AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
36.259

Servo olja

Sida 1 av 4
Pa
17
Palle kuling
528 Touring -97
Har läst en del om servo olja här, men inte blivit så mycket klokare.

Har en 528 Touring -97, med ATF only på behållaren till Servo oljan.

Mina frågor är
Kan jag fylla på olja själv?
Kan jag köpa annan olja än BMW, och isåfall vilken.

Enligt instruktiosnboken är det en dödsynd att mecka med det själv, men det är väl som vanligt ett sätt att tjäna servicepengar, eller?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Anledningen till att det står i instruktionsboken att man inte skall fylla på olja själv, är att gummipackningarna kan börja läcka om du blandar ATF-olja med CHF-olja (servosystemet innehåller någon av dessa oljor).
De bilar som har CHF-olja (kallklimatsfyllning), har en grön klisterlapp på locket som säger att det skall vara CHF-olja. Det som är lite olyckligt är att om klisterlappen lossnar, kommer texten fram som säger att det skall vara ATF-olja....

Kolla färgen på din olja.

Är det en röd olja, har du ATF-olja.
Är oljan brun eller grönaktig, är det CHF-olja.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Pa
17
Palle kuling
528 Touring -97
Ja det står som sagt ATF, men om det suttit en klisterlapp vet jag inte. fast färgen borde jag kunna se.

Kan jag köpa dessa oljor på en vanlig mack? Vilka märke är att föredra?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jepp för påfyllning kan tex
Q8 Auto 14 DextronII som exempel . De flesta ATF oljor passar.
Mobil ATF 220
Shell Donax
Shell ATF Dexron II
Texmatic fluid D-21

///MVH Hasso
Länk

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Som Johan B säger, det är viktigt att du fyller med rätt olja, annars kan packningar börja läcka. Någon hade fyllt ATF i min 750 som ska ha CHF7.1, så det har läckt lite här och var efter det. Det finns två olika sorters CHF; 7.1 och 11S.

Behöver du CHF är det billigt hos BMW, runt 100:-/litern. Första gången gjorde jag misstaget att köpa för dubbla priset hos Micro...

Erik

___
Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt!
magmo
Hej!

Har själv en E39 528iT -97 som behöver servooljabyte (långt ord!). Det verkar som det kommit kondens i systemet för i vintras så frös styrningen temporärt de 10 första metrarna (-5 eller kallare). Släppte sedan, dock var det högst otäckt. Nu undrar jag! Hittar man styrservobehållaren under luftfiltret? Eller hur ligger det till? Dessutom, hur mycket skall man inhandla?

Skall till BMW i jönköping i morgon för ny bagagelucka (garantijobb). Ska bli kul att låna Mini som lånebil från verkstaden.

Magmo Maniac is in the house!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Behållaren (svart) längst ut till höger. jag har CHF .11 olja(grön) i min servostyrning därav den gröna märkningen på locket.
se bild Länk
Man kan om man vill byta ut ATF mot CHF11 och tvärtom om man vill, men ALDRIG blanda dom.
CHF 11 är för nordiskt klimat en syntestisk hydralolja.
En del importbilar är standardfyllda med den röda ATFen.
En liter CHF 11 köps hos BMW kostar runt 100 kr.

///MVH Hasso
Länk

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Lyfter en gammal men lika aktuell tråd.

Ska byta ut hydraulvätskan i min 535i -89 E34. Jag har undersökt vilken typ av olja jag har och är nu ganska säker på att skvalpar omkring ATF olja i min behållare.

- Bilen är importerad från Tyskland (ej kallutrustad dvs ej fylld med CHF)
- Länk Det sitter en klisterlapp som uttryckligen säger "ATF OIL ONLY"
- Länk Länk Färgen är röd till rödbrun

Nu till min fråga, jag har en flaska Castrol TQ Dexron III ATF (mineral) stående sen jag bytte olja i den manuella växellådan - är det lämpligt att även ha denna i hydraulsystemet?

Hasso har redan listat några lämpliga ATF oljor (som Shell ATF Dexron II) men vill gärna få det bekräftat att Castrol TQ Dexron III ATF (mineral) är även den lämplig att använda.
Dextron 3 är väl efterföljaren till dexron II.
En gissning är att dexron III / mercon ej fanns i skrivandes stund då inlägget skrevs 2003 , 5 år sedan.
Länk

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har Castrol TQ Dexron III i min servobehållare till min 735:a, nu måste jag också skriva att jag inte bytt ut all olja utan använder den som "påfyllningsolja" pga att jag har ett litet läckage i en slangkoppling för tillfället.

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, Dexron III är rimligtvis uppföljaren till II så där II passade gör även III det (har för mig det är GM som satt Dexron standarden - verkar desutom finnas VI sedan några år tillbaka).

Vad jag förstår kan en ATF olja som uppfyller Dexron III vara en mineral såväl som en syntetisk olja. Minns jag rätt är Castrol TQ Dexron III en mineralolja medans jag sett andra som är syntetiska (tror tex Amsoil har en - finns säkert fler).

Antar det går att blanda mineral/syntetisk ATF olja (jämför med motorolja)? Det sägs ju att man inte ska blanda CHF 7.1 (mineral) med CHF 11 (syntetisk) men det kanske beror på helt andra saker?

Är CHF 11 och CHF 11S samma sak?

Så... Stämmer nedanstående?
LHM och LHM+ kan blandas (men man bör inte)
ATF mineral och ATF syntetisk kan blandas (men man bör inte)
CHF 7.1 och CHF 11 får inte blandas
LHM/LHM+ och CHF 7.1/CHF 11 får inte blandas
LHM/LHM+/CHF 7.1/CHF 11 och ATF får ABSOLUT INTE blandas
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Ja det kan du fylla på själv!.....Men har den tappat olja eller?.....Ska ju alldrig fyllas på!

Men annars så e det bara köpa växellåds olja på macken eller nåt.......Det e samma!
Cr
1.095
Craile
ATF ska du garanterat ha......hade jag i min 528!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Craile: Det är mycket farligt att rekommerdera ATF bara för att du hade det i din bil. Läs Hassos inlägg högre upp i tråden. ATF och CHF får ej blandas och det är beroende på om bilen är svensksåld (eller i annat cold-climate land) eller importerad söderifrån vilken typ som är fylld från början. Din var tydligen privatimporterad.
Cr
1.095
Craile
Men han skrev ju att det står ATF-oil only!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, han skall ha ATF-olja för att det står "ATF only" på locket och inte för att du hade samma i din bil. :)

Den hade lika gärna kunnat vara svensksåld och fylld med Pentosin.
För att göra saken värre: på E39ornas styrservo burk sitter det en RÖD dekal "ATF only" som OM bilen är i "kall klimats utförande" har en extra GRÖN dekal "CHF11 only" ovanpå ATF dekalen...
Som gjort för händiga motortvättare med högtryckstvätt eller nån som drar bort "den fula glipande dekalen"...
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
För att ytterliggare försvåra så är det fullt naturligt att man ibland "konverterar" till CHF11 om bilen är importerad från tex Tyskland och körs i tex norra Norrland (CHF11 skall tydligen ha bättre kallegenskaper än övriga alternativ). Då är det fullt möjligt att det står "ATF OIL ONLY", importerad och utan nivåreglering (dvs alla tecken på att det är ATF i behållaren) men likväl är det CHF11 och man gladeligen häller i ATF olja och vips så läcker systemet som ett såll...

Därför har jag verkligen försökt försäkra mig om att det är ATF olja i min behållare och allt tyder på detta. Jag kommer att byta ut den olja som är i min behållare mot Castrol TQ Dexron III

Men är likväl nyfiken på en del frågor jag ännu inte hittat svar på
- är det lämpligt att blanda mineral och syntetisk ATF olja?
- är det lämpligt att blanda CHF7.1 och CHF11?
- är det lämpligt att blanda LHM/LHM+ och CHF7.1/CHF11?
- är det ngn skillnad mellan CHF11 och CHF11S?

Enligt tidigare inlägg är CHF7.1 mineral och CHF11 syntetisk vilket är en anledning (av flera) varför man inte får blanda dessa. Men får man blanda mineral och syntetisk ATF olja?
Cr
1.095
Craile
inte helt lätt då.......hehe

Bäst för dig och kolla färgen då!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Färgen är således det säkraste. Men det är fortfarande mer eller mindre omöjligt att avgöra på endast färgen om någon har LHM/LHM+/CHF7.1/CHF11 (alla dessa är lime gröna) efter något år av användning. Börjar dessutom oljan bli en enda brun bränd sörja så kan det tom börja bli svårt att avgöra om det var grönt eller rött från början :-)

Jag vet dock vat jag ska hälla i - det blir Castrol TQ Dexron III - det kommer inte bli några problem alls. Även om det problemet nu är löst är jag fortfarande nyfiken på hur bra det är blanda andra typer av oljor - se mina fyra frågor i mitt förra inlägg.
Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
Jag har länge varit lyhörd för hur oljor och andra vätskor fungerar var för sig och i blandningar och vad jag kan säga är att atf DXII och DXIII kan blandas oavsett om den ena är syntes och inte den andra inte är det.
Om jag inte minns alldeles fel så är väl chs och lhm ungefär samma sak fast med olika standard som norm, typ api och asea? lhm var väl citroens egen standard och jag kan tänka mig att dra parallelen så här citroen= lhm, lhm+.
Andra tillverkare chs7.1, chs11s.
Vad jag undrar över är vad som händer om man blandar dessa oljor och vem som sagt det och varför. Annars så bestämmer jag nu idag att månen är platt och allt snurrar runt pluto och jupiter är en måne till mars.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.