AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.879

Det här med m20 motorer och slut kamaxel.

Sida 1 av 3
Var idag hos min vekstad där vi stod och diskuterade lite. Då kom vi helt plötsligt in på det här på m20 motorer (med flera) och slut kamaxel.
Han påstod att det beror på att allihop envissas med att köra på helsynstetisk olja. Det resulterar i att oljan rinner av allt för snabbt från kamaxeln och inte smörjer tillräckligt.
Om man däremot skulle ha delsyntetisk eller mineralolja ( vilket han heller inte rekomenderade på vintern) så skulle det här fenomenet uppstå.
Han tyckte att jag skulle prova hälla en liten smula helsyntetisk och delsyntetisk på en plåt och se efter om jag inte trode på det.

Nu undrar jag vad ni annser om hans påstånde stämmer, stämmer inte???

____
En bil skall ha minst 6 burkar

Länk
ant
Oljan på plåten kommer inte säga någonting om smörjegenskaperna när motorn är varm.

Dessutom lämnar den helsyntetiska oljan, som din verkstadskille antagligen syftade på, en tunnare oljefilm. Dock är den helsyntetiska filmen tåligare jämfört med mineralfilmen.

Om någon vill tillägga något eller ändra på mitt påstående, så är denne välkommen att göra så.

======
Min bil:Länk
Man ska väl aldrig ens ha helsyntetisk? Fick jag höra..

ant
C.Douglas: Varför inte?

======
Axel
Sök det finns hundra inlägg om detta.Undrans bara varför helsyntet är dubbelt så dyr och dessutom rekomenderas av BMW,det måste nog vara för att dom vill att motorerna skall slitas ner!

Bromsen är fartens värsta fiende.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Ni är ute och cyklar. Helsyntetisk olja skall vara bättre i alla lägen.
Annars kan man ju kanske fråga sig varför man uppfinner den oljan. Dessutom har den ofta eller jämt väldigt hög kvalitetsklassning.

ant
Stavros: Helt rätt. ;-)

======
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
js_snicke,

Killen du snackade med snackar ren skit.

C.Douglas,

Var har du hört det och vad baseras det på?

Tur att vi har Johan B med flera som lär oss att inte gå på alla felaktiga och dumma skrönor om olja!

Mvh,
Kalle

____
Min 320iK: Länk
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Olika oljor funkar olika bra i olika motorer... Det kommer man inte ifrån. Vilken olja som funkar bäst i en viss motor beror på vem man frågar....
Men det kan ni väl hålla om att helsyntetisk är "tunnare" en delsyntetisk. Då borde ju delsyntetisk smörja bättre då den inte så att säga inte rinner ner lika fort av kamaxel.

Hur länge brukarkamaxeln hålla normalt på en m20 med normala oljebyten.

Killen i fråga förestenn är lite av en guru. Men jag tänkte att det vore roligt att hör andras åsikt om jus det här påstående

____

Länk
ant
js_snicke: Påståendet är felaktigt. Oljan är tunnare, men smörjfilmen starkare.
Oljan rinner till synes av ytan som ska smörjas men den viktiga oljefilmen förblir kvar.

Sök på ämnet! Det finns massor av högintressant info om dessa skrönor du har blivit utsatt för.

======
Men det är just det som han menade var problemet. TUNNARE. Den behöver mera att att vara i så att säga

Skall ditt på nytt i morgon. Han brukar få leveransen från quaker sate då och det är för det mesta självaste chefen för Finland som brukar komma. Han om någon borde väl veta?

Jo tack jag har läst, brukar ju inte direkt vara lite såna härna diskussioner =D

____

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En oljas tunnhet/tjockhet har ingenting att göra med om det är en mineralolja, delsyntetisk olja eller en helsyntetisk olja!
Det som talar om hur tunn/tjock oljan är, är oljans viskositetsvärden.

I detta fallet är det intressanta att se vilket VARMVISKOSITETSVÄRDE oljan har. Enklast är att titta vilken varmviskositetsklass oljan har i SAE-klassningen. (andra siffrorna tex 30, 40 eller 50)

EN mineralolja med SAE 15W30 är MYCKET tunnare när den är varm (driftsvarm i motorn, då det mesta av avrinningen sker) än en syntetisk 5W50-olja! Detta trots att mineraloljan i detta fall är mycket tjockare i rumstemperatur.
Att oljan är tunnflytande när den är kall (lågt kallviskositetsvärde, tex 0W eller 5W) är bara positivt för motorn, då oljecirkulationen kommer igång snabbare vid alla normala temperaturer vid motorns start. (inte bara vintertid!)
Oljan kan aldrig bli "för tunn" när den är kall!
En 10W60-olja är t ex mycket tunnare när den är varm, än vad en 0W30-olja är när den är kall. (hoppas ni hängde med i resonemanget!)

Det påståendet som din "guru" har kommit med, är en av de mest seglivade skrönorna om syntetolja.
Tråkigt nog är skrönan väl förankrad hos många bilmekare och biltillbehörsförsäljare!
Anledningen till att denna skröna (och andra skrönor om syntetolja) "överlever", är troligen en blanding av okunskap kring hur (modern-) motorolja beter sig och det faktum att de tidigaste syntetoljorna hade vissa vidhäftningsproblem när motorn stängdes av.

När de första PAO-syntetoljorna (bland annat Mobil 1) kom ut på marknaden, hade man vissa problem med avrinning från framförallt kamaxlarna i motorerna. Detta har man numer åtgärdat med olika additiv i moderna syntetoljor. Modern syntetoljas vidhäftning är minst lika bra som en högkvalitativ mineralolja.

Nedslitna kamaxlar på äldre BMW-motorer (och vissa andra bilmotorer med för den delen), kan oftast härledas till slarv med oljebyten och/eller för låg oljekvalitet. Detta leder till att oljerören (som i bland annat M20 är mycket tunna) koksar igen och smörjningen uteblir/minskar därmed vid kamaxeln.

Så att använda en högkvalitativ syntetolja är nog det bästa du kan göra för att UNDVIKA att kamaxeln går ner sig!

Däremot kan det vara dumt att använda en för tunn modern syntetolja som är avsedd för de allra senaste motorerna med mycket små toleranser. T ex kan en 0W20 eller en 0W30-olja vara lite väl tunn när den är varm, för en äldre och sliten motor.
Dessa äldre/slitna motorer, kan behöva en lite tjockare olja pga ökade mekaniska toleranser.
Men då är det VARMVISKOSITETSKLASSEN som skall vara högre, inte kallviskositetsklassen!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Johan B får man annars fråga bad du gör då du tycks ha en så enorm kunskap inom just oljor?

Skall i allafall fråg honom vad han har för motargument, eller om han rent ut sagt håller med.

____

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Js_snicke, det jag gör är att söka efter fakta och inte skrönor! ;o)

Jag har lagt ner mängder av timmar de senaste åren för att få fram fakta kring motorolja.
Jag har läst "allt jag har kommit över", sökt fakta på internet (det finns MYCKET att läsa där, men man måste vara mycket källkritisk!), diskuterat detta med branschfolk på "hög nivå" inom några olika oljebolag etc.

Ett oljebolag som faktiskt har levt lite på skrönorna kring syntetolja, är just QS. Deras "gamla hederliga Pennsylvania-parafinolja" (som tillhör de allra bästa mineraloljorna!) har i många kretsar varit det enda rätta i en motor.
Det som är lite kul är att även QS har börjat erkänna att syntetoljorna är de bästa oljorna... (kanske hänger detta samman med att källorna med parafinolja börjar sina!?, vad vet jag...?)

Mvh

Fföresten blev väl QS upp köpt i fjol, kanske därför isåfall. Om det nu stämmer det du säger

____

Länk
Et
81
Ettan 83
E36 320iA Touring -96
e30 320i -83
Vet inte om det här direkt har med det hela att göra så mycke men hadde en kompis som hadde en 325 e30 88. I alla fall så skulle han byta olja köpte det som han blev rekomenderad att köpa (helsyntetisk mobile 1) fylla på gick bra men startade bilen och lät den gå slog avskräckt av bilen när den plötsligt började knacka på ventilerna tömde oljan och körde i den nån sorts standard olja till lastbilar startade bilen och lät den gå och knackandet försvann.
ke
17
kega
325i -94
motorer med vipparmar ska man köra på mineral olja på grund av att oljan rinner ner från kammen och vipparmarna när bilen står och vid start tills ny olja kommit dit via olje röret sliter det på kammen som faen
men där emot m50 motorn med hydraliska lyftare måste man köra på helsyntetisk olja annars börjar den knacka men där ligger oljan kvar i toppen vid kammen
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om inte mina uppgifter felar är det enligt följande:
I slutet av 1988 gick QuakerState och Pennzoil ihop.
2002 köptes de upp av Shell.

Oljebranschen är något av ett virrvarr av korsägande och många olika varumärken inom de större oljebolagen.
De flesta oljebolag köper dessutom olika råoljor av varandra.
Dessutom tillverkar många oljebolag olja för "egna märken", t ex Biltema etc.

Mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kega, läs vad jag skrev tidigare!

Mvh

ke
17
kega
325i -94
vissa åter för säljare lämnar inte ens garanti på kam axlar om man inte kört på mineral olja exempel vis A P E lyft på ventin kåpan på 2 motorer en som har mineral och en med syntet så ser du själv var oljan är kvar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.