|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
S 328 R, tvärtom ju mer tyskstuk du har desto mindre kan däcket vandra på fälgen. Eftersom båda sidorna är utsträckta till max kan slitbanan ju inte flytta sig i sidled. Caspar, jag trivs alldeles utmärkt med Hankook däcken, de fungerar mycket bättre än Pirelli däcken. Lite orättvist att jämföra rakt av då jag gick från 215/45 till 225/40 när jag bytte. Pirelli däcken greppade mycket bättre vid acceleration, men så var gummiblandningen mycket mjukare oxå. Är nog som du säger att olika däckmärken är olika känsliga för fälgbredden Nästa gång jag byter bakdäck blir det 265/35, tycker själv att det spänner ut lite väl bra med 255. ave, en tanke bara om tar av material från fälgen kommer hjulet ännu längre in i hjulhuset och bör gå mot innerskärmen ännu tidigare. Eller var det ytterkanten på däcken som tog i, kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut på din bil. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. Länk |
|
|
Sådär, pratat med min däcksäljare han tycker följande: Jag borde skippa Dunlop SP sport 9000, och slänga på SP8080 istället (dom som sitter på M5 original). Plus byta dimensioner då, till 235/40 fram, och 265/35 bak.. Kommentarer på detta? Tydligen ska 8080 var mycket snällare vad gäller spårighet osv... |
|
|
Jag skulle skippa 235 fram iom att det blir för brett på Coupén. Jag har haft 18" med 235 fram med både ET35 och ET38 och det tar i i båda fallen även om jag har haft ganska hård camber fram. Håll dig till 225 fram och gå upp till 265 bak. Det har jag kört med och det funkar kanon. Skrapar i lite i hjulhusen bak med ET35 9,5x18" men om du kör med originalchassi ska det inte vara några problem alls. Jag har testat Breyton Vision i 10x19" med 275 bak och det passade utan problem! |
|
|
Ahh, äntligen känns det som detta börjar gå åt rätt håll. Nu har jag verkligen varit inne i däck/fälg labyrinten och min resa genom detta har gett mig bra mkt information - Framförallt att alla däck/fälg firmor säger olika saker och har helt olika åsikter, vilket gör en väldigt förvirrad. Men hursomhelst, idag åkte jag till en ANNAN däckfirma och tänkte höra om han kunde låna ut ett par 265or som jag kunde "testa" för att se om det hjälpte bort mina problem.. Det hela slutade med att han började sätta sig in i mina problem och ville höra hela historien (som börjar bli lång nu). Han hade sina egna teorier och började med att ta in bilen och titta på lufttrycket.. 3.0 bak och 3.0 fram, detta gillade han inte alls och sänkte fram till 2.4, och bak till 2.7. Han bad mig nu ta en tur med mina vanliga däck först. Och, ja vad ska man säga. Förbättring med sisådär 600%.. Nu är den helt plötsligt stabil på vägen, den går rakt fram när jag vill, och spårigheten är bra mycket mindre.. Den är dock fortfarande kvar, rätt mycket, men nu är det inte alls så farligt som innan.,. Men är inte detta helt otroligt? så många inblandade däckfirmor och fälgfirmor, så många däckbyten/fälg byten, och alla dessa firmors fel var att lägga för mycket luft i däcken?.. Så många experter som gjort fyr-hjulsinställningar och gud vet vad.. Inte tänkt på detta? - För att inte tala om alla trådar jag läst har där folk säger "i 18" kan du inte ha för mycket lufttryck", eller "kör på 3.5".. Vad är det för skitsnack? Nåja, ska väl inte spy för mycket galla - Det kanske skiljer sig däcktyper imellan, men missförstå inte min upprördhet.. Så lång resa, så mycket tid och pengar, och så handlade det om en så enkel sak? Nåväl, nu är bilen BRA mycket skönare att köra, den är stabilare, och framförallt hoppar den inte runt som en basketboll på gupp/ojämnheter.. Den är mycket mindre spårig, dock fortfarande rätt spårig.. men somsagt, mycket mycket bättre än innan. Så nu återstår, 265:or bak, samt detta lufttrycket, och kanske 30mm sänkning bak/fram, så bör det väl bli bra mycket bättre.. Man hoppas iaf.. /Johan |
|
|
Gott mos som vi säger här nere i Halland!! Skönt att det löst sig, att bilen är lite spårkänslig kommer du nog inte undan, utan att lägga på 15" med 185'or. Det får vi skylla på den svenska vägstandarden. Än en gång, f*n va skönt att det ordnade sig till slut. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. Länk |
|
|
Drar upp en gammal tråd! Monterade idag sommardäcken, 18"are med 225/45 fram och 255/35 bak. Bilen går som en orm på vägen, kan inte ens sätta på radion utan att i stort sett tappa kontrollen över bilen. Livsfarlig att köra med andra ord. De sitter nya Falken FK 452or bak, och Potenzor fram. Kollade inte lufttrycket innan jag provkörde till jobbet igår kväll, men har mitt problem med lufttrycket att göra? Och isåfall, vad SKA de vara i 225/45 samt 255/35-18 för att minimera risken för "fyllekörningen"? Har också läst att "silentblocken" kan vara slut, då de klonkar lite när man växlar... |
|
|
Gör en framvagns-inställning & kolla att toe är rätt. Om någon försöker sälja på dig en fyrhjulsinställning så kräv då att de kan justera i bak (ingen som lyckats hittils) Lycka till Z MMM Coupe |
|
|
Lufttrycket är jätteviktigt, har 18" 225or fram och 265or bak. Jag ligger på runt 3Kg för att få den och gå bra. Skiljer det bara 0.1 Kg så känner jag det i form av att bilen blir mera orolig. Har Kumho 700 någonting sattes på i slutet på säsongen innan jag ställde av bilen. Drivlinan klonkar! Det är standard, det har min gjort hela tiden. Mvh PG |
|
|
Anders Olsson: Varför skulle inte en verkstag lyckad ställa vinklarna bak? Är det inte samma typ av upphängning på Z3 som E36? ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Njaa! Z3'ans bakvagn är väl mer E30 än E36 har jag för mig, det går inte att justera mycket på den. /Fredrik |
|
|
Ok. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Micke: Orginal så är det svårt =) Länk Z MMM Coupe |
|
|
Jag har 9" fram och bak med 205or fram och 215 bak. Spårar inte nämnvärt mycket. Visst spårar det mer än original men jag har ju ganska extremt tyskstuk på däcken... Från vad jag hört blir det tom bättre stadga i däcken av att ha dom lite för smala. |
|
|
Är det något problem med att köra 265/35-18 på en 8,5" bakfälg? Idag har jag 235/40-18 runt om. M5 E34. |
|
|
Hejsan jag har tidigare haft inlägg om min bil med spårigheten och då hade jag 225:or runtom och jag tyckte bilen var odräglig inte alls som jag trodde en z3 skulle uppföra sig, jag bytte till 205:or runt om och bilen blev gudomlig att köra, det är klart jag tappade i utseendet men det fick jag ta och det var intressant att höra att fler har haft besvär av spårkänsligheten mvh Uffe/bildock |
|
|
Hej! Har 225/40-18 fram och 255/35-18 bak går som på räls...265/35 får du plats med men tänk på rullomretsen...mot framhjulen, min dimension är klockren när det gäller rullomkrets. Bildock...varför spårig verkar konstigt kanske du haft dåliga eller däck av äldre datum? Z3 hälsningar Kent. Min bil 2007 Länk |
|
|
Jo jag pratade med en däckfirma. Dom sa att man lätt kunde köra med 235/40 fram och 265/35 bak. Däremot 255/35 bak var lite strul. Frågan är bara om det ser ut som skit med 265 däck på en 8.5" bred fälg :) Bilder sökes! |
|
|
z3Kent ja mina däck var nog original och hade gått 4000 mil så slitna var dom så ett byte behövdes, på spåriga körbanor som svenska vägar numera är så greppade däcken i vallarna på vägen det blev för bra fäste helt enkelt och då började vandringen och jag fick hålla emot men på fin plan väg var det alldeles utmärkt med 225:or så kontentan är nog att våra vägar inte motsvar önskat skick för de bredare däcken och för att upphäva detta så kompenserade jag med 205 för jag gillar körningen och vandringen på körbanan var irriterande mvh Uffe/bildock |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.