originalklämma så jag ska nästa vecka beställa #11 i bilden nedan och byta den (och använda slangklämma) Länk När jag bytt den så ska alla hydraulslangar vara bytta i styrsystemet och då ska det minsann vara läckfritt! :-) |
|
Hej bmw-slangen, Jag har inte bytt packningen och där läcker det. Annars fungerar nya klämmor, körde gamla slangar, annars kan du klippa den gamla slangen 1-2cm så blir den som ny :) |
|
Läcker det verkligen från locket av behållaren? Lite ovanligt ställe, men jag antar det inte kan vara något större läckage? Rinner lite längs med sidan av behållaren, eller? Jo, det finns lite marginal att klippa men tycker slangen ser generellt lite murken ut såhär efter runt 23 års tjänst så det är lika bra att byta hela slangen. |
| Jag rengjorde hela behållaren när jag bytte olja sist och nu är den smutsig från toppen, så det har faktiskt runnit ned hela vägen till slangen... Vet inte hur det hela går till. Har iaf läst tidigare att det läcker där ifrån med. Ska byta detta under veckan. Måste bara hitta storleken... | |
|
Ni som har läckage från utgående eller ingånde slang till servooljebehållaren. Det räcker med att ni skär av den del som tryckts ihop och torkat(märke efter gamla slangklämman) och sätter tillbaka med en ny klämma. Läcker det från locket byter ni gummipackningen där. Den nedre slangen mot pumpen är hane/hona skuvning men vad jag sett här verkar det sällan läcka från den. |
|
|
Dags pris för 1 liter ATF-olja hos BMW kostar 120:- kr. Ifall nån undrar pris, tänkte bara hojta till om priset. Mvh. |
|
Av ren nyfikenhet, är det priset hos BMW någon kampanj eller är det "vanligt" pris? För Mekonomen tar ju 135 SEK för samma sak (i och för sig inte första gången det händer att BMW är billigare än Mekonomen). Annars fungerar Biltema DXIII (artnr 36979) fint. |
| De är vanligt pris. | |
| Va rymmer systemet normalt? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.