|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Oakman |
Detta kanske e ett "onödigt inlägg", men vafan... jag har blivit med bil! :D Bilen är en 320ik '88 (2 dörrars cupé) Diamantschwarz 24 000 mil 3 ägare (varav en ägt bilen i 10-11 år och servat för över 50 000:- på BMW aukt verkstad) Taklucka 14 tums orig alufälg på odubbade vinterdäck på minussidan * lite ytrost (såklart), lite i kanten på bakluckan.. osv.. ingen stor rostfläck dock.. lite parkeringsbulor, nån repa * varvräknare ur funktion * ljuddämparen verkar vara på G * fälgarna e inget vidare i ytan.. har körts med vinterdäck - salt osv * vibrationer i ratten vid 70-90Km/h * inga sommardäck * spricka i ena framblinkers * handskfack-luckan bortsliten, klocka ur funktion på plussidan * motor o växellåda verkar vara i fin kondition * mycket bra bromsar + parkeringsbroms * bilen går rakt, drar inte åt nåt håll * väldigt bra dokumentation * ingen fukt i kupén el bagageutrymme * inga högtalarhål i hatthyllan * mycket fördelaktigt pris * snygg!! :D Info om köpet och bilen hittar ni i Kalles (nofx16) dagbok! Se även bilder: Länk Är mycket nöjd med köpet! Den har lite skavanker, men det mesta ska nog gå att fixa! Längtar tills imorgon då jag kan köra till jobbet ;) ----- // Olof |
Oakman |
Lägger till: Shadowline, nackstöd bak och fungerande serviceindikator/lampa :D ----- // Olof |
|
GRATTIS! Jag har en likadan själv :D Själv är jag nyfiken vad du gav för din...? Behöver inte säga. |
|
| Grattis...... | |
Oakman |
Jaycee: Om jag säger så här: Om du tänker dig det prisintervall E30s ligger i, så låg den BRA till.. ----- // Olof |
|
Grattis... Kommer själv ihåg hur glad jag var när jag fick min, väntar nu bara på att få körkortet 1,5 år kvar :( |
|
Oakman |
Tryggvesson: Trist! Hoppas du klarar kortet snabbt o smärtfritt när det väl är dags då... bilen ser fruktansvärt fin ut så jag kan bara föreställa mig hur det känns att inte kunna köra den :( ----- // Olof |
|
Oakman: Gratulerer. Tryggvesson: I läsargalleriet står det at din bil har M-Technic sportchassiedämpare runt om. Hvorfor er den så høy, spesielt fram? |
|
| Oakman: jag "råkar" ha ett komplett handsfack liggandes....:)....Grattis till bilköpet!...kommer den bilen från småland kanske?? | |
|
fin bil! en jäkla utväxling du har i 100km/h ser ja på bilderna ;) |
|
|
Welcome onboard=) Länk |
|
|
Oakman: Fin och fin, den duger för en körkortslös sextonåring :). Jo visst är den fin men den är inte helt prickfri... (jag är nog lite för pedantisk ibland :-D). Morten M: Ursäktar, det har blivit ett litet fel där i Galleriet. Det är inte M-Technic stötdämpare utan Sportfjädring med gasstötdämpare som det hette, gick att köpa till för 8.975:- (1990). Tror att det ska vara detta. Jag är säker på att det inte är orginal stötdämpare, men det står BMW på dom jag har iaf (dom är bytta en gång i tiden är jag säker på). Satt även på Sportpaket (eller "lilla M-Paketet" som vissa kallar det). Ska uppdatera min bil i Galleriet, tack för din uppmärksamhet. Mvh, Tryggve - BMW CS #05162 Min bil: Länk |
|
Oakman |
Upptäckte idag att bilfan läcker olja... inte bra. Som tur var, var bilen billigare än jag räknat med så jag har lite pengar till reparationer. Så 7.30 imorgon åker den in till verkstaden... hoppas det inte är nåt dyrt. Har kollat oljestickan typ 5ggr idag och nivån har varit mycket bra, jag har kört bilen lite och den har känts hur frisk och kry som helst... ----- // Olof |
Oakman |
Lämnade in bil imorse på en liten verkstad, Therns, i Lund. Han lokaliserade en läckande packning mellan motor o växellåda. Tätade med nåt medel, fyllde på olja och rengjorde vevhusventilationen. Att fixa packningen skulle kosta 1800-2500:- så det får vänta till den 25:e... det e bra med olja på mätstickan iaf... ----- // Olof |
Strukt |
Synd att den läckte olja. Men det är ju i princip omöjligt att kolla ALLT om man inte är en expert. Men fick du den billigt så är det ju bara att fixa till det ;) |
|
Hej. Gratulerar till bilköpet. Själv sålde jag pärlan idag. =(( Har nämligen flyttat hemifrån för jag pluggar, så ekonomin är inte den bästa. Men trevligt att du är nöjd med din nya bil! Mvh |
|
Oakman |
Nog är jag nöjd med bilen! Det märks ju att den har varit med ett tag. Finns massa grejer att göra vid, men det är på sätt vis och vis lite kul så man har anledning att gå ut och pilla med bilen ;) Oljeläckan är ju dock inget "kul". Men nu verkar det ha lugnat sig med läckaget. Fin nivå på oljestickan och check-lampan för oljan lyser inte... Enda nackdelen jag kan se med bilen är dess något höga bensinförbrukning, men jag kör den snällt som fan när motorn är kall och kör den lugnt och i högsta möjliga växel i stadskörning... så förbrukningen ligger ändå på acceptabel nivå. Det är ändå värt det när man hör motorljudet från M20n :) Varvräknare, stol, handskfack och klocka ska fixas. Textiltvätt, dammsugning, polering av instrumentbräda plastdelar osv, nya mattor. Rost- och replagning, samt vaxning. Försöka snygga till fälgarna lite också. Sen till våren inköp av 15' spliteker + sommardäck... och så en cd-spelare, det är ett måste... :) ----- // Olof |
Oakman |
Tänkte berätta lite om vad som hänt med bilen... Börjar med det tråkiga. Vindrutetorkarna har lagt av. Dvs armen har lossnat från torkaren. Ska fixa det inom kort. Nu till det roliga. Har bytt säkringar så numera fungerar varvräknaren, innerbelysningen, analoga klockan. Har lämnat in bilen och fått läckan tätad med nåt medel (som ej skadar nåt utan snarare smörjer), så nu läcker den inte olja alls vad jag märkt. Motoröl-checklampan har inte lyst på flera veckor. Har handtvättat (ett antal ggr), städat invändigt, polerat och vaxat den. Några repor har blivit betydligt "dämpade" eller vad man ska säga.. Håller som bäst på att laga rost och stenskott. Fälgarna är nog inte mycket att göra med, de är så fruktansvärt slitna. Men struntsamma, det är ju till vinterdäcken och då är det ändå mycket snyggare än fula plåtfälgar. Har även satt i en usel gammal tidsenlig kassettbandspelare. Lär iallafall inte öka stöldbegärligheten på bilen ;) Det som står överst på listan nu är sportläderratt, "ny" inredning (då förarstolen är av annan färgnyans, samt defekt rygginställning), fixa vindrutetorkarna och ja.. fler saker :) // Olof (Ja jag känner till sökfunktionen) |
|
grattis, nu kan du börja bygga på den m.ao :) mvh/ Länk |
|
|
Då var vindrutetorkarna fixade. Tyvärr blev det mycket dyrare än jag räknat med, själva "kulan" var sönder så hela "kitet" fick visst bytas ut. 1900:- för hela kalaset... Är det inte det ena så är det det andra. Nu har varningslampan för bromshydrauliken börjat lysa lite då och då. Efter att ha hört mig för på Autopower så kollade jag bromsvätskenivån, och den var ruskigt nära "MIN"-markeringen. Så nu får det bli bromsvätskebyte i dagarna.. Jag börjar störa mig lite på den förra ägaren. Han verkar verkligen inte ha skött bilen särskilt omsorgsfullt... å andra sidan fick jag den till ett vettigt pris så lite pengar får man ju kosta på den. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
nästan lika vacker som min! ;) men du har lite mer under huven så... vad gav du för den? försöker komma på om min var så billig som jag tycker :). tycker jag fick min för en skitsumma jämfört med vad andra mycket mindre välskötta 318/320 kostade. gubben jag köpte den av hade ägt den i 7 år och lagt ner 50k+ på den (mycket tack vare fabriksrenoverad motor för han körde den utan kylarvätska ;)) plus: * motor som gått dryga 2k mil * bilen har gått 12k mil * den har stått i varm-garage i minst 7 år * gubben var åkare och servade bilen genom jobbet = billigt och ofta * några rostfläckar i motorutrymmet men inga i resten av bilen vad jag hittat * istortsett allt som går att byta är bytt inom de senaste 7 åren utom avgassystemet * mycket välfylld servicebok * inga anmärkningar/"bra att veta" på senaste besiktningen * nystoppad förarstol minus: * riktigt slitna bakdäck! polisen gillar dom nog inte :). kul när de regnar! * mystisk bakgrund innan ´94. 4 ägare på drygt 3 år! (tror dom var anledningen till dom slitna däcken) * ingen instrumentpanelsbelysning (inte pga säkring) * glappande innerbelysning på vänstersidan * en gammal blaupunkt till ljud :p jag älskar min "nya" bimmer :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.