AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.881

Det här med m20 motorer och slut kamaxel.

Sida 3 av 3
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Just växellådsolja finns det säkert andra som har bättre koll på.

Men annars brukar många reommendera Red Line Oil:s "MTL" till lådor som är lite tjuriga/låter lite.

Jag har dock hört om att någon har fått problem med läckande packboxar efter bytet.
För närvarande har jag denna olja i min låda, och jag tyckte nog spontant att den blev smidigare att växla efter bytet. Dock var det inte några stora skillnader!

Det irriterande skorrande ljudet är säkert bottenstockens lager som låter, och då hjälper nog egentligen bara mekanisk renovering. Ljudet verkar dock vara mer av kosmetisk karaktär och man kan troligen köra länge med "oljudet"!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
320-325
jag har oxå det där ljudet ur växellådan vid friläge ändå har jag ny fräsch olja som BMW rek ... jag har getrag lådan 320i 89´´.. sen undrar jag om min olja är bra till min m20b25 motor jag kör på Castrol magnetic nånting som bmw själva rek..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du menar nog Catrol GTX Magnatech !?

Det är en bra olja!

Som jag skrev innan, beror ljudet i lådan troligen på mekaniska defekter/slitage och då hjälper inte en ny olja. (ljudet kan iofs minska något med en tjockare olja!)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Alla lager inkslusive synkringarna är bytta för ca 100 km sedan, har haft upp och kollat en extra gång också så att det inte var något extra glapp.

____
En bil skall ha minst 6 burkar

Länk
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Ja, helsyntetolja är bättre. Min 525i (M20 motor med viparmar!) har gått med helsyntetolja 5W/40 sen den var ny (02-90.) och den är fortfarande efter 24000 mil väldigt fin i toppen. Och dessutom är oljan ljusbrun i färgen och inte SVART(!) som motorer som gått på mineralolja är. Så jag kommer fortsätta köra på helsyntet i alla våra bilar.
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
Johan B:
Kör med 5W/40 helsyntet.. har för mig att det är bra o köra med det.. särskilt på vintern.. gör jag rätt eller ska jag byta till "vanlig olja".. de borde jag väl inte???

........ HAHA ;p .....
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Min 325a kör jag på mobil 1 5-50 olja. all dukumentation tyder på att den alltid har gått på deras helasynteta oljor så jag tänker fortstätta med plus att det är en bmw long life olja =)
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Vad sägs om Agrol Spectra
API SL/CF, SAE 5W-40, ACEA A3/B3/B4

?

320-325
jag har gått över till VALVOLINE .... CASTROL magnetic gtx oljan gör att motorn slamrar eller tickar mera.. med valvoline helsynt (den guldiga dunken) funkar kanon i m20b25...
Fu
200
Funduro
325i Touring -89
F 650 -99
325ix Touring -89
325ix 4d -86
318i Touring -03
Hej grabbar. Kul resonemang. Mycket folk som gått på en ren skröna.
Håller med Johan B. Fullständigt.
Har en 325 touring från 89 som jag haft i 10 år, den har gått
30 000 tusen mil på endast helsyntet olja med jämna bytes intervaller. Använder sällan motorvärmare pga slöhet.
Kammen är fortfarande helfräsch.
Har haft ett flertal BMW och alltid kört dessa med helsyntetolja.
Har aldrig haft problem med några slitna kamaxlar.
Men var och en är ju salig på sin tro. Speciellt försäljare.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag har kört på delvis "skräpoljor" några tusen mil och nu senaste 2-3000 milen på biltema helsyntet. 29000 mil med orginalkam. No problemas!
Biltema helsyntet är det väl inget fel på egentligen, har hört rykten om att det är samma olja som Ok/Q8a saluför.

själv kör jag med Shell Helix Ultra 5w/40.

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
jokko: Kolla på klassningen. Det är det som är avgörande. Sen kan oljan komma från en byhåla i Rumänien...
Ze
93
Zebulah
330i Touring -04
Testet att spilla ut oljan på en plåt och se vilken som rinner av först låter mycket seriöst......

Oljan i en motor pressas mellan två ytor där ett mycket högt tryck uppstår och det är hur bra oljan står emot det som är avgörande inte hur fort den rinner av en plåt i fria luften.

Fast häll tjära i motorn om det är avrinningshastigheten som är oroande. Slipper garanterat alla oljebyten i framtiden med den motorn och jisses så lite bensin det kommer att gå för er i fortsättningen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.