|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| På tal om servoolja, min 540 E34 -93 läcker servoolja och jag har nu i flera dagar försökt hitta läckan. Verkar som att det rinner ifrån någon av de 2 korta slangarna under bromsservon till vänster bakom lysena. Någon som har något tips på hur man kan byta dessa? är så mycket saker i vägen så jag knappt får ner armarna.. | |
|
Det är nog så illa att du får skruva dig neråt tills händerna får plats. Jag ska inte säga säkert att det är så, men jag ska gå ut å kolla i morgon så kanske jag kan komma med något tips. |
|
| Det är inte så att det läcker från slangarna i botten på burken? om det är så så kanske du kan lossa burken för att komma åt anslutningarna. | |
| Är inte riktigt säker på om det är dem slangarna jag skrev först som läcker, så nu har jag skruvat loss båda ändarna av "utgångs" slangen, dock sitter röret som slangen är kopplad till fast med en mutter under motorn ca 15cm under bilen. Svor så mycket igår att jag gav upp och sket i allt för tillfället. Varför ska det vara så mycket skit i bmw som ska vara i vägen :( | |
| Tvätta med motortvätt och spola av så borde du se efter ett tag vart det läcker. | |
| Det har jag gjort men problemet är att när bilen står över en natt så droppar det å rinner på slangarna osv så det ser ut som att allt läcker.. | |
| Jag gissar på anslutningarna från burken då jag varit med om det förr, du borde se om det är läckage där. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
En fråga kring byte (detta har diskuterats i andra trådar men inte sett något direkt svar på just denna fråga) - om man byter olja genom att endast suga upp det som finns i behållen, startar motorn, svänger fullt ut höger/vänster och gör denna proceduren 1-2 gånger. Byter man ut även vätska som finns i pump/slangar eller byter man bara ut vätskan som finns i behållaren? Jmf med bromsvätska, att bara byta ut i behållaren hjälper ingenting. Likadant med servo-oljan - eller cirkulerar denna mer genom behållaren? |
| Vätskan cirkulerar så den blandas | |
|
för att vara helt säker: jag har röd olja i min servo. (atf) kan jag hälla i castrol transmax z i servon? |
|
| edit: transmax z oljan är ju brun | |
|
Nej det hade jag inte gjort. Men den är utmärkt för automat och manuella lådor, har den själv i min manuella låda. |
|
|
jo jag har den i min manuella med och fick över en flaska därför jag undrar bör jag åka till bmw och handla ? |
|
|
Jag skulle gissa på att det går aldeles utmärkt att blanda dessa oljor. Men ta inte det som en sanning nu utan kolla med en tribolog först. Men. Det är ATF-oljor båda två varav Transmax z är tillverkad med syntetisk bas. Tänk lite på vad oljorna har för uppgift. ATF-oljor används ofta som hydraulolja i automatlådor där oljan både ska smörja, överföra kraft, frakta bort värme och vara pumpbar i kyla. Den får heller inte vara "för hal" då automater nästan regelmässigt har våta kopplingar. Och jag har för mig att oljetypen skapades för att det fanns väldigt få oljor som passade till hydraulsystem med våta kopplingar. Men jag kan minnas fel där också. Det finns massor av standarder på oljor och andra vätskor. Och ofta så vill varje tillverkare ha en egen standard och det är väldigt lätt att hota med garantibortfall om man inte gör exakt som tillverkaren säger. Så, vad gör oljan i din servo? Jo den överför kraft. Vilka krav har oljan på sig för att klara det? Den måste vara pumpbar i dom lägsta temperaturer som den ska användas i och tåla den högsta temperaturen den kan komma i kontakt med. Och så klart vara blandbar med dom oljerester som finns kvar sedan tidigare. Min fråga är därför, varför skulle dom inte gå att blanda? Det viktigaste är väl ändå att oljan är tillräckligt tunn när den är som kallast så att den inte trycker ut någon packning när man startar bilen på morgonen med -35 på termometern. Båda oljorna är ju ATF:er. Jag har haft funderingar tidigare och fått bra svar när jag frågat Castrols kundtjänst. Fråga gärna dom och saxa in deras komentarer så att vi andra får lära oss mer. Saxat från Castrol.com Syntetolja är som regel en råolja som gått igenom ett antal extra steg i den kemiska framställningsprocessen. Därav det högre priset. Syntetolja kan ha olika ursprung, men det är mera av tillverkningsskäl för att uppnå vissa egenskaper. |
|
|
Länk Länk |
|
De två går säkerligen att blanda - de är ganska lika. Men det tar liksom emot inuti mig att göra så. Det är ju bara att springa in på Biltema nästa gång man har vägarna förbi och köpa 1 liter ATF DIII olja (36-979) för endast 55 SEK. Du behöver inte åka till BMW för att köpa detta. Du är säker på att du har ATF i din styrservo? Många av E39:or har annars CHF 7.1 / 11S och dessa får under inga omständigheter blandas med ATF. |
|
jag köpte på bmw 180kr för 1 liter... atf min bil är tysk import med röd olja så troligtvis är det ATF |
|
|
Ska man bara hälla i en skvätt någon gång så har förstås priset mindre betydelse. Jag ska kolla lite under nästa vecka så får vi se om jag kan hitta någon information med pålitlig källa. |
|
Ja, håller med - det är ATF. Är oljan i någorlunda fint skick är det enklare att avgöra vilken typ det är. Fint, men då är problemet löst iallafall. Gissar du fick Castrol TQ DIII oljan hos BMW. Den finns även att köpa på tex Mekonomen (41-C4002054, 125 SEK för 1 liter). Vill minnas att för 5-6 år sedan var priset mellan BMW och Mekonomen i sort sett samma fö just denna produkten (jag var då och köpte just denna produkt hos BMW tillsammans med andra saker och köpte den lika gärna hos BMW då priset hos BMW och Mekonomen inte skiljde sig åt nämnvärt). |
|
Väcker liv i tråden då jag har en svensksåld 520 98a, den gröna markeringen finns inte utan det står direkt på locket "ATF OIL ONLY" (inget klister märke), när jag tittar i behållaren ser det ut som en brunolja. I manualen står det även att det ska vara ATF olja... Tankar och tips??? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.